SUV valcujú európsky trh. Ekológovia zúria, no stále viac je elektrických

Športovo-úžitkové autá dosiahli vlani v Európe nový rekord. Viac ako každé druhé predané nové auto bolo práve SUV. Aktivisti im však vyčítajú, že sú ťažké, nebezpečné, neekonomické, majú väčšie emisie CO2 a v mestách zaberajú priveľa miesta. Lenže vkus zákazníkov sa zmeniť nedá.

07.02.2024 16:00
Ford Mustang Mach-E - 2020 Foto:
SUV ovládli európsky trh podielom 51 %. Dobrou správou je, že práve v tejto triede postupuje elektrifikácia najrýchlejšie.
debata (7)

Len pred pár dňami obletela svet správa, že v Paríži zaviedli pre SUV doslova drastické podmienky parkovania. Proti autám so zvýšeným podvozkom protestujú aj rôzni aktivisti. Lenže práve segment SUV je tým, čo drží automobilky pri živote. Zákazníci sa za nimi idú doslova potrhať. Dôkazom sú najnovšie európske štatistiky. Vlani sa SUV podarilo dosiahnuť v registráciách nových áut už 51 %. A nič nenasvedčuje tomu, že by sa to malo zmeniť. SUV doslova zvalcovali trh, keď ich predaj v roku 2023 vzrástol o 19 % na 6,63 milióna kusov. To predstavuje 51 % podiel na celkovom trhu, ktorý vzrástol medziročne len o 14 %. Triede SUV pritom kraľovali modely ako Tesla Y a VW T-Roc.

Tesla Y bola vlani nilen najpredávanejším SUV... Foto: Tesla
Tesla Y - 2019 Tesla Y bola vlani nilen najpredávanejším SUV bez rozdielu pohonu ale aj najpredávanejším autom Európy bez rozdielu pohonu.

SUV totálne zatienili ostatné klasické kategórie áut ako hatchbacky alebo kombi, ktoré boli ešte donedávna extrémne populárne. Najväčší podiel mali na predajoch SUV tie malé s objemom 2,2 milióna kusov a po nich nasledovali kompaktné SUV s 1,9 miliónmi registrácií. Najväčší nárast sa ale týka prémiových SUV. Predaj prémiových stredne veľkých SUV vzrástol o 31 % na 843 939 kusov, čím sa stal piatym najväčším segmentom v Európe. Lídrom bola Tesla Y, ktorej odbyt vzrástol o 85 % na 254 822 kusov, a Mercedes-Benz GLC s 32 % nárastom predaja na 91 259 kusov.

Zmeniť pravidlá hry v triede elektrických SUV... Foto: Citroën
Citroën ë-C3 - 2024 Zmeniť pravidlá hry v triede elektrických SUV by mohol nový lacný Citroën ë-C3. Hádam by nevadil ani ekologickým aktivistom.

Silný rast zaznamenal aj segment prémiových kompaktných SUV, ktorý vzrástol o 27 % na 721 376 kusov, k čomu prispel napríklad úspech Volva XC40 a druhého BMW X1. Segment veľkých a kompaktných prémiových SUV dokonca v Európe predbehol triedu mini áut. Minulý rok sa ich predalo len 698 858 kusov, čo je takmer o milión menej ako pred desiatimi rokmi! Za ten čas Citroën, Peugeot, Ford, Škoda a Opel tento segment úplne opustili. Dobrou správou pre oponentov SUV je, že práve v triede SUV sa vo veľkom presadzujú elektrické pohony. Napokon, samotná Tesla Y, najpredávanejšie auto Európy v roku 2023, je čistým elektromobilom. Darilo sa aj Škode Enyaq a VW ID.4.

Tento rok nás čaká v triede SUV veľa elektrických noviniek. Príde Renault Scenic E-Tech, Peugeot 3008, Kia EV5 a Ford Explorer. Medzi malými elektrickými SUV zasa pribudne Citroën ë-C3 a možno aj Hyundai Casper EV. Tie sú veľmi dôležité, pretože kým medzi SUV strednej veľkosti predstavujú elektromobily takmer 50 %, pri tých malých je to len 5,6 percenta.

SUV patrí polovica z desiatich najväčších segmentov

Poradie Segment Predaj 2023 (ks) vs. 2022 (%)
1. Malé SUV 2 159 427 14,0 %
2. Kompaktné SUV 1 904 669 17,0 %
3. Malé autá 1 730 015 6,4 %
4. Kompaktné autá 1 508 061 13,0 %
5. Prémiové stredné SUV 843 939 31,0 %
6. Prémiové kompaktné SUV 721 376 27,0 %
7. Mini autá 698 858 3,1%
8. Veľké SUV 667 670 25,0 %
9. Stredné prémiové autá 482 555 14,0 %
10. Kompaktné prémiové autá 476 728 5,8 %
7 debata chyba
Viac na túto tému: #SUV #predaje áut #predaje SUV
Články podľa značiek