Ferrari predstavilo Californiu v roku 2008. A už vtedy ju sprevádzali superlatívy. Priniesla totiž skladaciu strechu z pevných materiálov a komfort na úrovni GT. Jednoducho, ponúkla bezproblémové každodenné používanie a k tomu nefalšovanú radosť z jazdy v kabriolete, ako aj v uzavretom kupé. Úspech na seba nenechal dlho čakať. California začala rúcať všetky pôvodné predajné rekordy. Za šesť rokov produkcie sa pre ňu rozhodlo viac ako 10 000 zákazníkov, z toho množstvo nových, ktorí Ferrari nikdy nevlastnili.
Dnes prichádza čas na zmenu. Nová California s prívlastkom T nie je síce od základu novým modelom, ale rozsah úprav ide ďaleko nad rámec obyčajného faceliftu. To najzásadnejšie sa však udialo pod prednou kapotou. Atmosférický motor 4,3 V8 vystriedal preplňovaný 8-valec 3,8 Twin Turbo. Pre Ferrari dosť nezvyčajný krok, no boj s ostro sledovanými emisiami sa inak vyhrať nedal. A hoci posledné roky by sme turbo vo Ferrari hľadali márne, v dávnejšej histórii sa má California T o čo oprieť. Napríklad ikonické GTO z roku 1984 alebo Ferrari F40 z roku 1987.
No pekne po poriadku. Nástup turba sa musel dotknúť aj samotného dizajnu. Vyžiadala si to aerodynamika. California totiž dostala dva nové medzichladiče stlačeného vzduchu, umiestnené po stranách nového predného nárazníka. Upravené však je celé prúdenie vzduchu. Prepracované difúzory teraz zabezpečujú vyšší prítlak a nové sacie a odvetrávacie otvory zasa účinnejší prívod chladiaceho média k motoru a brzdám. Zároveň sa znížil koeficient odporu vzduchu na Cx 0,33, čo je na športový model skvelý výsledok.
Dizajn, ktorý pochádza zo spolupráce dizajncentra Ferrari a štúdia Pininfarina, pôsobí podstatne harmonickejšie a uhladenejšie. To dobre ladí s „civilnou“ povahou Californie na rozdiel od ostrých Ferrari. Nové sú nárazníky, svetlá a konvenčnejšie umiestnenie výfukov. Bočný profil sa vraj odvoláva na legendárne Ferarri 250 Testa Rossa z osemdesiatych rokov. Celá karoséria aj podvozok sú vyrobené z hliníka. A zmeny sa odohrali aj v samotnej konštrukcii. Motor je teraz posunutý nižšie a viac k centru auta. Ťažisko sa tak znížilo o celých 40 mm.
Jazdným vlastnostiam prospeje aj optimálne rozloženie hmotnosti medzi obe nápravy v pomere 47 : 53 % v prospech zadných hnaných kolies. Svoje zohráva, pochopiteľne, aj umiestnenie prevodovky pri diferenciáli systémom Transaxle. California používa v sérii 19-palcové hliníkové alebo za príplatok 20-palcové kované disky kolies. Revidovaná hliníková sklápacia strecha má teraz lepšie izolačné vlastnosti. Stačí pritom len 14 sekúnd na to, aby sa z Californie stalo kupé alebo kabriolet.
A poďme k tomu najdôležitejšiemu. Preplňovaný 8-valec 3,8 V8 TwinTurbo má síce základ spoločný s agregátom používaným v Maserati Quattroporte, no technici Ferrari doň implantovali množstvo poznatkov z vývoja motorov tímu Scuderia Ferrari. Má objem 3 855 kubických centimetrov a priame vstrekovanie paliva. Snahou bolo čo najviac redukovať nevýhody prepĺňania. Agregát preto dostal turbá twin-scroll s rýchlymi reakciami a optimalizované výfukové potrubie s rovnako dlhými zvodmi.
To zredukovalo turbodiel a zabezpečilo prakticky okamžité reakcie na stlačenie plynového pedálu. Oneskorenie predstavuje len jednu sekundu. Záležať si dali aj na akustike, ktorú podporujú klapky vo výfukovom potrubí. Otvárajú sa hneď po tom, ako je pedál plynu stlačený o viac ako 20 %, takže ani charakteristický "zvukový podpis“ Ferrari neutrpel. Odpustkom za prípadné hendikepy dané spreneverou atmosférickej klasiky je podstatné zlepšenie parametrov. Výkon narástol z 360 na fantastických 412 kilowattov.
