Nový Passat využíva na rozdiel od svojich predchodcov novú modulárnu podlahovú platformu MQB s priečnym uložením motorov. Práve to podľa šéfdizajnéra Volkswagenu Klausa Bischoffa umožnilo dať Passatu nové prémiové proporcie. Na tých sa podieľa napríklad nižšie situovaná predná kapota či vzad posunuté čelné sklo, ktoré opticky predlžuje prednú časť. Menili sa však vonkajšie rozmery. Na dĺžku síce z Passatu ubudli len dva milimetre (4 767 mm), no zato má až o 79 mm väčší rázvor náprav (2 791 mm). To zároveň znamená kratšie previsy.
Predné kolesá sa napríklad posunuli o 29 mm bližšie k prednému nárazníku a zadné o 13 mm k zadnému nárazníku. Pocit stability a dynamiky umocňuje aj o 14 mm nižšia klenutá strecha (1 456 mm) a o 12 mm väčšia šírka karosérie (1 832 mm). Predná lamelová maska navyše zvýrazňuje prísne horizontálne línie. Jej súčasťou sú buď halogénové svetlá s dennými LED diódami, alebo full diódové reflektory. Ich najvyššia úroveň s projektorovou technológiou bude vybavená asistentom diaľkových reflektorov spolupracujúcim s kamerou.
Samozrejmosťou je viacero svetelných režimov a natáčanie do zákrut. Novinkou je aj ponuka niekoľkých úrovní zadných LED svetiel. Najvyššie verzie budú mať odlišnú grafiku so zaujímavo riešenými brzdovými svetlami. Kým normálne svetlá budú horizontálne, brzdové diódy dostanú vertikálne usporiadanie. Tým sa po stlačení brzdového pedálu úplne zmení grafický dizajn svetiel, čo znamená aj rýchlejšiu registráciu výstrahy zo strany ostatných účastníkov premávky.
Samotný dizajn karosérie vyznáva pokojné a jasne čitateľné línie, inšpirované skôr Passatom B5 z roku 1995 než jeho novšími generáciami. Aj keď bez tretích bočných okienok. Priamočiarosť tvarov dáva vyniknúť precízne spracovaným detailom, ako napríklad bočnému prelisu s integrovanými kľučkami dverí, prepojeniu spodnej lamely prednej masky s dizajnom svetiel či širokým koncovkám výfukov zapracovaným do zadného nárazníka. Automobilka je tiež pyšná na nižšiu celkovú hmotnosť, hoci je Passat tuhší, bezpečnejší a lepšie vybavený.
Medzigeneračne zhodil na váhe 85 kg. Aj s vodičom teda váži toľko ako jeho prázdny predchodca. Zásluhu má na tom nielen odľahčená platforma, rozsiahle nasadenie hliníka a vysokopevnostnej ocele, ale aj o 40 kg ľahšie motory a o 33 kilogramov ľahšie vybavenie vrátane odľahčenej klimatizácie. Pribudlo tiež miesto v interiéri. Z väčšieho rázvoru si cestujúci ukoristili 33 mm, ktoré pôjdu najmä na vrub zadných sedadiel. Pri zachovaní celkovej dĺžky sa však Volkswagenu podarilo vyčarovať aj viac miesta v kufri. V sedane pribudlo 21 (586 l) a v kombi až 47 (650 l) litrov.
Interiér vyznáva strohý, ale precízny dizajn a, samozrejme, vysokú kvalitu materiálov. Čistotu línií palubnej dosky už napríklad nenarúšajú samostatné prieduchy ventilácie. Tvoria totiž jeden súvislý pás po celej jej šírke zvýraznený chrómovými lamelami. To prináša aj väčší prietok vzduchu a menej prievanu. No najväčšou pýchou Passatu je virtuálny prístrojový panel, inšpirovaný technológiou z nového Audi TT. Tvorí ho 12,3-palcový (31 cm) Active Info Displej s rozlíšením až 1 440 × 540 pixelov a meniteľnou grafikou. Ak ho napríklad využívate pre zobrazenie navigácie, virtuálne analógové prístroje sa zmenšia, čím uvoľnia miesto pre 2D alebo 3D mapu.
K tomu pridáva Passat po prvý raz v histórii head-up displej. Údaje premieta na výsuvné sklo, ktoré sa po deaktivácii ukryje do palubnej dosky. Vodič môže pritom konfigurovať, ktoré informácie potrebuje. A potom tu máme multimediálne rozhranie na stredovej konzole. Jeho dotykový displej má veľkosť od 5 do 8 palcov. Je nielen rýchlejšie a pohotovejšie, ale umožňuje navigácii spolupracovať napríklad s údajmi Google Street View, čo znamená panoramatické zobrazenie ulíc a dynamické navádzanie. Samozrejmosťou je plná konektivita so smartfónmi a tabletmi. Cieľ navigácie môžete zadávať aj prostredníctvom nich.
