Najväčšie novinky ženevského autosalónu

Prinášame prehľad toho najdôležitejšieho, čo je možné na ženevskom autosalóne vidieť. Svoju premiéru tu zažíva až 130 noviniek.

11.03.2013 12:17
Palexpo Foto:
Tohtoročný ženevský autosalón bol na novinky mimoriadne bohatý.
debata (2)

Alfa Romeo 4C

Alfa Romeo 4C Foto: Tomáš Andrejčák
Alfa Romeo 4C Alfa Romeo 4C

Po dvoch štúdiách predstavuje Alfa Romeo konečne sériovú podobu kompaktného 2-miestneho superšportu 4C. Konkurencia bude mať čo robiť. Ľahké hliníkovo-karbónové kupé s dĺžkou štyri a šírkou dva metre má totiž motor umiestnený naprieč pred zadnou nápravou a poháňané zadné kolesá. Jeho 4-valec 1750 Turbo známy z Alfy Giulietta Verde, vyladený až na 177 kW, bude spriahnutý s dvojspojkovou prevodovkou TCT. Systém D.N.A. bude obsahovať aj mód Race pre jazdu na okruhu. Dynamické parametre sú zatiaľ tajomstvom, no je sa na čo tešiť, veď výkonová hmotnosť má byť len 4 kg/k. Alfa Romeo 4C sa začne predávať ešte tento rok a bude prvou Alfou, ktorá sa od roku 1995 dostane na americký trh.

Bentley Flying Spur

Bentley Flying Spur Foto: Tomáš Andrejčák
Bentley Flying Spur Bentley Flying Spur

Nová limuzína Flying Spur, z ktorej označenia vypadol názov Continental, nie je celkom novým modelom. Bentley uprednostnil radikálnu modernizáciu pôvodného Continentalu. Ten podstúpil až 600 zmien. Dizajnom a bočnou siluetou sa odvoláva na väčší a drahší Mulsanne. Výkon preplňovaného 12-valca 6.0 W12, ktorý prenáša hnací moment na obe nápravy cez 8-stupňový automat, vzrástol zo 412 na 460 kW. Pritom je Flying Spur o 50 kg ľahší. Niet divu, že na stovku akceleruje za 4,6 sekundy a dosahuje maximálku 322 km/h. Bentley sľubuje vyšší akustický komfort a až o 25 % mäkšie pneumatické pruženie. V interiéri tiež pribudol zábavný systém s dvoma 10-palcovými monitormi pre zadných cestujúcich.

BMW 3 GT

BMW 3 GT Foto: Tomáš Andrejčák
BMW 3 GT BMW 3 GT

V Mníchove sa rozhodli uplatniť koncept cestovného liftbacku 5 GT aj v menšom modelovom rade 3. V porovnaní s bežnou trojkou bude nové 3 GT preto až o 200 mm dlhšie a o 80 mm vyššie. Rázvor narástol o rovných 11 cm. Tým sa vytvorí veľkorysý priestor pre dvoch alebo troch zadných cestujúcich. Dvere kufra s objemom až 520 litrov disponujú dvojitou kinematikou. Otvoriť sa dá len samotné veko alebo celé dvere aj s oknom. Pod kapotou sa objavia najprv preplňované benzínové motory – dva dvojlitrové štvorvalce pre 320i (135 kW) a 328i ( 180 kW), ako aj špičkový trojlitrový 6-valec pre 335i (225 kW). Až neskôr obohatia ponuku dvojlitrové diesle 318d (105 kW) a 320d (130 kW). Všetky motory budú vybavené stop-štart systémom, prípadne 8-stupňovou automatickou prevodovkou.

