V súčasnosti majú najmodernejšie prevodovky v osobných autách deväť prevodových stupňov. Napríklad Range Rover Evoque, Jeep Renagade, Fiat 500X, Mercedes-Benz triedy E alebo nová Honda CR-V. Nie je však tajomstvom, že na 10-stupňových prevodovkách už pracuje Ford spoločne s General Motors, Volkswagen a že podobný zámer oznámil aj kórejský koncern Hyundai/Kia. Je to však naozaj koniec stupnice?
Zdá sa, že nie. Ford si dal totiž patentovať 11-stupňovú prevodovku pre osobné autá. Pritom už na budúci rok má prísť na trh pikap Ford F150 Raptor s 10-stupňovou „skriňou“. Vynára sa ale otázka, či to má vlastne význam. Nie je to totiž tak dávno, čo sa najväčší nemecký výrobca prevodoviek, spoločnosť ZF vyjadrila, že zmysel nedáva podľa nej ani 10-stupňový automat a že ho vyvíjať nebude.
Podľa jej inžinierov majú najmodernejšie 9-stupňové prevodovky až 89 % účinnosť, pričom ďalšie zvyšovanie účinnosti by si vyžiadalo neúmerné zvýšenie ceny. Desať či dokonca 11 stupňov preto ZF považuje skôr za marketingový ťah ako za technický a ekonomický prínos pre zákazníkov. Čosi podobné sa však pred pár rokmi tvrdilo aj o 8-stupňových prevodovkách a dnes sú realitou. Takže uvidíme.
Otázna je aj spoľahlivosť. ZF by o nej mohla rozprávať práve v súvislosti so svojím problémovým 9-stupňovým automatom 9HP, na ktorý sa sťažujú zákazníci v USA aj v Číne.