Nešetrilo sa ani na elektronických pomocníkoch. Nová generácia parkovacieho asistentu s 360-stupňovým zobrazením okolia dokáže odteraz parkovať aj s prívesom a kolízna brzda City pracuje až do rýchlosti 65 km/h. Pritom registruje nielen autá, ale aj chodcov. Systém Traffic Jam Assist zas zvláda automatické posúvanie v kolóne. Samozrejmosťou je ponuka radarového tempomatu, kontrola slepého uhla a asistencia pre udržiavanie v jazdnom pruhu. Novinkou je progresívne riadenie, ktoré mení prevodový pomer od 2,1 do 275 otáčok volantu, a to podľa zvoleného jazdného režimu či rýchlosti. Kombinované bude buď so športovým, alebo s adaptívnym podvozkom.
Po prednou kapotou sa Passat definitívne rozlúči so šesťvalcovými motormi. Spoľahnúť sa môže už len na štvorvalce splňujúce emisnú normu Euro 6. Zato ušetrí až 20 % paliva. O výkon sa však báť netreba. Celkovo bude na výber päť benzínových a štyri dieselové motory s výkonovým rozpätím od 88 do 206 kW. Všetky motory sú, samozrejme, spriahnuté so štart-stop systémom a rekuperáciou brzdnej energie. Základom je zážihový štvorvalec 1,4 TSI (93 kW) s vypínaním dvoch valcov a jeho silnejšia verzia s výkonom 110 kW. K nim sa pridáva väčší motor 1,8 TSI (132 kW) a dvojliter 2,0 TSI (162 kW).
Vrchol zaujme namiesto šesťvalca 3,6 V6 najvýkonnejšia verzia motora 2,0 TSI vyladeného až na 206 kW. Kombinovaná bude výlučne s novou sedemstupňovou dvojspojkovou prevodovkou DSG. Naftovú ponuku otvára agregát 1,6 TDI (88 kW) a za ním motor 2,0 TDI (110, 140 kW). Absolútnym nováčikom sa stane najvýkonnejší diesel 2,0 TDI (176 kW) BiTDI s dvojicou turbodúchadiel. Volkswagen pritom sľubuje priemernú spotrebu len 5,3 litra nafty na 100 km. Pritom bude silný diesel šprintovať v spolupráci so sedemstupňovým DSG a pohonom oboch náprav 4Motion na stovku len za 6,3 sekundy.
Pre priaznivcov hybridnej technológie pripravil Volkswagen svoj prvý plug-in hybrid, vychádzajúci z techniky nového Audi A3 e-tron. Benzínový motor 1,4 TSI (115 kW) teda spolupracuje s elektromotorom (80 kW) umiestneným medzi benzínovým agregátom a prevodovkou DSG. Celkový výkon sústavy je naladený na 155 kW, pričom zásoba elektrickej energie (9,9 kWh) stačí na elektrický dojazd do vzdialenosti 50 km. Za ideálnych podmienok by tak mala priemerná spotreba na 100 km predstavovať len ťažko uveriteľných 1,5 litra benzínu.
Nový Passat bude mať svetovú premiéru na septembrovom autosalóne v Paríži. V tom čase by ste ho však už mohli stretnúť na cestách. Predaj totiž odštartuje už začiatkom augusta. V ponuke bude hneď od začiatku sedan aj kombi Variant. Základná cena v Nemecku sa má pohybovať na úrovni približne 26 000 eur.
Rozmery, objemy (sedan) | |||
---|---|---|---|
Passat | B8 | B7 | Rozdiel |
Dĺžka (mm) | 4 767 | 4 769 | –2 |
Šírka (mm) | 1 832 | 1 820 | + 12 |
Výška (mm) | 1 456 | 1 470 | –14 |
Rázvor náprav (mm) | 2 791 | 2 712 | + 79 |
Objem kufra/kombi (l) | 586/650 | 565/603 | + 21/+ 47 |
Zverejnené technické údaje | ||||
---|---|---|---|---|
Motor | 1,4 TSI | 2,0 TDI | 2,0 TDI | 2,0 TDI |
Počet valcov/ ventilov | 4/16 | 4/16 | 4/16 | 4/16 |
Zdvihový objem (ccm) | 1 395 | 1 968 | 1 968 | 1 968 |
Max. výkon (kW/ot.) | 110/5 000 | 110/3 500 | 110/3 500 | 176/4 000 |
Max. krút. moment (Nm/ot.) | 250/1 500 | 340/1 750 | 340/1 750 | 500/1 750 |
Prevodovka | 6M | 6M | 6-DSG | 7-DSG |
0 – 100 km/h (s) | 8,4 | 8,7 | 8,7 | 6,1 |
Max. rýchlosť (km/h) | 220 | 220 | 218 | 240 |
Spotreba na 100 km (l) | 5,0 | 4,1 | 4,5 | 5,3 |