Citroën Technospace

Citroën Technospace Foto: Tomáš Andrejčák
Citroën Technospace Citroën Technospace

Ženevská štúdia nie je ničím iným ako dizajnérskou ochutnávkou pred príchodom tretej generácie Citroënu C4 Picasso. Ako vidno, pod vplyvom úsporných opatrení sa Picasso zmení na nepoznanie. Technospace s dĺžkou 4430 mm, postavený ako prvý model automobilky na novej a ľahšej platforme EMPV, je totiž o 40 mm kratší a až o 70 mm nižší. Napriek tomu sľubuje Citroën jeden z najpriestran­nejších interiérov v triede a kufor s rekordným objemom až 537 litrov. Modernosť technológií deklaruje nové užívateľské rozhranie s megalomanskou 12-palcovou dotykovou obrazovkou. Štúdiu poháňa dieselový 4-valec 1.6 e-HDi s reverzibilným alternátorom. Na 100 km spotrebuje približne 3,8 litra nafty, čo znamená produkciu emisií CO2 na úrovni 98 g/km.

Ford EcoSport

Ford EcoSport Foto: Tomáš Andrejčák
Ford EcoSport Ford EcoSport

Nový Ford EcoSport nahradí v európskej ponuke pôvodný Fusion. Pôjde však o módny crossover s dĺžkou 4,25 metra, ktorý bude mať za súperov Opel Mokka či Nissan Juke. Praktická karoséria má kufor s objemom 322 litrov, to aj vďaka rezerve zavesenej na zadných dverách. Ecosport postavili na upravenej platforme Fiesty s rázvorom 2520 mm, čo znamená, že je situovaný pod väčšou Kugou. Z Fiesty si požičal aj techniku vrátane benzínového 3-valca 1.0 EcoBoost (92 kW) či diesla 1.6 TDCi (70 kW). S pohonom oboch náprav sa neráta, no zákazníci budú ťažiť z väčšej svetlej výšky a nájazdových uhlov umožňujúci aj jazdu mimo spevnených ciest. EcoSport je ďalší globálny model Fordu. Vyvinuli ho v Brazílii. Kým v Indii sa už predáva, na starý kontinent dorazí až koncom tohto roka.

Ferrari LaFerrari

Ferrari LaFerrari Foto: Tomáš Andrejčák
Ferrari LaFerrari Ferrari LaFerrari

Je jedným zo zlatých klincov tohtoročnej Ženevy. Veď Ferrari predstavuje skutočný superšport tak raz za desať rokov. Nástupca Enza z roku 2002, ale aj staršieho modelu GTO a F50, necháva za sebou všetko, čo kedy v Maranelle postavili. Dostal názov LaFerrari a pod karosériou navrhnutou prvýkrát bez pomoci štúdia Pininfarina ukrýva hybridnú technológiu. Motor 6,2 V12 je spojený s elektromotorom (120 kW) systému HY-KERS a dvojspojkovou prevodovkou, ktorá prenáša výkon výlučne na zadné kolesá. Tie sú zaťažené 58 % hmotnosti vozidla. Z celkových 1255 kg pripadá na hybridné ústrojenstvo 140. Na stovku zrýchľuje LaFerrari pod tri sekundy a na tristovku to zvládne za necelých šestnásť. Ferrari vyrobí sériu 499 kusov.

Honda Civic Tourer Concept

Honda Civic Tourer Concept Foto: Tomáš Andrejčák
Honda Civic Tourer Concept Honda Civic Tourer Concept

Honda sa po dlhých rokoch vráti s Civicom do triedy kombíkov. Predzvesťou praktickejšieho karosárskeho variantu deviatej generácie Civicu je ženevský koncept Civic Tourer. Ten sa bude môcť vo svojej sériovej podobe oprieť o tradíciu európskeho Civicu Aerodec z deväťdesiatych rokov či Civic Shuttle. Ako vidno, ani Civicu Tourer nechýba štedrá dávka futurizmu. Zaujímavá je najmä „plávajúca“ strecha zakončená výrazným spojlerom. Veľkosťou batožinového priestoru bude nepochybne ašpirovať na najvyššie priečky. Ťaží totiž z koncepcie nádrže umiestnenej pod prednými sedadlami a z výklopných zadných sedadiel Magic Seats. Pod jeho kapotou sa objaví aj nový diesel 1.6 i-DTEC (88 kW). Sériovú podobu odhalí Honda na jesennom autosalóne vo Frankfurte.

