Golf GTI sa verejnosti predstavil po prvýkrát v roku 1976. Začiatkom budúceho roka tak oslávi štyridsiate narodeniny. A čo by to bola za oslava bez darčeka. Vo Wolfsburgu si ho nadelili v podobe najsilnejšej verzie Golfu s plaketou GTI. Silnejšej než súčasné GT s balíkom Performance. Dostala prívlastok Clubsport a v sériovej podobe sa predstavila na autosalóne vo Frankfurte. Teda ešte predtým, než vyletí zátka zo šampanského.
Príchod Clubsportu však nie je až takým veľkým prekvapením. Automobilka ho avizovala na tradičnom tuningovom zraze priaznivcov značky VW v rakúskom Wörthersee už začiatkom mája. Odvtedy dozrel projekt do finále a našťastie veľa sa na ňom nezmenilo. Clubsportu ostal agresívnejší aerodynamický bodykit, obsahujúci nárazník s trojuholníkovými otvormi pre prívod vzduchu k motoru, spodnú chrómovú lištu aj bočné lamely usmerňujúce prúd vzduch k brzdám. Nechýba ani čierny pás v oblasti podbehov, evokujúci Golf GTI spred štyridsiatich rokov.
V porovnaní so sériovým Golfom GTI tu máme tiež plastickejšie tvarované prahy, väčší zadný spojler, prerastajúci až do stĺpikov, dve koncovky výfukov a nárazník so zväčšeným difúzorom. Civilne pôsobiacemu Golfu GTI to rozhodne prospelo, podobne ako 19-palcové dvojfarebné disky kolies. V základe to však budú „len“ osemnástky. Podstatné však je, že nejde iba o vizuálny tuning. Golf GTI Clubsport prevzal totiž bez zmien techniku svojho rakúskeho predskokana.
Kým v Golfe GTI dáva 4-valec 2,0 TSI 162 kW a o sedem viac v prípade, že ste investovali do balíka Performance, Clubsport posiela na asfalt až 195 kW. Navyše je tu funkcia overboost, ktorá povolí krátkodobý nárast výkonu o 10 %, na konečných 214, takže Clubsport sa nápadne približuje vrcholovej verzii Golf R, ktorá má len o sedem kilowattov navrch. Na rozdiel od Golfu R ostane však Clubsport verný výlučne prednému náhonu. S prenosom pomôže samosvorný diferenciál.
Dobrou správou je, že na výber bude okrem 7-stupňovej dvojspojky DSG aj manuálna prevodovka so šiestimi prevodovými stupňami. S ňou zrýchli Golf GTI Clubsport na stovku za šesť sekúnd, s DSG to je ešte o desatinu kratšie. Maximálnu rýchlosť bude strážiť obmedzovač, zasahujúci, len čo sa ručička rýchlomera dotkne čísla 250. Priemerná spotreba vás nijako nezruinuje. Na 100 km si totiž Clubsport vypýta prijateľných 6,9 litra benzínu, aspoň podľa papierov.
Interiér je zušľachtený v porovnaní s Golfom GTI pretekárskymi sedadlami s alkantarou, špecifickými dekoráciami Honeycomb 40 či semišovým volantom s červeným prešitím. Červené akcenty nájdeme aj na bezpečnostných pásoch či koberčekoch. Hlavica radiacej páky má dizajn golfovej loptičky, presne ako Golf GTI z roku 1976. Nechýbajú ani antikorové prahové lišty s nápisom GTI a čierne čalúnenie stropu. Cenu novinky Volkswagen zatiaľ neprezradil.