Optima sa v Európe predstavila v roku 2010, keď nahradila starší model Magentis vychádzajúci čiastočne z konštrukcie Mitsubishi Galant. Dizajn tohto sedanu strednej triedy bol v tom čase naozaj príjemným prekvapením. Kia sa však v Európe sústredila najmä na nižšie segmenty a Optima dovážaná z Kórey hrala len druhé husle. To má však zmeniť druhá generácia, ktorá oslávila svetovú premiéru na autosalóne v New Yorku. Na jej príchod však Kia upozornila už v marci v Ženeve konceptom nádherného športového kombi Sportspace.
Ako vidieť, dramatický športový dizajn konceptu sa do série pretaviť celkom nepodarilo, dokonca sa zdá, že sériová Optima je menej odvážna ako jej predchodkyňa. Každopádne, ide o pekné auto, ktorého tvary navrhlo európske dizajncentrum Kie pod taktovkou Petra Schreyera. Ten Optime vtlačil výraznú siluetu kupé. Aj preto dostala zatmavené stĺpiky, tretie bočné okienko a chrómovú lištu, ktoré umožnili vytvoriť splývavý profil kabíny. Predná maska s novou interpretáciou tigrieho nosa pôsobí agresívnejšie. Optima bude jazdiť na 16– až 18-palcových diskoch kolies. V ponuke farieb pribudli odtiene Vibrant Blue, Dynamic Grey a Deep Red.
Športový akcent zvýrazňujú rozšírené blatníky a prahy. Vzadu je dominantou falošný difúzor s dvojicou výfukov a svetlá zasahujúce hlboko do bokou karosérie. Viac šancí konkurovať silným hráčom v strednej triede majú pomôcť väčšie rozmery. Novinka má rázvor náprav predĺžený o 10 mm na konečných 2 805 a je o 25 mm širšia (1 860 mm). Oboma parametrami tak prekonáva napríklad nový Volkswagen Passat. Ostatné rozmerové údaje si Kia nechala zatiaľ pre seba. Zato sa chváli výrazne väčšou pevnosťou karosérie. Až 50 % jej štruktúry totiž pozostáva z vysokopevnostnej ocele, čo je o 150 % viac v porovnaní s minulosťou.
Počet lepených spojov narástol dokonca až o 450 %. Zaujímavé je aj využitie plastov vystužených uhlíkovými vláknami (CFRP) v konštrukcii panoramatickej strechy, čo prispieva k nižšej hmotnosti a zníženiu ťažiska. Spolu s väčším objemom tesniacich a tlmiacich materiálov a lepšou aerodynamikou sľubuje Kia nízku úroveň vibrácií a vysoký akustický komfort. Kabína by mala odteraz ponúknuť viac priestoru pre predných aj zadných cestujúcich. Spracovanie je vyslovene prémiové, čo vidieť aj na veľkorysom nasadení mäkčených plastov.
Dizajn interiéru posunula Kia o veľký krok vpred. Možno si pri pohľade naň spomeniete na niektoré modely BMW či Audi. Palubná doska je opäť orientovaná na vodiča i keď o čosi menej, ako v predchádzajúcej generácii. Na luxuse sa ale nešetrilo. K dispozícii bude kožené čalúnenie, ventilované a vyhrievané sedadlá či špičková aparatúra Infinity so 14 reproduktormi a výkonom 630 W. V centre palubnej dosky sa nachádza multimediálne rozhranie kompatibilné so smartfónmi cez Android Auto a Car Paly. V sérii všetkých verzií je cúvacia kamera. Vyššie úrovne dostanú Around View Monitor s panoramatickou perspektívou okolia.
V Optime tiež debutujú najmodernejšie bezpečnostné asistenty vrátane autonómneho brzdenia až do 50 km/h, sledovania vedľajších prúdov, adaptívneho tempomatu či varovania pred prichádzajúcimi vozidlami pri vychádzanú z parkovacieho miesta. Diódové svetlá Optima síce zatiaľ nedostane, ale pokrokom sú aj nové adaptívne bi-xenóny s automatickým prepínaním diaľkového režimu. Úroveň vybavenia a ponuka príplatkov bude odlišná podľa jednotlivých trhov. Európske verzie sa môžu líšiť, podobne ako ponuka motorov, ktorá je známa zatiaľ len pre americký trh.
V USA sa dostane Optima do predaja s troma priamovstrekovými benzínovými 4-valcami GDI. Šesťvalec už nedostane. Dva z nich pochádzajú z predchádzajúcej generácie, ale boli prepracované. Základom je typický severoamerický atmosférický motor 2,4 GDI (136 kW), nad ktorým stojí preplňovaný agregát 2,0 GDI Turbo (182 kW). Oba budú štandardne spojené so 6-stupňovou automatickou prevodovkou. Úplnou novinkou je motor 1,6 GDI Turbo (132 kW), navyše spojený s novou 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou 7DCT. S touto kombináciou môžeme počítať aj v Európe. Navyše k nej určite pribudne modernizovaný diesel 1,7 CRDi, prípadne diesel-hybrid naznačený konceptom Optima T-Hybrid.
Jazdné vlastnosti budú ťažiť nielen z tuhšej karosérie a väčšieho rázvoru, ale tiež z prepracovaného podvozku s nezávislým zavesením všetkých kolies. Kia použila pevnejšie pomocné rámy, zosilnené ramená zadnej nápravy a tiež kvalitnejšie ložiská. Nový je aj elektrický posilňovač riadenia s priamejším prevodom, ktorý má zabezpečiť pohotovejší ohlas a lepšiu spätnú väzbu. Bližšie údaje o Optime zostávajú zatiaľ tajomstvom, a to aj pre Američanov. Do predaja zamieri totiž Optima v USA až na jeseň.
Európsky debut je plánovaný na októbrový autosalón vo Frankfurte nad Mohanom, no k prvým zákazníkom dorazí najskôr začiatkom budúceho roka. Ešte neskôr sa môžeme tešiť po prvýkrát na verziu kombi.
Zverejnené technické údaje
Motor | 1,6 GDI Turbo | 2,4 GDI | 2,0 GDI Turbo |
---|---|---|---|
Max. výkon (kW/ot.) | 131/5 500 | 136/6 000 | 182/6 000 |
Max. krút. moment (Nm/ot.) | 265/1 500 | 242/4 000 | 354/1 350 |