Aegea síce niesla na istanbulskom autosalóne prívlastok konceptu, no každému bolo jasné, že sa pozeráme na prakticky sériový sedan. Napokon, bolo načase, veď Linea, vyrábaná od roku 2007, už dávno vyšla z formy a stala sa takpovediac lokálnym tovarom. S novinkou má však Fiat podstatne väčšie ambície. Aegeu, ktorej výroba sa rozbehne v tureckej Burse ešte do konca roka, označil za globálny model. Namierené to má teda aj na vyspelé západoeurópske trhy. A práve s tým súvisia najnovšie informácie.
Názov Aegea, inšpirovaný Egejským morom, teda miestom rodiska, ostane len tureckej verzii, keďže na autosalóne si naň tamojší zákazníci už zvykli. Za hranice sa však rozbehne pod reinkarnovaným označením Tipo. Ten používal Fiat v rokoch 1988 až 1995. Iste si spomeniete na kompaktný 5-dverový model, predávaný aj vo verzii Digit, s vtedy futuristickou digitálnou palubnou doskou. Čo je však najpodstatnejšie, Tipo neostane len pri lowcostovom sedane, ktorý si bude chcieť uchmatnúť zákazníkov Dacie Logan, Peugeotu 301, Citroenu C-Elysée alebo Renaultu Flunece.
Predstaví sa opäť aj ako 5-dverový hatchback a dokonca praktické kombi. Zapláta tak medzeru, ktorá vznikla po zastavení produkcie modelu Bravo. V lepších výbavách by Tipo vrátilo Fiat približne po dvojročnej pauze do segmentu nižšej strednej triedy. Imidž Tipa bude síce strácať na svojom tureckom pôvode, ale v tvrdej konkurencii by mohlo bodovať dobrou cenou a tiež atraktívnym vzhľadom. Kým totiž vývoj Aegey prebiehal v spolupráci s tureckým závodom Tofas, dizajn si Taliani ponechali vo vlastných rukách.
Zaujímavé je, že 4-dverovú verziu vyvíjal Fiat ako prvú, hoci sedany v triede kompaktov hrajú na európskych trhoch len druhé husle. Vyhol sa tým však rizikám, ktoré súvisia s komplikovanou prestavbou hatchbackov na sedany. Teraz to budú mať v FCA Style Centre o čosi ľahšie. Z „limuzíny“ spravia hatchback. O ňom však zatiaľ veľa nevieme. Zato tu máme prvé oficiálne fotografie sedanu. A vyzerá naozaj k svetu. Zaujme robustnými líniami aj atraktívnou prednou maskou či úzkymi reflektormi. Platformu zdieľa s modelmi 500L, 500X či Jeepom Renegade.
V porovnaní s Lineou bude Tipo o 60 mm kratšie (4 500 mm), ale o 50 mm širšie (1 780 mm) a o 10 mm nižšie (1 480). Napriek redukcii dĺžky sa rázvor náprav natiahne z pôvodných 2 600 na 2 640 mm. Kabína ponúkne päť miest pre posádku a ako sa na sedan patrí, aj veľký kufor s objemom 510 litrov, čo je o 10 viac ako v minulosti. Precíznosť spracovania interiéru na úrovni Golfu, Focusu či Astry síce nečakajte, no nič dramatické sa nedeje. A navyše, napriek cenovej orientácii bude v ponuke pomerne bohaté vybavenie.
K dispozícii má byť automatická klimatizácia, navigácia TomTom aj multimediálne dotykové rozhranie Uconnect s 5-palcovou obrazovkou, Bluetooth, hlasovým ovládaním a cúvacou kamerou. V sérii dostane Tipo aj dažďový, svetelný a cúvací senzor. Pod kapotou sa očakávajú spočiatku len tri pohonné jednotky – jedna benzínová a dve naftové. Základom je benzínový 4-valec 1,4 Fire s výkonom70 kW. Doplní ho diesel 1,3 MultiJet so spotrebou len štyri litre na 100 km, a silnejší naftový motor 1,6 MultiJet (88 kW). Presnejšie údaje nie sú zatiaľ známe, napokon Tipo má doraziť do Európy až začiatkom budúceho roka. Pravdepodobne sa teda ukáže v marci v Ženeve.
Na hatchbcak sa však ešte netešte. Ten bude nasledovať až v roku 2016. Tipo aj Aegea budú montované výhradne na linkách tureckého závodu v Burse. V súčasnosti z nich schádzajú aj modely Linea, Qubo, Dobló a Fiorino. Tipo bude určené pre viac ako 40 krajín celého sveta vrátane Európy, Afriky a Stredného východu. Predaj sedanu pod názvom Aegea odštartuje Fiat najprv v Turecku. A to ešte pred koncom roka.