Hyundai Ioniq: Kórejský 'Prius' má jazdiť za 4,5 litra

Kórejci privezú svoj nový hybrid do Ženevy. Má mať nízku spotrebu a kufor s objemom až do 750 litrov. Neskôr sa predstaví ako čistý elektromobil aj dobíjateľný plug-in hybrid. S klasickým pohonom vôbec nepočíta.

Ioniq bude sympatickým liftbackom vo formáte nižšej
strednej triedy. Veľký dôraz bol pri jeho vývoji venovaný aerodynamike.
Koeficient odporu vzduchu je len Cx 0,24.
Ioniq bude sympatickým liftbackom vo formáte nižšej strednej triedy. Veľký dôraz bol pri jeho vývoji venovaný aerodynamike. Koeficient odporu vzduchu je len Cx 0,24.
Autor: Hyundai

Hyundai avizuje príchod svojho ekologického modelu už od konca minulého roka. A má s ním veľké plány. Na rozdiel od doterajších hybridov, napríklad hybridnej Sonaty, bol nový Ioniq vyvíjaný od začiatku ako model určený len pre alternatívne pohony. A to od podlahy. Hybridná veria je tak len prvým variantom. Nasledovať bude dobíjateľný plug-in hybrid a dokonca čistý elektromobil. So žiadnym konvenčným motorom Ioniq nepočíta. Hyundai sa chváli, že bude prvým autom na svete, ktoré ponúkne hneď tri alternatívne pohony.

Útok na Prius

V hybridnej verzii bude jeho najväčším súperom celkom nepochybne nová Toyota Prius. Aj keď pravdu povediac, japonský hybrid je dvoma plnohodnotnými motormi, elektrickým aj spaľovacím, predsa len o čosi ďalej. Riešenie Hyundaiu má skôr asistenčný charakter, kde elektromotor podporuje ten spaľovací. Na druhej strane môže Ioniq zabodovať lepšou cenou. Tú zatiaľ nepoznáme. Každopádne, nemôžeme Ioniq v porovnaní s Priusom nijako dehonestovať. Aj kórejský model prichádza s originálnymi riešeniami, pričom si dal Hyundai záležať na komplexnosti, teda nielen na samotnej hybridnej technológii.

Ioniq je postavený na unikátnej platforme umožňujúcej
použiť až tri druhy ekologických pohonov.
Ioniq je postavený na unikátnej platforme umožňujúcej použiť až tri druhy ekologických pohonov.
Autor: Hyundai

Ioniq dostal úplne novú platformu, ktorú bude zdieľať do sesterským hybridným crossoverom Kiou Niro. Formálne ide a liftback, aj keď s krátku zadnou kapotou. Cieľom bolo dosiahnuť čo najnižšiu hmotnosť a tiež špičkovú aerodynamiku. Ioniq preto využíva vo veľkom vysokopevnostnú oceľ a hliník. Ten nájdeme napríklad v konštrukcii prednej a zadnej kapoty, závesov kolies, ale aj na priečke medzi kufrom a batožinovým priestorom. Odľahčenú konštrukciu majú aj sedadlá, výplne dverí z recyklovaných materiálov a špeciálne navrhnuté 15-palcové disky kolies. Za príplatok s priemerom 17 palcov.

Dosť priestoru aj kvality

O nízky odpor vzduchu sa zas starajú plynulé línie s vysoko umiestnenou odtrhovou hranou, ktorá si vyžiadala delené zadné okno, zakrytý podvozok, optimalizované podbehy či aktívne lamely prednej masky. A výsledok? Napriek pomerne civilnému vzhľadu sa Kórejčanom podaril husársky kúsok v podobe koeficientu Cx 0,24, čím sa Ioniq zaraďuje medzi najaerodynamic­kejšie sériové autá planéty. A pritom je aj dostatočne praktický. Umiestnenie batérií pod zadnými sedadlami znamená, že jeho kufor ani interiér nemuseli robiť kompromis v priestore. Základný objem batožinového priestoru nepoznáme, ale po sklopení sedadiel je to 750 litrov.

Interiér má klasické rozmiestnenie prístrojov. Na
ekologickú povahu upozorňuje len modrými dekoráciami.
Interiér má klasické rozmiestnenie prístrojov. Na ekologickú povahu upozorňuje len modrými dekoráciami.
Autor: Hyundai

Interiér pôsobí veľmi solídne. Ioniq ničím extra nezdôrazňuje svoju ekologickú povahu. V porovnaní s Priusom má konvenčné usporiadanie s prístrojovým panelom pred vodičom, veľkým dotykovým rozhraním so 7-palcovou obrazovkou v centre palubnej dosky a kvalitné materiály. Rozhranie je kompatibilné cez Android Auto a Apple CarPlay s väčšinou smartfónov. Harddisk s kapacitou 8 GB slúži na ukladanie hudby a prístup k aplikáciám. Z bezpečnostných systémov tu nájdeme monitorovanie jazdných prúdov a slepých uhlov zrkadiel, adaptívny tempomat, autonómne brzdy a sedem airbagov vrátane kolenného.

