Informácie o novej generácii Subaru Impreza sa objavujú už takmer rok. Svetovú premiéru absolvovala totiž americká verzia sedanu aj hatchbacku už vlani na jar počas newyorského autosalónu. Následne prišla šanghajská štúdia crossoveru XV, ktorá bola jej „terénnou“ modifikáciou, potom sériové XV vo Frankfurte a v decembri v Tokiu zas sériová podoba Imprezy v japonskej špecifikácii.
Na európsky trh sa však prekvapujúco chystá najprv Impreza XV, aj keď už bez názvu Impreza, čím dáva Subaru jasne najavo jej špecifickú pozíciu v ponuke. Až na jeseň bude nasledovať základná verzia Sport a sedan.
Nová Impreza má úplne nový kabát s dynamickými až agresívnymi líniami. Najmä sedan v mnoho pripomína veľké Legacy aj s jeho mohutne klenutými blatníkmi. Kým však ostatné modely tejto triedy stále rastú, Impreza je vo svojom novom vydaní o málo menšia a ľahšia. Na dĺžku je hatchback o 5 mm kratší a z výšky ich ubudlo až pätnásť. Najväčším rozdielom je tak predĺženie rázvoru o 15 milimetrov.
Dĺžka sedanu ostala bez zmien. Verzia XV so zvýšeným podvozkom a chráničmi podbehov je v porovnaní s hatchbackom o 40 mm dlhšia, o 40 širšia a až o 110 mm vyššia.
Na takmer rovnakom formáte sa však Subaru podarilo vyčarovať podstatne viac miesta pre posádku. Zadní cestujúci majú vďaka úspornejšej konštrukcii sedadiel až o päť centimetrov viac miesta na nohy. Vodič a spolujazdec zas ťažia zo subtílnejšej konštrukcie palubnej dosky. Tá je umiestnená viac vpredu, keďže spodná hrana čelného okna je v porovnaní s predchádzajúcou generáciou predsunutá až o 20 cm. To zároveň znamená lepší výhľad a pohodlnejšie nastupovanie cez predné dvere predĺžené o 13 cm.
Interiér je zariadený opäť pomerne stroho, Subaru však investovalo do podstatne kvalitnejších materiálov. Tie predošlé boli totiž terčom častej kritiky. Impreza si požičia audiosústavu s USB-portom z väčšieho Legacy aj jeho navigačný systém so 6,1-palcovým displejom. V bezpečnostnom balíku bude sériovo šesť airbagov a stabilizačný systém VDC.
Na koncepcii pohonu 4×4 so 4-valcovými boxermi a permanentným symetrickým rozvodom AWD sa nič nemení. Pod prednou kapotou sa však objavujú hneď dvaja nováčikovia. Základný benzínový motor 1.6i (84 kW), nahrádzajúci starší agregát 1.5i (79 kW) a konštrukčne úplne nový dvojliter 2.0i (110 kW), ktorý sa posilnil o sedem kilowattov. Silnejší z agregátov je štandardne spojený so 6-stupňovým manuálom. Za príplatok je pre obe motorizácie pripravená kontinuálna prevodovka Lineartronic (CVT).
Lepšia aerodynamika, znížená pohotovostná hmotnosť a úspornejšie benzínové motory so sériovým stop-štart systémom sa podieľajú na výrazne nižšej spotrebe. Tá klesla priemerne o 15 až 20 percent.
V európskej ponuke nebude, samozrejme, chýbať unikátny boxer-diesel 2.0 D (108 kW), kombinovaný výlučne so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Tento najúspornejší člen rodiny sa uspokojí priemerne len s 5,6 litra nafty, no zároveň je najrýchlejšou Imprezou. Na stovku zrýchľuje za 9,3 sekundy a dosahuje maximálnu rýchlosť 198 km/h.
Špičkový podvozok Imprezy s plne nezávislým zavesením kolies ťaží z úplne novej zadnej nápravy s dvojitými lichobežníkovými závesmi, odvodenej z Legacy, ale aj z väčšieho rozchodu kolies. Hydraulický posilňovač riadenia nahradil elektrický. Subaru XV dostane navyše ochranu zvýšeného podvozku, plastové lemy podbehov a 17-palcové disky kolies.
Európska Impreza štvrtej generácie absolvuje svetovú premiéru na ženevskom autosalóne. V tom čase by už mala byť v predaji verzia XV. Na štandardné verzie si budeme musieť počkať do jesene. Ešte neskôr by sa mala objaviť ostrá modifikácia STi.
Rozmery | |||
---|---|---|---|
Model | Impreza Sport | Impreza XV | Impreza sedan |
D/Š/V (mm) | 4410/1740/1460 | 4450/1780/1570 | 4580/1740/1460 |
Rázvor náprav (mm) | 2635 | 2635 | 2635 |
Technické údaje | |||
---|---|---|---|
Motor | 1.6i Boxer | 2.0i Boxer | 2.0D Boxer |
Zdvihový objem (ccm) | 1600 | 1995 | 1998 |
Max. výkon (kW/ot.) | 84/5600 | 110/6200 | 108/3600 |
Max. krút. moment (Nm/ot.) | 150/4000 | 198/4200 | 350/1600 |
Max. rýchlosť(km/h) | 179 | 187 | 198 |
0 – 100 km/h (s) | 13,1 | 10,5 | 9,3 |
Spotreba na 100 km (l) | 6,5 | 6,9 | 5,6 |