Prezidentské voľby v USA vyvolali po nečakanom víťazstve Donalda Trumpa poriadny rozruch. Veď Trump je naozaj iný. Na rozdiel od svojich predchodcov nebol nikdy politikom, a takmer všetko, čoho sa dotkol, premenil na úspech a peniaze. Svoje bohatstvo, odhadované na 3,7 miliardy dolárov, nemal tento realitný magnát, televízna celebrita, ale aj vlastník golfových klubov, problém dať na obdiv. V jeho živote sa tak striedali nielen krásne ženy, jachty, vrtuľníky, lietadlá, ale aj autá snov. A doprial si len to najlepšie.
Rolls, Maybach, Lambo… Je Trump patriot?
Hneď z prvých zarobených peňazí si kúpil britský Rolls-Royce Silver Cloud z roku 1956. Takže s jeho americkým patriotizmom to nebolo vždy tak, ako sa snažil deklarovať v predvolebnej kampani. Auto vlastní dodnes. Európskych značiek by sme ale v jeho garážach vrátane tej pod Trump Tower našli za desiatky rokov podnikateľskej kariéry viac ako dosť. Nechýbali medzi nimi ani Mercedesy. Sám Trump sa na konto stuttgartskej automobilky vyjadril, že vyrába spoľahlivé, elegantné a robustné autá.
Preto, keď Daimler v roku 2002 vzkriesil starú nemeckú značku Maybach, neváhal a stal sa vlastníkom predĺženého modelu 62. Neskôr ho ale vymenil za 12-valcovú limuzínu Mercedes S 600 a po tom, čo BMW kúpilo Rolls-Royce, presadol do novodobého Phantomu. Nemecké korene mal aj hriešne drahý Mercedes-Benz SLR McLaren z roku 2003 so 650-koňovým kompresorovým 8-valcom s objemom 5,4 litra. Trump dal vtedy prednosť drahšej otvorenej verzii Roadster. Napriek logu s trojcípou hviezdou vznikali však tieto superšporty v britských dielňach McLarenu.
V zbierke Trumpových športových áut sa ocitlo aj vzácne Lamborghini Diablo VT Roadster z roku 1997, mimochodom, posledný model, ktorý vyvinuli v Sant Agate ešte predtým, než automobilku s býkom v znaku pohltilo Audi. Modrý otvorený superšport je len ďalším dôkazom, že ak máte na extrémne drahé auto, nakoniec na ňom ešte aj zarobíte. Tento rok, teda už počas prebiehajúcej prezidentskej kampane, bolo Trumpovo „Lambo“ vydražené za 460 000 dolárov. To je, pochopiteľne, viac, než zaň dal, keď zišlo z výrobných liniek.
A keď sme pri rýchlych autách, musíme spomenúť aj japonskú Hondu NSX. V roku 1991 ju kúpil svojej vtedajšej manželke Marle Maplesovej. Jeden z prvých skutočných superšportov z krajiny vychádzajúceho slnka putoval vlani do dražby. Súčasný majiteľ dal zaň na eBayi 48 200 dolárov. Paradoxne, amerických áut bolo v Trumpovej garáži menej. A ak, tak išlo o Cadillac. Napríklad o luxusnú limuzínu Fleetwood z konca sedemdesiatych rokov. Vo vlajkovej lodi koncernu GM si Trump dokonca v osemdesiatych rokoch objednal upravený špeciál s telefónom, televíziou a faxom.
Z Detroitu holdoval len Cadillacu
To chcel komerčne využiť aj samotný Cadillac. Vzniknúť mala päťdesiatkusová séria označená Trumpovým menom. No napriek tomu, že na svet prišli dva prototypy, nakoniec si americký miliardár celú záležitosť rozmyslel. V Detroite naňho ale nezanevreli. Už len preto, že bol celeribritou najväčšieho rangu a okrem Fletwoodu vlastnil napríklad aj pôvabný 8-valcový kabriolet Allanté, ktorý vznikal v rokoch 1986 až 1993. Bol nesmierne drahý, veď karosériu navrhnutú Pininfarinom vyrábali v Turíne a na jej prevoz do USA slúžil špeciálne upravený Boeing 747, kde sa ich zmestilo 56. V Detroite následne prebehla konečná montáž.
