Škandál Daihatsu: Toyota z dcérskej spoločnosti vyhodila kompletné vedenie

V Daihatsu falšovali výsledky crashtestov a používali pri nich iné komponenty ako v sériových autách. Robili tak desiatky rokov.

14.02.2024 12:00
daihatsu Foto:
Po obrovskom škandále s falšovaním nárazových testov odstupuje kompletné vedenie Daihatsu.
debata (2)

O obrovskom škandále, spojenom s dcérskou spoločnosťou Toyoty, automobilkou Daihatsu, sme prvýkrát písali koncom uplynulého roku. A o čo v ňom išlo? Spoločnosť Daihatsu, vyrábajúca takmer milión áut ročne, musela úplne zastaviť predaj všetkých svojich modelov po tom, ako sa ukázalo, že klamala o bezpečnosti áut a dokonca falšovala crashtesty.

Automobilku začala nezávislá komisia vyšetrovať na základe podnetu od whistleblowera už takmer pred rokom. Postupne sa ukázalo, že pôvodný škandál má oveľa väčšie rozmery, ako si všetci mysleli. Spočiatku išlo o zmanipulované testy bezpečnosti pri bočnom náraze, týkajúce sa 88 000 malých áut (kei car), z ktorých väčšina sa predávala v ázijských krajinách, aj pod značkou Toyota. Postupne sa ukázalo, že problém sa týka aj niektorých modelov, ktoré predáva Mazda a Subaru.

Videotest: nová Toyota Prius
Video

Vyšetrovanie zistilo, že riadiace jednotky airbagov používané spoločnosťou Daihatsu pri testoch airbagov pre niektoré modely, vrátane Town Ace a Pixis Joy od Toyoty a Mazdy Bongo, sa líšili od jednotiek používaných v autách predávaných verejnosti. A to nie je všetko. Sfalšované boli aj výsledky nárazových testov opierok hlavy a v Daihatsu pozmenili aj rýchlosti, pri ktorých nárazové testy prebiehali. Vyšetrovanie zistilo, že údaje boli „masívne falšované“ už od roku 2014 a v prípade jedného už vyradeného modelu Daihatsu dokonca už v roku 1989.

Toyota nijako pred problémom nestrkala hlavu do piesku a začiatkom januára tohto roku vyhlásila, že na oživenie Daihatsu je potrebná „zásadná reforma“, zahŕňajúca úplne nový spôsob certifikácie a testovania áut, kontrolu manažmentu a jeho pôsobenia a hĺbkovú analýzu štruktúry a spôsobu fungovania značky Daihatsu.

Toyota-Land-Cruiser-061-scaled Čítajte viac Toyota celosvetovo zastavuje dodávky 10 modelov pre problémy s motormi

O tom, že Japonci sú rozhodnutí „urobiť v Daihatsu poriadku“, svedčí aj ich najnovší krok. Toyota tento týždeň oznámila, že prezident, viceprezident aj predseda predstavenstva Daihatsu po škandále „dobrovoľne“ odstúpia. Cieľom radikálnych zmien zmien je podľa vyjadrenia Toyoty „vrátiť značku k jej koreňom ako jedného z najikonickejších japonských výrobcov malých kompaktných automobilov“.

O tom, že Toyota chce urobiť v Daihatsu poriadok, svedčia aj mená, ktoré do jeho vedenia nastupujú. Masahiro Inoue, ktorý dohliadal na podnikanie Toyoty v Južnej Amerike, sa od 1. marca stane prezidentom Daihatsu, Masanori Kuwata, ktorý doteraz pôsobil v Lexus International sa stane viceprezidentom Daihatsu. Keiko Janagi, zástupca generálneho riaditeľa Toyoty, bol vymenovaný za riaditeľa Daihatsu.

Toyota potrebuje „upratať“ v Daihatsu rýchlo, pretože je to len jeden zo škandálov, ktorý narušil reputáciu značky v poslednom období. Okrem Daihatsu boli podobné problémy aj v spoločnosti na výrobu nákladných áut Hino Motors a pridruženej spoločnosti Toyota Industries. Pre škandály v týchto troch spoločnostiach sa dokonca minulý mesiac verejne ospravedlnil predseda predstavenstva Toyoty Akio Toyoda, čo je v japonskej spoločnosti pomerne zriedkavý krok. Taktiež na webe Daihatsu svieti veľké ospravedlnenie za jej predošlé aktivity.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #Toyota #škandál #Daihatsu #falšovanie nárazových testov
Články podľa značiek