Punto nahradilo v roku 1993 Fiat Uno a hneď zažiarilo tým najžiarivejším spôsobom. Porota európskych novinárov ho ovenčila titulom Car of the Year 1995. Mala na to niekoľko dôvodov. Fiat, ktorý v tom čase čosi znamenal, priviedol na svet moderné a priestranné auto s dizajnom od Giorgetta Giugiara. Do oka vám tento troj- a päťdverový hatchback s dĺžkou 3 760 a rázvorom náprav 2 450 mm padol najmä vďaka vertikálne umiestneným zadným svetlám. Výnimkou bol len kabriolet navrhnutý a vyrábaný u Bertoneho. Punto dominovalo nad konkurenciu modernou kontinuálnou prevodovkou CVT či malým turbomotorom s objemom 1,4 litra vo verzii GT. Punto Sporting zas poháňala atmosférická jednašestka.
Najprv veľká sláva
Odborná jury ankety auta roka sa trafila do vkusu zákazníkov, keďže z Punta sa stal okamžite európsky hit. Taký veľký, že v roku 1997 oskalpovalo v predajoch štvrtú generáciu ikonického Golfu, keď zaznamenalo 581 070 registrácií. To sa dodnes podarilo len štyrom autám. V roku 1999, po 3,7 milióna vyrobených kusoch, prišla na svet druhá, podstatne hranatejšia generácia, už z dizajnérskeho centra Fiatu. Pôvab prvej jej síce chýbal, ale zákazníci sa do predajní stále hrnuli. Trojdverová verzia sa tvárila podstatne športovejšie. Kabriolet, na ktorý si robil chúťky Pininfarina, sa presadiť do série nepodarilo. Až do roku 2001 prekračovalo Punto polmiliónovú odbytovú hranicu.
V roku 2003 hlásil Fiat päť miliónov vyrobených kusov. Punto už vtedy disponovalo napríklad moderným dieselovým motorom 1,3 MultiJet a v roku 2005 pokorilo hranicu šiestich miliónov. Presne vtedy dorazila na trh tretia generácia s pozmeneným názvom Grande Punto. To aj preto, že tá predošlá ostala na linkách ako Punto Classic. Bol o ňu stále záujem, tak prečo ju vyradiť z ponuky. Dostala sa dokonca na licenčné linky srbskej Zastavy ako Zastava 10. Punto III bolo vyvíjané spoločne s koncernom General Motors. Preto malo rovnakú platformu s vtedajším Opelom Corsa. Dizajn od Giugiara však vštepil Puntu autonómny štýl. Pôsobilo podstatne dospelejšie a krajšie. Prednou maskou dokonca evokovalo Maserati.
Predaje stále padali
Obe verzie prerástli štvormetrovú hranicu. Neskôr sa pridal derivát od Abarthu. Predaje však nedosahovali úroveň predošlých generácií. V roku 2006 padlo Punto k hranici 400 000 kusov a potom ju už nikdy neprekročilo. Fiat sa snažil oživiť záujem modernizáciou v roku 2009, keď Grande Punto premenoval na Punto Evo. Dostalo nielen novú masku s prvkami legendárnej päťstovky a celkom novú palubnú dosku, ale najmä revolučné benzínové motory MultiAir s elektro-hydraulicky ovládanými sacími ventilmi. Odbytu to ale nepomohlo. V roku 2011 sa pre Punto Evo rozhodlo len 220 000 zákazníkov. Fiat preto opäť inovoval.
V tomto roku sa vrátil k tradičnému názvu Punto bez akýchkoľvek prívlastkov a facelift rozšíril o ponuku nových motorov, najmä dvojvalca 0,9 TwinAir a tiež o verzie spaľujúce LPG či CNG. Opäť tým tak trochu predbehol dobu, no v tom čase už mala účinné zbrane aj konkurencia, a navyše trh ovplyvnila ekonomická kríza. Registrácie padali naďalej. V roku 2013 predal Fiat ledva 100 000 kusov a nasledujúce roky išiel odbyt doslova ku dnu. Svet čakal na štvrtú generáciu, ale v Turíne si povedali, že to nemá význam. Úspech reinkarnovanej päťstovky podnietil Fiat k príchodu väčších derivátov 500L a neskôr 500X, ktorým veril viac ako Puntu.
Facelift áno, ale len pre Indiu
V roku 2014 Punto síce ešte absolvovalo jednu modernizáciu, ktorá zasiahla aj jeho dizajn, no tá bola určená výhradne pre Indiu. Podobne ako outdoorová verzia Avventura. Na niekdajší európsky bestseller sa tak pomaličky zabúdalo. V roku 2016 putovalo k zákazníkom len 62 657 kusov a o rok neskôr žalostných 49 688 kusov. V cenníku ho síce stále nájdete, ale je jasné, že časy slávy má dávno za sebou. Vie to aj Fiat a tak vypustil do sveta správu, že Punto končí. Napokon na linkách je tretia generácia neuveriteľných trinásť rokov. To je veľa aj na prestížne britské limuzíny, nieto na malý mestský hatchback. Šokujúce však je, že stále vyzerá „cool“.
Na druhej strane už nedokáže skryť morálne opotrebenie. V nedávnych nárazových testoch Euro NCAP získalo nula hviezdičiek, ako jediné auto v histórii európskych crash testov. A to sa neodpúšťa. Takže v januári klesol predaj na 2 810 a vo februári na 2 571 kusov. Najlepšie sa Puntu tento rok darilo v júni, ale 3 899 registrácií na jeho osude nič nezmení. A čo bude ďalej? Pozíciu Punta zastúpilo reinkarnované Tipo, hoci napríklad v Brazílii je už na trhu nový hatchback Argo, dokonca aj v atraktívnej verzii HGT. Ten sa však do Európy nechystá, hoci práve on je ideovým nástupcom. Ak máte teda o Punto náhodou záujem, neváhajte. V showroomoch dopredávajú posledné vyrobené exempláre.
Podľa nedávno zosnulého šéfa kocernu FCA Sergia Marchionneho by mala Punto nahradiť až 5-dverová verzia päťstovky s názvom 500 Gardiniera, ktorá bude vychádzať z úplne novej generácie Fiatu 500, plánovaného na rok 2020. Či sa jej však podarí zopakovať kariéru Punta, ukáže až čas. Bodovať má vraj najpriestrannejším interiérom v triede.
Ako sa predávalo Punto
Rok | Počet registrácií |
---|---|
2017 | 49 688 |
2016 | 62 654 |
2015 | 79 202 |
2014 | 86 955 |
2013 | 104 000 |
2012 | 135 235 |
2011 | 220 545 |
2010 | 267 248 |
2009 | 327 447 |
2008 | 279 134 |
2007 | 377 783 |
2006 | 401 625 |
2005 | 269 022 |
2004 | 328 603 |
2003 | 361 856 |
2002 | 418 118 |
2001 | 541 274 |
2000 | 550 639 |
1999 | 442 866 |
1998 | 560 554 |
1997 | 581 070 |