ADAC testoval výstražné systémy

Nemecký autoklub ADAC si tentoraz vzal na mušku moderné asistenčné systémy, ktoré vás varujú pred opustením jazdného pruhu, pomáhajú vám v ňom zostať a tiež systém monitorovania slepého uhla v spätných zrkadlách.

02.10.2012 08:46
Citroën Foto:
Nie každý elektronický varovný systém odvádza prácu tak, ako by mal. Niektoré varujú tak rušivo, že ich vodič radšej vypne.
debata (1)

ADAC ich považuje za veľmi dôležité, keďže nehody spôsobené nepozornosťou a následným opustením jazdného pruhu, napríklad v situáciách, keď kontrolujeme deti, alebo sa sústredíme na prácu s audio systémom, mávajú často fatálne následky. Test preveroval celkom sedem systémov, ktoré posudzovali bežní vodiči aj špecialisti autoklubu. Ukázalo sa, že najlepších elektronických pomocníkov majú Mercedes, Audi, BMW a Mercedes-Benz. Švédske Volvo prekvapujúco zaostalo.

Pri posudzovaní kontroly slepého uhla dominovalo Audi A6 pred Mercedesom CLS a BMW 5. A to aj napriek chýbajúcej zvukovej výstrahe. Porota však ocenila optimálne svetelné varovanie v zrkadlách a pohotovosť systému. Tá, naopak, chýbala Volvu V40, ktoré podľa ADACu na jednej strane varuje príliš často, ale v kritickej situácii neskoro. Na rozdiel od konkurentov, ktorí majú systém založený na ultrazvukových senzoroch, je funkčnosť systému Volva vybaveného kamerami závislá od počasia.

Pri systéme varovania pred nedobrovoľným opustením jazdného pruhu zvíťazilo BMW 5 pred Mercedesom CLS a Volvom V40. ADAC ohodnotil správne načasovanie a optimálne vibrácie volantu. Na teste sa zúčastnilo aj Volvo V60, ktoré skončilo na poslednej siedmej priečke, dokonca za Citroënom DS5. Dôvodom bola neskorá reakcia a úroveň akustického varovania, ako aj zbytočne výrazné stíšenie rádia. Pritom si však vyslúžilo pochvalu za možnosť nastavenia citlivosti.

Na teste aktívneho udržiavania v jazdnom pruhu, ktorý nie je ešte príliš rozšírený, sa zúčastnili len tri vozidlá. Tu si prvé miesto odnieslo opäť Audi pred Mercedesom CLS a Volvom V40. Audi presvedčilo optimálnou úrovňou zásahu do riadenia a celkovou funkčnosťou. ADAC však upozorňuje, že tieto systémy nie sú schopné plniť svoje poslanie v plnej miere na bežných cestách. Ich prínos je zjavný len na diaľniciach. Pri Mercedese kritizoval ADAC príliš ostré zásahy a pri Volve, naopak, slabú intervenciu do riadenia.

Ukazuje sa, že práve užívateľská priateľskosť je najväčšou slabinou súčasných elektronických asistentov. Ak to totiž systém preženie s príliš výraznou intenzitou varovania, alebo je nepríjemný, ako napríklad vibrovanie sedadla pri Citroëne, vedie to vodičov k rozhodnutiu systém radšej vypnúť. Preto ADAC automobilkám odporúča, aby bolo možné pri nových asistentoch nastavovať úroveň výstrahy.

. Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz .
Systém sledovania slepého uhla
Model Známka
1. Audi A6 1,7
2. Mercedes CLS 2,1
3. BMW 5 2,3
4. Volvo V40 2,8
5. Mazda CX-5 3,2
6. Volvo V60 3,9
. Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz .
Systém varovania pred opustením jazdného pruhu
Model Známka
1. BMW 5 1,5
2. Mercedes CLS 2,4
3. Volvo V40 2,9
4. Audi A6 3,1
5. Mazda CX-5 3,2
6. Citroën DS5 3,3
7. Volvo V60 3,4
Systém pre udržiavanie v jazdnom pruhu
Model Známka
1. Audi A6 1,7
2. Mercedes CLS 2,1
3. Volvo V40 2,1

Poznámka: Známka vyjadruje hodnotenie podľa školskej stupnice

1 debata chyba
Články podľa značiek