Mŕtvych na cestách ubúda aj vďaka kríze

Obetí dopravných nehôd v minulom roku výrazne ubudlo. Slovensko je tak blízko k splneniu sľubu, že v tomto roku zníži počet mŕtvych na cestách oproti roku 2002 o polovicu.

05.01.2010 08:27
búračka, nehoda, auto, pzp, poistenie Foto:
búračka, nehoda, auto, pzp, poistenie
debata

K zníženiu tejto bilancie však neprispieva len zákon o cestnej premávke, ktorý platí od februára minulého roku, ale aj pretrvávajúca hospodárska kríza. Tvrdí to dopravný odborník.

V minulom roku prišlo na slovenských cestách do 20. decembra o život 335 ľudí. Je to o 223 obetí dopravných nehôd menej ako v roku 2008. Znížil sa aj počet ťažko zranených. Z 1749 v roku 2008 na 1348 v uplynulom roku. Podľa Jozefa Drahovského, odborníka na dopravu, majú na tento trend vplyv tri faktory. „Okrem nového zákona, ktorý priniesol pre vodičov vyššie pokuty (od 60 až do 1300 eur) či zníženie povolenej rýchlosti v obci zo 60 na 50 km za hodinu, mala vplyv na menší počet mŕtvych na cestách aj hospodárska kríza,“ myslí si Drahovský. Podľa neho je v súčasnosti na cestách menej áut, a teda aj riziko nehodovosti je menšie. Za tretí faktor považuje Drahovský počasie. „Na začiatku zimy bolo mimoriadne priaznivé, neboli žiadne výrazné poľadovice.“

Cieľom ministra vnútra Roberta Kaliňáka (Smer) je do konca tohto roka znížiť počet obetí dopravných nehôd o polovicu v porovnaní s rokom 2002. Počas neho zomrelo na slovenských cestách 610 ľudí. V tomto roku by ich teda malo byť najviac 305. Podľa Drahovského je možné, že sa tento cieľ podarí naplniť.

„Ak budú policajti pokračovať vo zvýšenej kontrole a neskĺznu len k naháňaniu pokút, podarí sa tento trend minimálne udržať,“ tvrdí Drahovský. Okrem toho je potrebné, aby polícia intenzívnejšie riešila miesta, kde často dochádza k smrteľným nehodám. „Na takých miestach nejde ani tak o chybu vodiča, ale o zlé technické riešenie. Stačí napríklad, aby tu bola zle umiestnená značka a príde k nešťastiu,“ doplnil Drahovský.

Na konci minulého roku bolo viac nehôd, ktorých obeťami boli chodci. V jednom týždni ich zomrelo až šesť. „Nový zákon priniesol okrem pozitív aj negatíva. V súčasnosti je možné označiť obcou aj územie, ktoré obcou nie je. Tu chodec či cyklista nemusia mať na sebe žiadne reflexné prvky. To by sa malo zmeniť,“ uzavrel Drahovský.

Vývoj nehodovosti za posledné roky
V roku 2006 zahynulo pri dopravných nehodách 579 ľudí
V roku 2007 si cesty vyžiadali 627 obetí
V roku 2008 našlo smrť na ceste 558 ľudí
V roku 2009 zomrelo do 20. decembra pri dopravných nehodách 335 ľudí
V roku 2010 by malo na cestách prísť o život maximálne 305 ľudí, aby Slovensko naplnilo cieľ Európskej únie
Zdroj: MV SR

.

debata chyba
Články podľa značiek