McLaren P1

McLaren P1 Foto: Tomáš Andrejčák
McLaren P1 McLaren P1

Nový superšport z Wokingu je nástupcom legendárneho McLarenu F1 (1992), svojho času najrýchlejšieho auta planéty. Tentoraz však nejde o „maximálku“. P1 má byť totiž najrýchlejším sériovým autom na okruhoch. Aj preto je vybavené aktívnym zadným krídlom a mohutným difúzorom. Ľahká karoséria vyrobená z hliníka, karbónu a titánu sa snaží zredukovať hmotnosť hybridnej sústavy. Áno, McLaren P1 je hybrid poháňaný benzínovým 6-valcom 3.8 Bi-Turbo (542 kW) a elektromotorom s výkonom ďalších 132 kW. V čisto elektrickom režime prejde len 10 km, z čoho vyplýva, že hybridná technológia tu nie je kvôli ekológii, ale dynamike. Z nuly na stovku vďaka tomu šprintuje pod tri sekundy. McLaren vyrobí maximálne 500 kusov. Cena sa má pohybovať na hranici milióna eur.

Škoda Octavia Combi

Škoda Octavia Combi Foto: Tomáš Andrejčák
Škoda Octavia Combi Škoda Octavia Combi

Súčasne so svetovou výstavnou premiérou Octavie tretej generácie, ktorá je už však v predaji, ukázala Škoda aj jej očakávanú verziu Combi. Rozmery s liftabckom sú zhodné, no kufor kombi ponúka už v základe neuveriteľných 610 litrov a po sklopení sedadiel až 1 740. Na tieto hodnoty sa nechytajú ani autá strednej triedy. K tomu všetkému pridáva Škoda niekoľko nových praktických prvkov. Napríklad sklápanie zadných operadiel tiahlom priamo v batožinovom priestore, polohovateľnú dvojitú podlahu, v ktorej je miesto na kazetu s roletkou a dokonca aj priečny strešný nosič. V Octavii Combi sa tiež objaví pohon oboch náprav 4×4 s elektro-hydraulickou spojkou Haldex piatej generácie. V liftabcku sa s ním neráta.

VW Golf Variant

VW Golf Variant Foto: Tomáš Andrejčák
VW Golf Variant VW Golf Variant

Aj Golf dostal v Ženeve súrodenca s karosériou kombi a tradičným prívlastkom Variant. A treba povedať, že je to najkrajšie kombi jeho 20-ročnej kariéry. Z liftbacku si totiž požičal zalomený zadný stĺpik. V porovnaní s hatchbackom je o 307 mm dlhší a má tiež predĺžený rázvor z 2 578 na 2 637 mm, čo je len o 50 mm menej než Octavia. Pre ňu však nebude ľahkým súperom. Objemom kufra prekonáva totiž všetky očakávania. V základe totiž ponúka 605 litrov, čo je o 100 viac než v minulosti a len o päť menej než Octavia Combi. Variant je tiež o 105 kg ľahší. Praktickými novinkami sú prestaviteľná dvojitá podlaha, schránka na odloženie roletky a sklápanie zadných opierok z miesta vodiča.

Lamborghini Veneno

Lamborghini Veneno Foto: Tomáš Andrejčák
Lamborghini Veneno Lamborghini Veneno

Päťdesiate výročie založenia automobilky s býkom v znaku nemohlo nechať Lambo bez povšimnutia. Jeho darčekom k narodeninám je extrémny superšport Veneno postavený na základe Aventadoru. Túto paralelu by ste však zvonka asi netipovali. Úplne nová karbónová karoséria má totiž plne autonómny dizajn. O pohon sa postará v strede uložený 6,5-litrový 12-valec z Aventadoru, avšak vyladený až na 552 kW. Ten bude mať menej práce, keďže Veneno zhodilo na váhe v porovnaní s Aventadorom 125 kg. Potom neprekvapí, že superšport s hmotnosťou 1 450 kg akceleruje na stovku za 2,8 sekundy a dosahuje maximálku 355 km/h. Bude teda najrýchlejším Lamborghini všetkých čias. Prípadní záujemcovia majú smolu. Tri kusy, ktoré automobilka vyrobí, sú už predané. Každý za astronomických 3,5 milióna eur!

