Silné autá sa predávajú ako teplé rožky

Automobily so silnejším výkonom, teda nad 80 kW, sa v poslednom čase predávajú doslova ako teplé rožky. Dôvodom je blížiace sa novembrové výrazné zdraženie registračnej dane, ktorá sa platí pri prvom prihlásení nového vozidla.

15.09.2012 13:35
Renault Mégane Foto:
Od novembra sa stanú autá s výkonom vyšším ako 80 kW zasa o niečo väčším luxusom. Na svoj výkon 85 kW/115 k tak môže pokojne doplatiť hoci aj Renault Mégane 1.2 TCe.
debata (38)

"Vozidlá v segmente SUV v auguste 2012 zaznamenali oproti augustu 2011 zvýšený nárast registrácií až na úrovni 40,36 percenta,“ potvrdil Pavol Prepiak, viceprezident Zväzu automobilového priemyslu. Ešte do novembra sa za registráciu nového štvorkolesového tátoša zaplatí 33 eur, ale za silnejšie autá si majitelia priplatia stovky eur. Po novom sa bude poplatok začínať motorizáciou nad 80 kilowattov a majitelia áut v tejto kategórii zaplatia 167 eur. Majitelia výkonnejších vozidiel siahnu do peňaženky hlbšie, za registráciu môžu zaplatiť pri výkone nad 121 kW takmer sedemsto eur. Za automobily s výkonom do 80 kW sa bude platiť tak ako doteraz, teda 33 eur.

Najväčšej predajnosti v tomto segmente sa v auguste tohto roka tešila Kia Sportage. Kým minulý rok sa ich v auguste predalo 126, tento rok je to o dvadsať viac. Za toto auto s výkonom od 99 do 135 kW si pri registrácii vypýta štát po novom 327 až 787 eur. Cena vozidla sa začína na 18 tisícoch, za silnejší motor a lepšiu výbavu si vodiči priplatia a cena sa vyšplhá až na 27-tisíc eur.

Predaj áut sa však rozbieha aj v ďalších kategóriách a tak po útlme, ktorý nastal po šrotovnom a kríze, ktorá pohltila automobilový priemysel v roku 2010, sa dá konštatovať, že sa opäť naštartoval. ,,Počas ôsmich mesiacov sa zaregistrovalo 46¤515 nových osobných vozidiel, čo predstavuje medziročný nárast o 3,47 percenta. Počas rovnakého obdobia minulého roka pribudlo 44 956 osobných vozidiel,“ počíta Prepiak. Tradične najviac áut predala spoločnosť Škoda.

Škoda sa za prvých osem mesiacov ustálila na prvej priečke s trhovým podielom 23,22 percenta, druhé miesto obsadil Volkswagen s 9,06 percenta, tretie Kia s 7,64 percenta a štvrté Hyundai s 6,51 percenta. Päticu najpredávanejších áut od januára do augusta 2012 uzatvára Renault s podielom 5,98 percenta trhu. Škode sa na Slovensku podarilo zatiaľ predať 10 799 áut, v auguste celkovo 1231 kusov. ,,Tým sme dosiahli trhový podiel 20,7 percenta. Augustový predaj predstavoval nárast o viac ako 35 percent oproti porovnateľnému obdobiu minulého roka. Minulý rok sme v auguste predali 439 vozidiel,“ poznamenala Lucia Busquet, hovorkyňa Škoda Auto Slovensko.

Najobľúbenejším vozidlom tejto značky je už dlhší čas Octavia. Za osem mesiacov si ju kúpilo takmer 4¤900 Slovákov, či už na súkromné, alebo podnikateľské účely. Octavii však na krk dýcha menšia Fabia, ktorej sa za sledované obdobie predalo vyše 3600 kusov, o 324 kusov viac ako minulý rok. Fabii pritom patrilo ešte v roku 2009 prvé miesto v celkovej predajnosti áut.

Tohtoročný záujem odzrkadľuje ekonomickú situáciu Slovákov, a teda, že stále preferujú najmä menšie vozidlá. Na cestách sa tak križuje okrem nových škodoviek z nových áut Volkswagen Golf či Polo s Hyundai i30 alebo s Kia Cee´d. "Väčšie autá si bohužiaľ Slováci dovoliť nemôžu. Navyše ako rodinné auto sa často používa aj auto menšej triedy,“ vysvetľuje Prepiak. Koniec koncov práve menšie autá s nižším výkonom budú ušetrené od drahej registrácie.

38 debata chyba
Články podľa značiek