Kia Sportage 2016: Poznáme interiér aj technické údaje

Štvrtá generácia SUV Sportage posúva najpredávanejšiu Kiu v Európe na novú úroveň. Má športovejší vzhľad, kvalitnejší interiér, ale aj modernejšiu techniku. Nechýba dvojspojková prevodovka, preplňované motory ani najmodernejšie asistenčné systémy.

04.09.2015 01:11
debata (3)
Nová Kia Sportage má dynamickejší vzhľad.... Foto: Kia
Kia Sportage - 2016 Nová Kia Sportage má dynamickejší vzhľad. Novinkou je nižšie situovaná maska a vyššie umiestnené svetlá.

Sportage je pre Kiu kľúčový európsky model. Ešte vlani, teda po piatich rokoch predaja, sa preň rozhodlo viac ako 97 000 zákazníkov. To je viac, ako si zvolilo napríklad Ceed. Sportage tvorí až štvrtinu európskeho odbytu Kie. Niet divu, že kórejský výrobca nenechal ani v prípade štvrtej generácie nič na náhodu. Sportage prichádza so sebavedomejším dizajnom, vytvoreným v nemeckej vývojovej centrále, ale tiež americkom Irvine, a technikou, ktorá má tiež silne európsky charakter.

Nový pohľad na svet a verzia GT Line

Najvýraznejšou zmenou dizajnu je odpútanie tigrej masky od reflektorov. Tá sa posunula nižšie, kým svetlá putovali nahor. Pohľad Sportage teraz tak trochu pripomína Porsche Macan, čo nie je zlá reklama. Silueta je však typicky sportageovská. Zadný stĺpik je ale tentoraz o 60 mm užší, čo, mimochodom, zlepšuje aj výhľad, a zmizla z neho aj mohutná chrómová lišta. Vzadu dominujú efektné delené svetlá s trubicami DLR, pripomínajúce štúdiu Provo. Spája ich elegantná chrómová lišta.

Do dĺžky pribudlo 40 mm, z toho 30 na rázvore... Foto: Kia
Kia Sportage - 2016 Do dĺžky pribudlo 40 mm, z toho 30 na rázvore náprav.

Po prvý raz budú mať zákazníci k dispozícii športovú verziu GT Line s prepracovanými nárazníkmi, dennými LED svetlami „Ice Cube“, známe z Pro-ceedu GT a Ceedu GT. A potom je tu väčší strešný spojler, dve koncovky výfuku či špecifické 19-palcové hliníkové disky kolies. Základné verzie ponúkajú kolesá s rozmerom od 16 a 17 palcov. Hliník pripomínajú aj nábehové hrany nárazníkov. Proporcie sa menili len nepatrne. Šírka 1 855 a výška 2 670 mm ostali zachované. Do dĺžky (4 480 mm) však pribudlo 40 mm, z toho 30 na rázvore náprav (2 670 mm). Predný previs je dlhší o 30 a zadný kratší o 10 mm.

Vyššia tuhosť a lepšia aerodynamika

Kia popracovala na torznej tuhosti. Karoséria je teraz o 39 % pevnejšia, čo je výsledkom väčšieho nasadenia ultravysokopev­nostnej ocele UHTS. Na celkovej konštrukcii má podiel 18 %, čo je takmer dvojnásobok v porovnaní s treťou generáciou. Mierna zmena formátu tiež priniesla viac priestoru pre cestujúcich. Nad prednými sedadlami je teraz 997 mm (+5) a vzadu 993 mm (+16). Ďalších 19 mm pribudlo v dĺžke medzi prednými a zadnými sedadlami. Objem kufra s dvojitou podlahou a nižšie situovanou nakladacou hranou vo výške 732 mm (-47 mm) narástol zo 465 na 503 litrov. S rezervou je to o 12 menej. Veko kufra môže byť otvárané elektricky pomocou senzora.

Vzadu zaujme Sportage modernými svetlami s... Foto: Kia
Kia Sportage - 2016 Vzadu zaujme Sportage modernými svetlami s trubicami DLR. Športová verzia GT Line dostane 19-palcové disky a väčší zadný spojler.

Okrem priestorového komfortu má posádka počítať aj s nižšou hlučnosťou. Kia nasadila viac izolačných materiálov v palubnej doske, hrubšie čelné sklo, či dvojité tesnenia dverí a strešného okna. Svoje zohrala aj lepšia izolácia náprav a aerodynamika, kde klesol koeficient čelného odporu vzduchu Cx z 0,35 na 0,33. Na voľnobehu je v kabíne benzínovej verzie len 36 a so vznetovým motorom 44 decibelov, čo je v oboch prípadoch zlepšenie o dva decibely.

Viac priestoru a bezpečnosti

Interiér má podstatne solídnejšie vypracovanie. Zmizli z neho hravé farebné akcenty. Prednosť dostali kvalitné mäkčené plasty a dizajn inšpirovaný veľkým Sorentom. Horizontálne delená palubná doska má stredovú konzolu naklonenú smerom na vodiča. Na jej vrchnej časti je dotykové rozhranie AVN so 7– alebo 8-palcovým displejom. Okrem audia či navigácie slúži aj internetovým funkciám Connected Service, ktoré poskytujú on-line dopravné informácie či vyhľadávanie cieľov a podobne. K novým prvkom vybavenia patrí trojstupňové vyhrievanie predných sedadiel a dvojstupňové vzadu, ale tiež inovatívne bezdrôtové indukčné nabíjanie telefónov s výkonom 5W.

