Výkon (kW) | Sadzba poplatku pri prvom prihlásení v eurách | Zmena v eurách |
---|---|---|
do 80 | 33 | 0 |
81 – 86 | 90 | –77 |
87 – 92 | 110 | –107 |
93 – 98 | 150 | –117 |
99 – 104 | 210 | –117 |
105 – 110 | 260 | –137 |
111 – 121 | 360 | –117 |
122 – 132 | 530 | –127 |
133 – 143 | 700 | –87 |
144 – 154 | 870 | –87 |
155 – 165 | 1 100 | –57 |
166 – 176 | 1 250 | –147 |
177 – 202 | 1 900 | +203 |
203 – 228 | 2 300 | +253 |
229 – 254 | 2 700 | +233 |
255 a viac | 3 900 | +903 |
V súčasnosti štát od majiteľov automobilov požaduje registračný poplatok pri prvej registrácii vozidla na Slovensku v prípade, keď automobil dosahuje výkon vyšší ako 80 kW. Po novom sa registračný poplatok bude platiť pri každom prepise automobilu. Podľa policajných štatistík v minulom roku bolo na Slovensku preregistrovaných 307 588 vozidiel. Počet registrácií nových áut dosiahol 88 504 áut a individuálny dovoz do policajných registrov pridal 63 366 automobilov. Výkon motorov najmä nových automobilov má pritom stúpajúcu tendenciu a aj najmenšie autá s trojvalcovými benzínovými motormi s objemom 1 liter často dosahujú výkon vyšší ako 80 kW.
Vek vozidla | Koeficient zostatkovej hodnoty |
---|---|
prvá evidencia | 1 |
do 1 roka (vrátane) odo dňa prvej evidencie | 0,82 |
do 2 rokov (vrátane) odo dňa prvej evidencie | 0,68 |
do 3 rokov (vrátane) odo dňa prvej evidencie | 0,56 |
do 4 rokov (vrátane) odo dňa prvej evidencie | 0,46 |
do 5 rokov (vrátane) odo dňa prvej evidencie | 0,38 |
do 6 rokov (vrátane) odo dňa prvej evidencie | 0,32 |
do 7 rokov (vrátane) odo dňa prvej evidencie | 0,26 |
do 8 rokov (vrátane) odo dňa prvej evidencie | 0,23 |
do 9 rokov (vrátane) odo dňa prvej evidencie | 0,19 |
do 10 rokov (vrátane) odo dňa prvej evidencie | 0,16 |
do 11 rokov (vrátane) odo dňa prvej evidencie | 0,14 |
do 12 rokov (vrátane) odo dňa prvej evidencie | 0,12 |
do 13 rokov (vrátane) odo dňa prvej evidencie | 0,1 |
do 14 rokov (vrátane) odo dňa prvej evidencie | 0,09 |
do 15 rokov (vrátane) odo dňa prvej evidencie | 0,08 |
do 16 rokov (vrátane) odo dňa prvej evidencie | 0,07 |
nad 16 rokov odo dňa prvej evidencie | 0,06 |
„Navrhované sadzby registračných poplatkov závislých od výkonu a veku motora je potrebné porovnávať v kontexte so súčasným stavom. Sadzby na nové vozidlá sú oproti súčasnému stavu nižšie, a preto poplatníci spravidla ušetria (s výnimkou najvýkonnejších motorov),“ informovalo po predstavení zmeny ministerstvo financií.
Konečná výška poplatku sa bude v závislosti od veku vozidla znižovať. Štandardne stanovený poplatok sa bude násobiť koeficientom. Napríklad už pri veku vozidla do jedného roka sa poplatok násobí koeficientom 0,82. To znamená, že pri výkone automobilu 103 kW sa nový poplatok vo výške 210 eur po vynásobení koeficientom zníži na 172,2 eura. V súčasnosti platí pre tento výkon motora poplatok vo výške 327 eur bez ohľadu na vek auta. Pri veku vozidla od 12 do 13 rokov (vrátane) odo dňa prvej evidencie sa platí už len desatina pôvodného poplatku.
Na uľahčenie výpočtu poplatku slúži štátna kalkulačka, ktorú pripravil Inštitút finančnej politiky pri ministerstve financií. Majitelia automobilov a záujemcovia o kúpu si navyše na základe základných parametrov môžu prostredníctvom danej kalkulačky overiť cenu konkrétneho auta. Za registráciu auta si po novom najviac priplatia majitelia nových najvýkonnejších automobilov. Vozidlá s výkonom 255 kW a viac budú pri každej registrácii spoplatnené sumou 3 900 eur, pričom v súčasnosti je poplatok nižší o 903 eur. V tomto prípade však ide len o najvýkonnejšie autá, ktorých cena sa počíta v desiatkach tisíc eur.
Ak však dôjde k registrácii takého výkonného vozidla s vekom 10 rokov, cena poplatku klesne na 624 eur. Registrácie automobilov s výkonom nižším ako 80 kW ostávajú bez zmeny. Štát za ne zinkasuje 33 eur.
„Z analýzy určenia objektívnych kritérií popisujúcich hodnotu vozidla vyplýva, že hodnota vozidiel s výkonom nad 80 kW je zvyčajne vyššia ako pri vozidlách do 80 kW. Protiotázkou je, či je spravodlivé spoplatňovať (zdaňovať) rovnako vozidlá s výkonom napríklad 50 kW (a jeho nižšou hodnotou) aj vozidlá s výkonom napríklad 85 kW. Hranica odstupňovania sadzieb poplatku bola určená na 80 kW, tak ako je to pri registračnom poplatku aj v súčasnosti,“ informovalo ministerstvo financií.