Spor Suzuki a VW je na arbitrážnom súde

Snaha ukončiť svoje spojenectvo s Volkswagenom prinútila Suzuki ísť až na arbitrážny súd.

Logo
Spolupráca VW a Suzuki vyústila do súdneho sporu.
Autor:

V Londýne na Medzinárodnom rozhodcovskom súde sa 24. novembra 2011 začalo arbitrážne konanie, ktoré má prinútiť Volkswagen AG odpredať svoj takmer dvadsať percentný podiel späť do vlastníctva Suzuki Motor Corporation. Obe strany sa navzájom obviňujú z porušovania dohody. Suzuki sa opakovanie snažila VW upozorniť na porušovanie zmluvy a požadovala nápravu, no VW na opakované výzvy nereagoval. Následne sa spoločnosť Suzuki rozhodla 18. novembra vypovedať Zmluvu o aliancii s automobilkou Volkswagen AG a požaduje spätný odkup akcií s ukončením rámcovej dohody.

Na začiatku to vyzeralo ako vzorné manželstvo.
Na začiatku to vyzeralo ako vzorné manželstvo.
Autor: Volkswagen

Suzuki a Volkswagen AG uzatvorila rámcovú dohodu o spolupráci v decembri 2009. VW kúpil 19,89% akcií Suzuki a tá zase 1,5% akcií Volkswagenu. VW dúfal v prístup na indický trh, Suzuki mala záujem o moderné technológie. Napriek tomu VW nedovolil Suzuki prístup ani k základným technológiám. Suzuki sa obrátila ako prvá na VW so sťažnosťou, že vo výročnej správe VW 2010 bola uvedená ako jedna so značiek VW Group, ktorá sa netajila túžbou zvýšenia svojho podielu v Suzuki až na tretinu. Potom sa sťažoval VW, že Suzuki prebrala dieselový motor od Fiatu.

Spor sa vyostril v októbri, keď Suzuki obvinila nemeckého partnera, že mu neumožnil prístup k hybridným technológiám, hoci podľa zmluvy mali obe automobilky uvedené technológie zdieľať. Automobilka Suzuki išla do partnerstva hlavne kvôli týmto technológiám, ktoré si nemohla dovoliť vyvíjať vo vlastnej réžii. Aliancia s Volkswagenom údajne Japoncom prakticky nič nepriniesla a zo spolupráce doteraz nevzišiel žiadny pozoruhodný projekt. VW si chce napriek všetkému akcie Suzuki udržať a v spolupráci pokračovať. Po vypovedaní dohody sa obe strany stávajú opäť navzájom nezávislé, VW nemôže zvýšiť ani znížiť počet akcií Suzuki bez jej súhlasu. Odborníci odhadujú cenu takmer 20% akcií Suzuki ktoré kúpil v roku 2009 za zhruba 1,7 miliardy eur, najmenej na pol miliardy €.

Herbert Diess

Winterkorn končí. Volkswagen povedie človek z BMW!

03.07.2015 12:00

Herbert Diess prichádza do čela Volkswagenu z Mníchova. Od 1. júla vystriedal dlhoročného šéfa koncernu Martina Winterkorna. Hlavný cieľ je jasný – zoškrtať náklady. V BMW to už dokázal.

Volkswagen

Winterkorn: Lacná značka Volkswagenu príde v roku 2018

01.07.2015 12:00

Šéf koncernu Volkswagen, Martin Winterkorn, definitívne potvrdil príchod novej lowcostovej značky. Lacné autá majú stáť od 8- do 11-tisíc eur.

Karbónové kolesá

VW už skúša karbónové kolesá. Chce ich aj pre bežné autá

26.06.2015 16:00

Koncern Volkswagen plánuje masové nasadenie kolies z kompozitných materiálov. Na ich vývoji spolupracuje so spoločnosťami ThyssenKrupp a Maxion. Nebude to však hneď.

Euclid Tsakalotos

Gréci prišli s prázdnymi rukami, rozčúlili ministrov financií

07.07.2015 16:48

Grécko v utorok pred mimoriadnym summitom eurozóny v Bruseli prekvapivo neprinieslo žiadne nové písomné návrhy na dohodu.

súd, talár, spravodlivosť, súdy

Kramného žena a dcéra zomreli po zásahu prúdom, tvrdí patológ

07.07.2015 16:29

V Ostrave pokračoval súd s Petrom Kramným, obžalovaným z dvojnásobnej vraždy manželky a dcéry na dovolenke v Egypte.

Euro, peniaze, ekonomika, graf

ECB varovala Grékov, že núdzové financovanie má svoje limity

07.07.2015 16:13

Úlohou programu núdzového financovania bánk (ELA) je podpora solventných bánk, ktoré čelia dočasným problémom s likviditou.

euro, peniaze, mince

Koľko a komu je dlžné Grécko

07.07.2015 15:40

Grécko má druhý najväčší dlh na svete v pomere k hrubému domácemu produktu (HDP), dosiahol výšku 320 miliárd eur.