Kia Provo

Kia Provo Foto: Tomáš Andrejčák
Kia Provo Kia Provo

Tak toto je skutočná provokácia. Koncept Provo by si to mohol pokojne rozdať s britskou legendou Mini John Cooper Works. Ostrý 3-dverový hot-hatch fascinuje svojím sebavedomím aj napriek tomu, že na dĺžku má len 3,8 metra. Svalnaté línie, 19-palcové disky kolies a kontrastné sfarbenie napovedajú mnoho o jeho športových ambíciách. Provo poháňa preplňovaný 4-valec 1.6 GDI s výkonom 150 kW a k tomu elektromotor (33 kW) umiestnený na zadnej náprave. Interiér plný karbónu a prešívanej kože akoby z oka vypadol pretekárskym špeciálom z päťdesiatych či šesťdesiatych rokov. Raritou sú predné svetlá pozostávajúce až z 800 diód. Samozrejme, nie je to výstrel do tmy. Kia tvrdí, že Provo predznamenáva jej ďalší postup v segmente B, teda v nižšej triede. Nie je vôbec vylúčené, že o pár rokov by sa mohol začať vyrábať jeho sériový súrodenec.

Bertone Jet 2+2

Bertone Jet 2+2 Foto: Tomáš Andrejčák
Bertone Jet 2+2 Bertone Jet 2+2

Talianske dizajnérske štúdio Bertone sa pri príležitosti stého výročia Aston Martinu a šesťdesiatin spolupráce s touto prestížnou britskou značkou rozhodlo postaviť prekrásne športové „kombi“ na báze Aston Martinu Rapide. Prečo nie? Mercedes už má svoje CLS Shooting Brake a Porsche pripravuje praktickejšiu verziu Panamery Sport Turismo. Jet 2+2 by priniesol majiteľom Aston Martinu kufor vhodnejší na viac než dva golfové bagy a, samozrejme, viac miesta nad hlavou dvojice zadných pasažierov. O excelentnom estetickom zážitku síce niet najmenších pochybností, no o jeho sériovej výrobe áno. Napokon aj staršia štúdia Jet 2, ktorá sa pohrala s rovnakou témou na platforme Vanquishu, ostala nakoniec zapadnutá prachom.

Toyota GT-86 Open Concept

Toyota GT-86 Open Concept Foto: Tomáš Andrejčák
Toyota GT-86 Open Concept Toyota GT-86 Open Concept

Toyota dlho zatĺkala prípravy otvorenej verzie kupé GT 86, no v Ženeve vyložila karty na stôl. Otvorený roadster s plátennou strechou bude už čoskoro realitou. Označenie FT-86 Open Concept je len marketingovou hrou. V skutočnosti sa pozeráme na sériovú podobu nového „kabria“, ktoré by sa malo predstaviť na októbrovom autosalóne v Tokiu. Sympatické je, že otvorená verzia GT-86 si zachovala štvormiestny interiér. Technika je identická s kupé GT 86. Poháňa ho dvojlitrový boxer (147 kW) spojený so zadným náhonom cez 6-stupňovú manuálnu prevodovku. Dynamické vlastnosti pravdepodobne mierne utrpia vyššou hmotnosťou spevneného šasi a horšou aerodynamikou.

