Bajaj Qute: Toto je najlacnejšie auto sveta. Stačia dva platy

Indický výrobca motocyklov prichádza s vlastnou predstavou lowcostového auta. Cenou sa mu dokonca podarilo podliezť doterajšieho "kráľa" - Tata Nano. Baja Qute totiž stojí len 132 000 rupií, čo nie je ani 1 800 eur.

Qute má na dĺžku ani nie tri metre. Jeho 5-dverová úzka
karoséria má však odviezť štyroch dospelých a 199 litrov nákladu.
Qute má na dĺžku ani nie tri metre. Jeho 5-dverová úzka karoséria má však odviezť štyroch dospelých a 199 litrov nákladu.
Autor: Bajaj

Tata Nano, najlacnejšie auto planéty, malo spôsobiť v Indii revolúciu. Šéf koncernu Ratan Tata jednoducho chcel, aby indické rodiny presadli zo skútrov do malého vozidla, nie oveľa drahšieho ako motocykel. Predaje však zďaleka nenaplnili očakávania. Indické Nano je na priek cene 206 000 rupií, čo je 2 790 eur, pre chudobných Indov stále drahé. Lenže indický výrobca motocyklov Bajaj si myslí, že má recept. Už v roku 2012 predstavil koncept RE60, s prísľubom, že pôjde o najlacnejšie auto planéty.

Interiér je zbavený všetkých luxusných a bezpečnostných
prvkov. Nenájdete tu ani kryty plechových častí karosérie.
Interiér je zbavený všetkých luxusných a bezpečnostných prvkov. Nenájdete tu ani kryty plechových častí karosérie.
Autor: Bajaj

A hoci celý projekt mešká, dnes tu máme výsledok pod názvom Bajaj Qute. Cena auta je len 132 000 rupií, necelých 1 800 eur. Priemerný Slovák by teda na toto „vozidielko“ zarobil za približne dva mesiace. Je len otázne, či by mal ktosi odvahu doň sadnúť. Veľa toho totiž za svoje peniaze nedostanete. Qute je dlhé len 2 752, široké 1 312 a vysoké 1 652 mm. Stojí na 12-palcových kolesách. Napriek tomu má 5-dverovú karosériu a do troch miniatúrnych batožinových priestorov uskladní celkom 199 litrov batožín. Z toho 60 je vpredu, 95 v strede a 44 vzadu.

Bajaj Qute poháňa motocyklový jednovalec s objemom 0,21
litra a výkonom 13,2 koňa.
Bajaj Qute poháňa motocyklový jednovalec s objemom 0,21 litra a výkonom 13,2 koňa.
Autor: Bajaj

Qute poháňa motocyklový jednovalec s objemom 0,21 litra a výkonom 13,2 koňa. Je to málo, lenže Qute váži len 450 kg, takže aj s touto skromnou nádielkou výkonu dosiahne maximálnu rýchlosť 70 km/h. A na 100 km si vypýta iba 2,8 litra benzínu. Motor spolupracuje s 5-stupňovou sekvenčnou prevodovkou, čo je ďalší dôkaz motocyklového pôvodu. Je to jednoducho skúter pre štyroch, do ktorého neprší. Prevádzkové náklady možno ešte zredukovať, keďže Bajaj počíta s produkciou verzií na LPG a CNG.

A takto dopadol nárazový test, ktorý uskutočnilo Euro
NCAP. Prežiť nemáte šancu.
A takto dopadol nárazový test, ktorý uskutočnilo Euro NCAP. Prežiť nemáte šancu.
Autor: Euro NCAP

Výhodou Qute má byť aj extrémna manévrovateľnosť. Otočí sa na kružnici s polomerom len 3,5 metra. Všetko má však svoju daň. Interiér je extrémne strohý. Nečakajte žiaden luxus, dokonca ani bočné sklenené okná, je tu len fólia. A potom volant, pedále a sedadlá. Všetko je podriadené cene. Takže investície sa nenašli ani na zakrytie plechových častí kabíny. A o bezpečnosti radšej pomlčme. Keď toto auto podrobilo špeciálnym crashtestom Euro NCAP, ukázalo sa, že posádka nemá šancu prežiť. Vážne ohrozená bola hlava, krk aj hrudník.

To Indov asi ale príliš nezaujíma, a tak má Qute cestu otvorenú. Okrem Indie sa má predávať napríklad aj v Rusku alebo Turecku a ďalších trinástich krajinách. Do Európy nemá šancu doraziť. Nesplnilo by prakticky žiadne normy, emisné ani tie bezpečnostné.
© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Súvisiace články:

Nadácia Aigyptos

Nadácia Aigyptos

27.03.2017 23:12

Nadácia Aigyptos podporuje rozvoj slovenskej egyptológie. Je platformou pre odborníkov i laikov, ktorí sa zaujímajú o históriu a kultúru starovekého Egypta.

Asociácia polio v SR - RŠO SZTP

27.03.2017 22:58

Sme republiková špecifická organizácia Slovenského zväzu telesne postihnutých združujúca ľudí, ktorí v ranom detstve prekonali detskú obrnu (poliomyelitídu).

Thomas de Maiziere

De Maiziere pohrozil krajinám, ktoré nechcú odmietnutých migrantov

27.03.2017 22:42

Nemecký minister vnútra Thomas de Maiziere požaduje vyvodenie dôsledkov pre krajiny, ktoré nechcú prijať odmietnutých migrantov.

Kiska, Izrael, lekár, operácia, Haifa

Kiska na návšteve Izraela: Zdieľanie skúseností je cestou k úspechu

27.03.2017 22:21

Unikátna univerzita musí mať špičkových študentov a profesorov, musí slúžiť štátu, spoločnosti a meniť ju. Uviedol Kiska na pôde technickej univerzity Technion v Haife.