Dostane klimatizácia ‘padáka‘? Hyundai stvoril zázračnú fóliu

Novú fóliu Nano Cooling Film testuje Hyundai v Pakistane na autách svojich zákazníkov. V horúcom podnebí vie stiahnuť teplotu v kabíne až o neuveriteľných 22 stupňov Celzia. Pre elektromobily je ako stvorená.

30.04.2024 12:00
debata (4)
Nanofólia Hyundaiu sa skladá z troch vrstiev a... Foto: Hyundai
Hyundai - chladiaca nanofólia Nanofólia Hyundaiu sa skladá z troch vrstiev a je ju možné kombinovať s klasickými tónovanými fóliami alebo s tónovanými oknami. Tým sa jej účinok ešte znásobuje.

Hyundai vyvinul a už testuje novú nanofóliu na okná áut. Jej úlohou je zabrániť prehrievaniu kabíny. Samozrejme, na trhu je množstvo podobných fólií, všetky však majú jednu zásadnú nevýhodu. Tým, že stmavia okno, zhoršujú v zlých svetelných podmienkach výhľad von. Aj preto sú v mnohých krajinách takéto fólie zakázané. Fólia Hyundaiu na báze nanotechnológie je však dokonale priehľadná. Napriek tomu si vie so skleníkovým efektom poradiť oveľa lepšie.

Skladá sa z troch vrstiev. Kým vonkajšia vrstva fólie vyžaruje teplo na stredných infračervených vlnových dĺžkach z interiéru vozidla do exteriéru, dve vnútorné vrstvy odrážajú prichádzajúce teplo na vlnových dĺžkach blízkych infračervenému žiareniu, čím sa znižuje celkové množstvo tepla, ktoré sa dostane do vnútra vozidla. Takáto fólia môže byť navyše kombinovaná s konvenčnými tónovanými sklami, čo účinok ešte zvyšuje.

Montáž nanofólie sa nelíši od bežných fólií. Foto: Hyundai
Hyundai - chladiaca nanofólia Montáž nanofólie sa nelíši od bežných fólií.

Fólia teda nielen odráža teplo, ale ho aj vyžaruje von z kabíny. Aby Hyundai dokázal účinok novej fólie, otestoval ju v Pakistane, kde sa v lete šplhajú teploty aj nad 50 stupňov Celzia. Nainštaloval ich na 70 vozidiel zákazníkov. A to bez problémov, pretože vďaka priehľadnosti vyhovuje takáto fólia legislatíve aj v krajinách, kde sú tónované fólie zakázané kvôli bezpečnosti.

Skoda-Octavia Scout-2021-1600-0f Čítajte viac Škoda a Hyundai ‘valcujú‘: Toto je 20 najpredávanejších áut v Česku po 1. kvartáli

V štúdii porovnávajúcej vnútornú teplotu vozidiel v lete Hyundai zistil, že „chladiaca“ fólia znížila teplotu v blízkosti hlavy vodiča až o 10,98 stupňa v porovnaní s konvenčnou tónovanou fóliou a až o 12,33 stupňa Celzia v porovnaní s rovnakým vozidlom bez tónovaných okien. Okrem toho teplota palubnej dosky vozidla s nanofóliou bola o 15,38 stupňa Celzia nižšia ako v rovnakom vozidle s konvenčným tónovaním a o 22 stupňov nižšia ako vo vozidle bez tónovania.

Hyundai plánuje po pilotnom teste masovú výrobu svojej „zázračnej“ fólie. Jej výhody sa ale môžu dostaviť aj v iných formách, než len v znížení prehrievania kabíny. Systém totiž odľahčí prácu klimatizácii, čo znamená nižšiu spotrebu paliva a menej emisií CO2. Pri elektromobiloch zas úspora elektrickej energie znamená predĺženie dojazdu, pretože viac energie z batérie môže byť využitej na pohyb než na úpravu tepelného komfortu.

© Autorské práva vyhradené

4 debata chyba
Viac na túto tému: #Hyundai #kliamtizácia #fólia
Články podľa značiek