Cadillacu urobil veľkú reklamu aj nedávno v Detroite, keď sa osobne zúčastnil na premiére aktuálnej generácie veľkého SUV Escalade. Predstaviteľov Cadillacu pochválil a hneď si aj jeden kus objednal. Z amerických áut vlastní Trump ešte napríklad Chevrolet Camaro SS, typický muscle car, navyše v otvorenej verzii a limitovanej edícii z roku 2011, evokujúcej safety car vtedajšieho závodu 500 míľ Indianapolis. A potom je tu ešte raritka v podobe elektrickej Tesly Roadster. Tou však vraj Trump nikdy nejazdil. Napokon, je známe, že neverí na globálne otepľovanie, a tak mu ekoautá veľa nehovoria.
Miesto hybridu „beštia“
Jeden z jeho poradcov Johan Mashburn dokonca uviedol, že Trump hodlá uskutočniť rozsiahlu revíziu federálnych emisných regulácií, teda aj navrhovaných limitov spotreby paliva, pretože podľa Trumpa za nimi nestojí snaha o obmedzenie znečisťovania atmosféry, ale len zníženie závislosti USA od cudzej ropy. Nové reguly majú byť preto také, aby nepoškodili amerických zákazníkov a „pracujúcich“. V každom prípade, auto, do ktorého presadne budúci americký prezident už počas januárovej inaugurácie, bude „žrať“ ako tank.
V dielňach Cadillacu sú už totiž v plnom prúde testy novej prezidentskej limuzíny, ľudovo nazývanej The Besat (beštia), ktorá nahradí v službe Bieleho domu Obamov Cadillac DTS, používaný v jeho druhom funkčnom období. Bude to vlastne prvé Trumpovo auto, ktoré si nevybral sám. Biely dom ho objednal už v roku 2013, keďže vývoj najbezpečnejšieho auta planéty nie je možné zvládnuť za pár mesiacov. Podľa expertov má svojimi líniami pripomínať Cadillac CT6, teda jednu z horúcich noviniek Cadillacu. V skutočnosti však pôjde o solitér, ktorý nemá s civilnou produkciou luxusnej americkej značky veľa spoločného.
Kým CT6 je najľahším modelom vo svojej triede, na čo je Cadillac náležite pyšný, Trumpov pozemný „Air Force One, bude, naopak, najťažším osobným autom americkej histórie. Za všetkým stojí bezpečnosť. Z dôvodu pancierovania a nepriestrelných okien má mať na váhu neskutočných osem ton. Aj preto použije rámový podvozok z veľkého koncernového SUV Chevrolet Suburban, na ktorý bude primontované všetko ostatné. Samonosná karoséria neprichádza do úvahy. Kolos s dĺžkou šesť metrov odolá strelným zbraniam, výbušninám a vďaka vlastnej zásobe kyslíka aj chemickým a biologickým útokom. Zvládne tiež jazdu po defekte a v prípade usmrtenia šoféra príde na rad riadenie na diaľku.
Pozemné „Air Force One“ už jazdí
Okrem najsilnejšieho muža planéty bude v novom Cadillacu One v dosť miesta pre ďalších šiestich pasažierov. Šušká sa o mechanizme na vrhanie granátov, ktoré môžu odstrániť prekážku na ceste, o dymovej clone, generátore slzotvorného plynu, ale aj o zásobe krvi pre prípad transfúzie. Komunikáciu zabezpečí satelitný systém so šifrovaním. O ekológii tohto auta si nerobte ilúzie. Hybrid to iste nebude. Poháňať ho má pravé americké srdce – 8-valec s objemom 6,6 litra. Lenže na osem ton je i to málo. Maximálnu rýchlosť odhadujú experti len na čosi viac ako 100 km/h.