Britské Mini chrlí novinky jednu za druhou. A to napriek tomu, že obišlo najväčšiu americkú motorshow v Detroite. Tesne po zatvorení brán Cobo Centra predstavilo najvýkonnejšiu verziu kabrioletu Cooper JCW a teraz pridáva Clubman All4. Pre Mini ide o významný posun, pretože pohon oboch náprav bol doteraz výsadou väčších modelov Countryman a Paceman. Po prvýkrát v histórii sa tak systém All4 dostáva aj do menšieho modelu Cooper Clubman. Umožnila to modulárna platforma UKL1, pripravená aj pre zástavbu 4×4.
Clubman síce nie je malý Cooper, medzigeneračne sa toto kombi rozmermi, najmä dĺžkou 4 253 mm a šírkou 1 800 mm, dotiahlo k svojim väčším súrodencom, ale stále nejde o plnohodnotný Countryman. Pravda však je, že systém All4 pochádza práve z tohto modelu. To znamená predné kužeľové súkolesie, odvádzajúce hnací moment k zadnej náprave a viaclamelovú spojku umiestnenú pri diferenciáli zadnej nápravy. Za normálnych okolností využíva Clubman All4 len pohon predných kolies, čo znižuje straty krútiaceho momentu v prenose až o 30 %.
Len čo však dôjde strate trakcie prednej nápravy, putuje potrebná dávka energie k zadným kolesám. A nielen to, systém je spojený s dynamickou kontrolou stability DSC, ktorej riadiaca jednotka spracúva vstupné údaje o rýchlosti, akcelerácii, decelerácii, priečnom zrýchlení a uhle natočenia volantu. Vďaka tomu dokáže pribrzďovaním jednotlivých kolies preniesť maximum záberu na kolesá s najlepšou trakciou a zároveň sa podieľať na vektorovaní sily v prospech lepšej stability v zákrutách. Nechýba ani elektronická uzávierka predného diferenciálu EDLC.
Schopnosti systému All4 vylepšuje výber najvýkonnejších pohonných jednotiek, aké sú s výnimkou ostrých verzií John Cooper Works pre Clubman k dispozícii. Pod jeho kapotou tak nájdeme preplňovaný benzínový 4-valec 2,0 TwinPower Turbo (141 kW) pre verziu Cooper Clubman S All4 alebo naftový motor 2,0D (140 kW) pre Cooper Clubman SD All4. Kým benzínový agregát je spojený štandardne so 6-stupňovým manuálom a za príplatok s 8-stupňovým automatom Steptronic, pre diesel je vyhradená len automatická prevodovka.
Benzínový Clubman All4 akceleruje na stovku za sedem sekúnd, s automatom dokonca o desatinu rýchlejšie, a naftový za 7,2 sekundy. Maximálna rýchlosť je 225, respektíve 222 km/h pre Clubman SD. Svoje schopnosti dávajú novinky najavo exteriérovým balíkom verzií S, čo znamená väčšie sacie otvory pre prívod vzduchu k brzdám, chrómovanú lamelu v prednej maske, prídavný sací otvor v kapote či zadný difúzor. Nechýbajú ani plakety All4. Exkluzívne je k dispozícii nová modrá metalíza Digital Blue. Štandardné 17-palcové disky možno zameniť za príplatkové osemnástky a devätnástky.
Interiér Clubmanu All4 je vybavený športovými sedadlami a športovým koženým volantom. K dispozícii sú všetky technologické vychytávky od asistenčných systémov cez adaptívne tlmiče a navigáciu Professional až po head-up displej. Sympatické je, že pohon All4 nijako neobmedzil úžitkové vlastnosti tohto kompaktného kombi. Za zadnými krídlovými dverami tak zostáva rovnakých 360 litrov pre batožiny. Po sklopení zadných sedadiel delených v pomere 40:20:40 vzrastú prepravné kapacity Clubmanu All4 na 1 250 litrov.
Rozmery, objemy
Dĺžka (mm) | 4 254 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 800 |
Výška (mm) | 1 441 |
Rázvor náprav (mm) | 2 670 |
Objem kufra (l) | 360 – 1 250 |
Technické údaje
Verzia | Clubman S All4 | Clubman SD All4 |
---|---|---|
Valce/ventily | 4/16 | 4/16 |
Zdvihový objem (ccm) | 1 998 | 1 995 |
Max. výkon (kW/ot.) | 141/5 000 | 140/4 000 |
Krút. moment (Nm/ot.) | 300/1 250 | 400/1 750 |
Prevodovka | 6M/8A | 8A |
0 – 100 km/h | 7,0/6,9 | 7,2 |
Max. rýchlosť (km/h) | 225/225 | 222 |
Spotreba na 100 km (l) | 6,9/6,3 | 4,8 |