Rolls-Royce Wraith

Rolls-Royce Wraith Foto: Tomáš Andrejčák
Rolls-Royce Wraith Rolls-Royce Wraith

Po veľkom Phantome Coupé prichádza Rolls-Royce aj s jeho menším súrodencom na báze modelu Ghost. Tentoraz so splývavou zadnou časťou a historickým názvom Wraith. Nové prestížne kupé je v porovnaní s Ghostom o 13 cm kratšie. Na rázvore ich ubudlo až 18. Napriek tomu tvrdí, že aj zadné sedadlá sú plnohodnotné. Štvorčlenná posádka si môže so sebou zobrať 470 litrov batožín. A keďže ide o športový derivát, výkon preplňovaného 12-valca spojeného s 8-stupňovou automatikou vzrástol zo 420 na 465 kW. Mohutné kupé s hmotnosťou 2360 kg zrýchľuje na stovku za neuveriteľných 4,6 sekundy. Novinkou na palube je multimediálne rozhranie, umožňujúce diktovať SMS správy, či 18-reproduktorová sústava s výkonom 1300 W. Navigácia odovzdáva informácie prevodovke, ktorá sa tak dokáže prispôsobiť v predstihu na prejazd zákruty alebo stúpanie.

Opel Rocks

Opel Rocks Foto: Tomáš Andrejčák
Opel Rocks Opel Rocks

Opel pripravuje otvorenú verziu malého Adama. Tá sa však predstaví až na jeseň vo Frankfurte, a tak zatiaľ ponúka ochutnávku vo forme konceptu Adam Rocks. Ten má nielen elektricky sťahovateľnú plátennú strechu, podobnú ako Fiat 500 Cabrio či otvorený Citroën DS3, ale aj prvky charakteristické pre mestské crossovery. Napríklad plastovú ochranu podvozku, ktorá zväčšila jeho šírku o 20 mm, či svetlú výšku zväčšenú o 15 mm. Adam Cross je tak akýmsi atypickým krížencom kabrioletu a SUV. O technike Opel nič neprezradil, isté však je, že s pohonom oboch náprav Rocks nepočíta. Štúdiu dopĺňa kontrastné lakovanie a inteligentné ovládanie strechy na základe informácií o počasí!

Dacia Logan MCV

Dacia Logan MCV Foto: Tomáš Andrejčák
Dacia Logan MCV Dacia Logan MCV

Po novom Logane predstavuje rumunská Dacia druhý karosársky variant svojho lacného rodinného sedanu. Ide o kombi s tradičným prívlastkom MCV. Tentoraz však už nepočítajte s troma radmi sedadiel. Túto úlohu na seba prevzalo MPV Dacia Lodgy a jej úžitkové verzie. Logan MCV sa tak pretransformoval na klasický kombík. Pod výklopným zadným vekom ponúka veľmi slušných 573 litrov objemu pre batožinu a po sklopení zadných operadiel až 1518. Techniku preberá kombi zo sedanu. Na výber je 4-valec 1.2 16V (55 kW), preplňovaný trojvalec 0.9 TCe (66 kW) alebo diesel 1.5 dCi (66 kW). Na palube sa môže objaviť navigácia aj multimediálne rozhranie so 7-palcovou dotykovou obrazovkou.

Suzuki SX4

Suzuki SX4 Foto: Tomáš Andrejčák
Suzuki SX4 Suzuki SX4

Suzuki doviedlo svoj vlaňajší koncept S-Cross do sériovej podoby. Podľa očakávaní sa z neho vykľula druhá generácia obľúbeného crossoveru SX4. So štúdiou nemá však po tvarovej stránke bohužiaľ veľa spoločného. Pôsobí oveľa všednejšie. Napokon, dizajn si vzala pod patronát priamo japonská automobilka. Staré SX4 pochádzalo z dielne Italdesignu. Suzuki však dodržalo sľub o náraste rozmerov. Tie síce nezverejnilo, no je viditeľné, že SX4 sa posunulo o triedu vyššie. Konkurovať tak môže Škode Yeti či Nissanu Qashqai. Samozrejme, zachová si pohon oboch náprav aj väčšiu svetlú výšku. Na výber budú dve pohonné jednotky. Inovovaný benzínový 4-valec 1.6i a nový diesel 1.6 D s variabilným turbom. Benzínovú verziu možno kombinovať s bezstupňovou prevodovkou CVT so siedmimi prednastavenými stupňami. Technické údaje Suzuki zatiaľ nezverejnilo.

VW Golf Variant
Toyota GT-86 Open Concept
+15Suzuki SX4
2 debata chyba
Články podľa značiek