No zmeny v krútiacom momente sú ešte dramatickejšie. Ten sa vyšplhal z 505 až na neuveriteľných 755 Nm, čo znamená nárast o celých 49 % a to v oveľa väčšom spektre. Na turbomotor je úctyhodný aj rozsah pracovných otáčok tohto osemvalca. Obmedzovač sa dostáva ku slovu až po prekročení údaja 7 500 za minútu. Ale pozor, najväčšou novinkou je softvér riadiacej jednotky Variable Boost Managent, ktorý dávkuje výkon a krútiaci moment nielen podľa otáčok motora, ale aj podľa zaradeného rýchlostného stupňa.
Maximum momentu 755 Nm je tak smerovaných k sedemstupňovej prevodovke až po zaradení „sedmičky“. Na jednotke a dvojke je to maximálne 610. Výsledkom je harmonický priebeh výstupných charakteristík, podobný atmosférickým motorom. Silu agregátu spracúva 7-stupňová dvojspojková prevodovka s technológiou F1. V priemere má o 14,3 % dlhšie prevody, no napríklad siedmy prevodový stupeň je „natiahnutý“ až o 23 percent. Pritom California T šprintuje na stovku za 3,6 sekundy, čo je o dbe desatiny kratšie.
A zákazníci sa môžu tešiť aj zo zníženia apetítu. California T ušetrí až 15 % paliva. Priemerne si vystačí s 10,5 litrami benzínu, namiesto pôvodných 13,1. Podieľa sa na tom aj množstvo čiastkových úprav, ako napríklad znížené trenie motora či variabilné olejové čerpadlo, ktoré potrebuje o 15 % menej energie. Udržať túto šelmu na ceste pomáha nová trakčná elektronika. Stabilizačný systém ESP 8.0 umožnil integráciu nových elektronických systémov, najmä systému F1-Trac, ktorý sprostredkúva o 8,5 % rýchlejšie výjazdy zo zákrut.
Karbónovo-keramické brzdy, ktorých životnosť zodpovedá životnosti auta, dokážu zastaviť tento projektil z rýchlosti 100 km/h na dráhe dlhej len 34 metrov. Posádka si užije aj väčší komfort. Hoci sú pružiny tuhšie o 11 %, magnetoreologické adaptívne tlmiče Magnaride SCM3 reagujú o 50 % rýchlejšie a spolupracujú s troma novými senzormi na karosérii, ktoré hliadkujú pohyby karosérie. Tým sa redukujú náklony, zvyšuje stabilita, ale aj komfort odpruženia. Nová patentovaná prevodovka riadenia má o 10 % priamejší prevod, čo zrýchľuje reakcie pri pohybe s volantom.
Kompletnou revíziou prešiel aj 2+2 miestny interiér. Má úplne nové pohodlnejšie sedadlá s integrovanými opierkami hláv, nové dverové výplne s ergonomickejšími opierkami a ponúka o 15 % viac priestoru. Medzi dvoma centrálnymi prieduchmi ventilácie sa objavuje dotykový displej TPE (Turbo Performance Enginer) s ukazovateľom tlaku turbodúchadla, no môže slúžiť aj na zobrazenie nezvyčajných údajov o rýchlosti odozvy motora (Turbo Response) alebo okamžitej účinnosti (Turbo Efficiency).
Ďalším funkciám, napríklad navigácie, audia alebo telefonovaniu, slúži rozhranie VWGA Screen. Športový volant obsahuje nielen tlačidlo štartovania a už tradičný prepínač jazdných režimov, Comfort, Sport a ESC-off, ale aj ovládanie tlmičov, svetiel a dokonca smerových svetiel. Budúcim zákazníkom ponúka Ferrari rozšírený servisný program a to až na sedem rokov. Voliť možno medzi pravidelným ročným intervalom bez obmedzenia najazdených kilometrov alebo servisné prehliadky po každých 20 000 kilometroch. Táto služba bude k dispozícii vo všetkých krajinách, kde má Ferrari zastúpenie.
Technické údaje
Model | California T (2014) | California (2008) |
---|---|---|
Motor | 3,8 V8 TwinTurbo | 4,3 V8 |
Počet valcov/ ventilov | 8/32 2×DOHC | V8/32 2×DOHC |
Zdvihový objem (ccm) | 3 855 | 4 297 |
Max. výkon (kW/ot.) | 412/7 500 | 360/7 750 |
Max. krút. moment (Nm/ot.) | 755/2 750 | 505/5 000 |
Prevodovka | 7– dvojspojková | 7– dvojspojková |
0 – 100 km/h (s) | 3,6 | 3,8 |