Motor v motore

Pod kapotou Ioniqu pracuje benzínový 4-valec s Atkinsonovým cyklom. Motor s objemom 1,6 litra dosahuje termodynamickú účinnosť až 40 %, čo je údaj porovnateľný s Priusom. Má výkon 77 kW pri 5 700 otáčkach za minútu a krútiaci moment 147 Nm pri 4 000 otáčkach. Spolupracuje s 32 kilowattovým elektromotorom, ktorý ponúka ďalších 170 Nm krútiaceho momentu. Celkový výkon sústavy je naladený na 104 kW a 265 Nm na prvom a 235 Nm na vyšších prevodoch. Zaujímavosťou je integrácia elektromotora priamo v bloku spaľovacieho agregátu, čo je konštrukčný unikát. Sústava je napojená na 6-stupňovú dvojspojkovú prevodovku 6DCT.

Hybridnú verziu Ioniqu poháňa 4-valec 1,6 GDI s
Atkinsonovým cyklom a elektromotor integrovaný priamo v motore. Celkový
výkon sústavy je 104 kW.
Hybridnú verziu Ioniqu poháňa 4-valec 1,6 GDI s Atkinsonovým cyklom a elektromotor integrovaný priamo v motore. Celkový výkon sústavy je 104 kW.
Autor: Hyundai

Voliť možno tri jazdné módy – Normal, Eco a Sport. V ideálnych podmienkach dokáže Ioniq využívať elektromotor až do rýchlosti 120 km/h. Hyundai sľubuje na rozdiel od klasických hybridov s kontinuálnou „skriňou“ CVT zábavnejší jazdný štýl, keďže vodičovi ponecháva možnosť výberu prevodových stupňov pomocou páčok na volante. Zdrojom energie je li-ion polymérová batéria, pravdepodobne s kapacitou 1,56 kWh, ktorej výhodou je v porovnaní s NiMH akumulátorom v Priuse nižšia hmotnosť a odolnosť voči strate kapacity. Priemerne by mal Ioniq spotrebovať na 100 km 4,5 litra benzínu, čo je o dva deci menej ako sesterská Kia Niro.

Pomáha aj navigácia

Ekonomike prevádzky pomáha systém Eco-DAS (Driver Assistance System), ktorý navádza vodiča k plynulej prevádzke napríklad informáciami o maximálnej rýchlosti a stave vozovky. Zároveň systém spolupracuje s navigáciou. Využíva totiž jej dáta o profile trasy a pomocou nich optimalizuje tok energií. Systém dobíja batériu vtedy, keď je to z hľadiska podmienok optimálne a, naopak, využíva jej energiu v čase, keď motor pracuje s nižšou účinnosťou a teda vyššou spotrebou. Svoju rolu v úspore zohrávajú aj pneumatiky Michelin s nízkym valivým odporom a nastavenie geometrie viacprvkového zadného zavesenia kolies Multi-link.

Čítajte viac

Nízku energetickú náročnosť má aj elektrický posilňovač riadenia a príplatkové LED svetlá. Novinka Hyundaia sa predstaví v marci na autosalóne v Ženeve, kde sa dozvieme bližšie technické špecifikácie. A je tiež pravdepodobné, že Hyundai tu ukáže aj plug-in hybrid alebo aj čisto elektrickú verziu.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Súvisiace články:

medvede

Vysoké Tatry si od medveďov oddýchnu

06.12.2016 15:00

Mimoriadna situácia pre premnožené medvede je od decembra vo Vysokých Tatrách minulosťou. Medvede sa začali ukladať na zimný spánok a prestali navštevovať ľudí.

Praha, Karlov most

Forejt sa vzdal miesta riaditeľa protokolu Pražského hradu

06.12.2016 14:32

Jindřich Forejt sa vzdal z osobných a zdravotných dôvodov miesta riaditeľa protokolu Pražského hradu, funkciu opustí koncom roka.

euro, bankovky, mince, peniaze

Nemecké firmy majú nárok na odškodnenie za odchod od jadra

06.12.2016 14:22

Nemecké energetické firmy majú pre rozhodnutie vlády o urýchlenom ústupe od jadrovej energie nárok na kompenzácie.

Andrej Danko

Danko: Prezident vyvoláva ústavnú krízu nevymenovaním sudcov

06.12.2016 14:18

Podľa predsedu NR SR Andreja Danka existuje momentálne jediná ústavná kríza, ktorú vyvoláva prezident Andrej Kiska nevymenovaním ústavných sudcov.