O podobe novej Fabie sme si mohli urobiť obraz vďaka množstvu virtuálnych ilustrácií na internete a fotografií kamuflovaných prototypov, ktoré brázdia okolie Mladej Boleslavi už pekných pár mesiacov. Až teraz tu však máme čosi, čo možno považovať za oficiálny náznak sériovej verzie. Škoda totiž uvoľnila prvé skice, ktoré pochádzajú priamo z jej dizajnérskeho oddelenia.
Už dávnejšie šéf dizajnu Škody Jozef Kabaň sľúbil, že tretia generácia bude mať omnoho príťažlivejšie proporcie. Nová Fabia by už jednoducho nemala vyzerať taká úzka a vysoká. Paradoxom ale je, že jej nová generácia bude dokonca o 8 mm kratšia (3 992 mm). Zato jej prospeje zníženie celkovej výšky o 30 mm (1 467 mm) a až 90 plusových milimetrov v šírke. A k tomu musíme ešte pripočítať jemný nárast rázvoru o tri milimetre, na konečných 2 476 mm, a rozchodu kolies o 31 mm.
Pocit dynamiky sa však opiera aj o samotný dizajn. Ten je zásadne odlišný. Okrem typickej prednej masky s centrálnym zubom, ktorú bolo možné očakávať, a zaujímavo tvarovaného zadného stĺpika, ktorý nadväzuje na lom spodnej línie zadných okien, podobne ako v Octavii, je asi najväčšou zmenou zrušenie plochej strechy a zatmavenia predných stĺpikov. Tie nové budú lakované vo farbe karosérie a plynulo prechádzajú do bočníc strechy. Z profilu vidieť až dva bočné prelisy na pontóne, ktoré karosériu opticky znižujú.
Celkom nové auto to však nebude. Ako je už dávnejšie známe, Fabia III využije platformu súčasného Pola (PQ26). Tá bola aj limitom pri tvorbe vonkajších rozmerov a pravdepodobne stojí aj za miernym skrátením celkovej dĺžky. V kufri by však malo pribudnúť ďalších 15 litrov k dobru. Batožinový priestor hatchbacku sa tak bez rezervného kolesa zväčší na vynikajúcich 330 litrov. Objem batožinového priestoru pri kombi nie je zatiaľ známy. V každom prípade však už zákazníci nebudú môcť počítať s verziou sedan. Tá definitívne končí.
Rozmery, hmotnosti, objemy | |||
---|---|---|---|
Model | Fabia III | Fabia II | Rozdiel |
Pohotovostná hmotnosť | od 980 kg | od 1020 | –40 kg |
Dĺžka | 3 992 mm | 4 000 mm | – 8 mm |
Výška | 1 467 mm | 1 498 mm | – 31 mm |
Šírka | 1 732 mm | 1 642 mm | + 90 mm |
Rázvor náprav | 2 470 mm | 2 465 mm | + 5 mm |
Rozchod kolies (vpredu) | 1 463 mm | 1 433 mm | + 30 mm |
Rozchod kolies (vzadu) | 1 457 mm | 1 426 mm | + 31 mm |
Interiér je zatiaľ prísne stráženým tajomstvom. Škoda však sľubuje bohatšie vybavenie. Aspoň relatívne, keďže z ponuky vypadnú, vzhľadom na novú pozíciu Fabie v portfóliu Škody, tie najlacnejšie verzie bez centrálneho zamykania či bez veka schránky spolujazdca. Štandardom sa má stať šesť airbagov, ESP či brzda City Safety. Čo sa týka ponuky motorov, na výber bude až sedem agregátov, z toho tri dieselové. Nový preplňovaný 3-valec 1,0 TSI tu však nenájdete. Základ vytvoria atmosférické 3-valce 1,0 HTP s výkonom 44 alebo 55 kW, známe z malej Škody Citigo.
V porovnaní s predchádzajúcimi 3-valcami budú mať však nižší krútiaci moment, len 95 namiesto 112 Nm. Fabia to chce dohnať o 40 kg nižšou pohotovostnou hmotnosťou a lepšou aerodynamikou. Gro záujmu sa pravdepodobne sústredí na 16-ventilové motory 1,2 TSI v nových výkonových verziách 66 a 81 kW. Diesel síce zastúpi len jediný trojvalcový motor 1,4 TDI, zato hneď v troch výkonových modifikáciách – od 55 (Greenline) cez 66 až po 77 kW. Prostredný z nich bude možné kombinovať s novou 7-stupňovou prevodovkou DSG.
Ako prvý sa presne 2. októbra predstaví v Paríži 5-dverový hatchback. Škoda nás však plánuje postupne zásobovať ďalšími informáciami. S polročným odstupom by malo nasledovať kombi. Okrem sedanu sa z ponuky vytratí aj ostrá verzia RS, ktorá svojimi predajni nepresvedčila. Záplatou sa má stať červeno-čierna športová Edícia Monte Carlo, ktorá, naopak, prekonala všetky očakávania.
Benzínové motory | ||||
---|---|---|---|---|
Motor | 1.0 MPI | 1.0 MPI | 1.2 TSI | 1.2 TSI |
Počet valcov/ventilov | 3/12 | 3/12 | 4/16 | 4/16 |
Max. výkon (kW) | 44 | 55 | 66 | 81 |
Max. krút. moment (Nm) | 95 | 95 | 160 | 175 |
Prevodovka | 5 MT | 5 MT | 5 MT | 6 MT (7 DSG) |
Naftové motory | |||
---|---|---|---|
Motor | 1.4 TDI Greenline | 1.4 TDI | 1.4 TDI |
Počet valcov/ventilov | 3/12 | 3/12 | 3/12 |
Max. výkon (kW) | 55 | 66 | 77 |
Max. krút. moment (Nm) | 210 | 230 | 250 |