Interiér čerpá inšpiráciu z drahšieho a... Foto: Kia
Kia Sportage - 2016 Interiér čerpá inšpiráciu z drahšieho a väčšieho Sorenta. Používa kvalitnejšie materiály a nové rozhranie s 8-palcovým monitorom.

Obrovský pokrok vidieť na poli asistenčných systémov, kde Kia naozaj nešetrila. Sportage to má dobre našliapnuté na zisk piatich hviezdičiek od Euro NCAP. Vyzbrojený môže byť autonómnymi brzdami s detekciou áut a chodcov, varovaním pred opustením jazdného prúdu, udržiavaním v jazdnom prúde, kontrolou slepého uhla zrkadiel, čítačkou dopravných značiek, asistentom diaľkových svetiel s natáčaním, ale aj výstrahou pri cúvaní. Parkovacia kamera navyše dostala zobrazenie vodiacich čiar.

Nové turbo a dvojspojka

Paleta motorov je podobná predošlej generácii okrem jednej výnimky. Tou je nový preplňovaný 4-valec 1,6 T-GDI (130 kW, 265 Nm). Dostupný však bude len pre verziu GT Line. Vychádza z agregátov pre Ceed GT, má však zvýšený kompresný pomer z 9,5 : 1 na 10,0 : 1, novú rozvodovú reťaz, nové sacie potrubie a zapaľovanie, čo zvyšuje jeho účinnosť a znižuje spotrebu paliva. Spolu s ním debutuje pod kapotou Sportage aj moderná 7-stupňová dvojspojková prevodovka 7-DCT, schopná prenášať 300 Nm krútiaceho momentu. Benzínový základ bude naďalej v rukách atmosférického motora 1,6 GDI (97 kW), tentoraz so sériovým štart-stop systémom.

Špecialitou príplatkovej výbavy je indukčná... Foto: Kia
Kia Sportage - 2016 Špecialitou príplatkovej výbavy je indukčná nabíjačka smartfónov s výkonom 5 W.

Dieselové alternatívy vychádzajú z predošlej generácie. Motory 1,7 CRDi (85 kW) a 2,0 CRDi (100, 136 kW) však podstúpili rad zmien. Najmä dvojliter, ktorý má o 5 kg ľahší blok valcov, nižšiu kompresiu, vstrekovanie pod tlakom až 2 000 atmosfér, ale aj turbodúchadlo s nižšou zotrvačnosťou. Najslabší benzínový a dieselový motor budú dostupné s pohonom predných kolies. Výkonnejšie verzie dostanú príplatkovú alebo sériovú štvorkolku. Štandardom sú 6-stupňové manuálne prevodovky.

Komfortnejší podvozok

Zmeny sa odohrali aj na podvozku s plne nezávislým zavesením kolies. Predná náprava má novú polohu silentblokov, zmenenú geometriu a nové naladenie tlmičov a pružín. Podobné je to vzadu, kde pribudol tuhší priečny nosník. To všetko má Sportage priniesť viac kultivovanosti a stability, pričom verzia GT Line dostane samostatné nastavenie, naladené podľa európskych požiadaviek. Kia sa tiež chváli novým elektrickým posilňovačom riadenia s elektromotorom priamo na riadiacej tyči. Sľubuje lineárnejšie reakcie najmä v stredovej polohe, čo bývalo slabou stránkou riadenia doterajších modelov.

Na novú Kiu Sportage sa ale ešte netešte. Do predaja sa totiž chystá až na jar budúceho roka. To ale nebráni aby absolvovala svetovú premiéru už o pár dní vo Fankfurte nad Mohanom. Až s príchodom na trh zverejní Kia presné prevádzkové parametre. Tajomstvom ostávajú zatiaľ aj ceny. Vyrábať sa bude opäť v žilinskom závode Kie.

Rozmery, objemy

Dĺžka (mm) 4 480
Šírka (mm) 1 855
Výška (mm) 1 635
Rázvor náprav (mm) 2 670
Objem kufra/nádrže (l) 503 (s rezervou 491)/62

Technické údaje (benzínové motory)

Verzia 1,6 GDI 1,6 T-GDI
Valce/ventily 4/16 4/16
Objem motora (ccm) 1 591 1 591
Max. výkon (kW/ot.) 97/6 300 130/5 500
Krút. moment (Nm/ot.) 161/ 4 850 265/1 500
Prevodovka/ 6M 6M /7-DCT
Pohon FWD 4WD

Technické údaje (naftové motory)

Verzia 1,7 CRDi 2,0 CRDi 2,0 CRDi
Valce/ventily 4/16 4/16 4/16
Objem motora (ccm) 1 685 1 995 1 995
Max. výkon (kW/ot.) 85/4 000 100/4 000 136/4 000
Krút. moment (Nm/ot.) 280/1 250 373/1 500 400/1 750
Prevodovka 6M 6M/6A 6M/6A
Pohon FWD FWD/4WD 4WD
Kia Sportage - 2016
Kia Sportage - 2016
+6Kia Sportage - 2016

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #Kia #Kia Sportage #autosalón Frankfurt 2015
Články podľa značiek