„Nemôžeme pretvoriť celý systém dopravy v mestách. Môžeme sa však pokúsiť vyvolať zmenu,“ povedal na konto štúdie NXT Henrik Henriksson, riaditeľ Scanie. Tá je jednou z alternatív, ako sa v budúcnosti vyrovnať s hustnúcou dopravou a jej negatívnymi následkami na životné prostredie. Scania si myslí, že NXT by sa mohlo stať realitou v roku 2030. Ide o modulárny a autonómny dopravný prostriedok s čisto elektrickým pohonom. Skladá sa z dvoch elektrických modulov s elektromotormi, ktoré sú vlastne nápravami, a zo samotnej karosérie z kompozitov. Tá môže byť upravená na rôzne účely.
Scania ukázala ako prvú osobnú verziu v podobe osem metrov dlhého autobusu. Batérie v podlahe majú systému zabezpečiť dojazd približne 240 km. Stačí však autobusový modul vymeniť za dodávkový alebo na prevoz komunálneho odpadu a NXT môže okamžite plniť iné úlohy. Scania predpokladá, že NXT by mohlo zlepšiť toky dopravy v mestách. Dnes je totiž všetka doprava vrátane dopravy osôb do práce alebo z práce, zásobovania tovaru aj odvozu komunálneho odpadu koncentrovaná do ranných a večerných špičiek. Naopak, v noci sú komunikácie nevyužité. Dopravné toky jednoducho nie sú optimalizované.
Práve NXT by mohlo vďaka autonómnej technológii bez vodiča a vďaka svojej univerzálnosti lepšie využívať infraštruktúru a vo väčšom časovom rozpätí. Ráno voziť ľudí do práce, potom rozvážať tovar a v noci riešiť komunálny odpad. To všetko bez emisií skleníkového CO2. Systém NXT je rovnako dobre pripravený aj na zdieľanie, takže by na seba prevzal časť individuálnej dopravy, ktorá je pre mestá najväčšou záťažou. Je pravda, že Scania neprišla s takýmto nápadom ako prvá. Spomeňme švajčiarsky koncept Rinspeed Snap z roku 2017, ktorý priniesol podobné riešenia. Scania však priznáva, že niektoré technológie ešte potrebujú čas, aby mohli byť nasadené do ostrej prevádzky.