Mercedes má nový 4-valec 220d. Éčko s ním spotrebuje 3,9 l nafty

Nová trieda E má síce svetový debut už dávno za sebou, ale informácie o motoroch si nechal Stuttgart na neskôr. Mesiac po premiére predstavuje úplne novú generáciu naftového 4-valca 220d. Je až o 13 % úspornejší.

Mercedes-Benz - motor OM 654 220d
Nový agregát 220d OM 654 váži len 186,4 kg, čo je až o 34,5 kg menej ako jeho predchodca. Je tiež menší, vďaka čomu sa zmestí do širokého portfólia koncernových modelov. Prvá ho však dostane trieda E.
Autor:

Nová generácia Mercedesu-Benz triedy E sa ukázala začiatkom januára v Detroite. Automobilka odhalila väčšinu jej technologických vychytávok, prevádzkové parametre však ostali tajomstvom. Podobne ako technika pod kapotou. Automobilka sa neponáhľala najmä preto, lebo k prvým zákazníkom dorazí Éčko až o pár mesiacov. Navyše to Stuttgartu umožnilo pritiahnuť pozornosť k veľkej novinke mimo termínov najväčších autosalónov. Máme na mysli 4-valcový agregát 220d OM 654, ktorý je prvým z novej generácie dieselov.

Nahrádza pôvodnú jednotku s objemom 2,2 litra a prekonáva ju vo všetkých smeroch. Cieľom bolo totiž postaviť ľahší, menší, výkonnejší a úspornejší motor. A to sa aj podarilo. Nový 4-valec má zdvihový objem zmenšený na dva litre, presnejšie 1 950 ccm, ktoré sú výsledkom redukcie objemu každého z valcov z pôvodných 537 na 487,5 ccm. Motor pritom váži len 186,4 kg, čo je úspora až 35,4 kg! Zásluhu na tom má nielen hliníková konštrukcia kľukovej skrine, ale aj jednostupňové preplňovanie namiesto dvojstupňového či plastové úchyty motora.

Motor používa oceľové piesty so špeciálnym tvarom dna.
To zvyšuje jeho účinnosť.
Motor používa oceľové piesty so špeciálnym tvarom dna. To zvyšuje jeho účinnosť.
Autor: Mercedes-Benz

Zaujímavosťou je použitie oceľových piestov. Tie sú síce o čosi ťažšie, ale rozdielnou rozťažnosťou hliníka a ocele docielili motorári po zahriatí lepšiu tesnosť spaľovacej komory, pričom trenie zredukovali špeciálnou úpravu vložiek valcov Nanoslide. Kompaktné rozmery a nižšia hmotnosť predurčujú potom nový agregát na použitie v širokom spektre modelov. Od tých s predným alebo zadným náhonom či pohonom 4×4 až po priečnu či pozdĺžnu zástavbu. Rovnako sa počíta s osobnými aj úžitkovo orientovanými vozidlami.

V porovnaní s predchádzajúcim motorom došlo k zmenšeniu
objemu z 2,2 na dva litre. Napriek tomu stúpol výkon zo 125 na 143 kW a
krútiaci moment 400 Nm ostal zachovaný. Spotreba pritom klesla o 13 %.
V porovnaní s predchádzajúcim motorom došlo k zmenšeniu objemu z 2,2 na dva litre. Napriek tomu stúpol výkon zo 125 na 143 kW a krútiaci moment 400 Nm ostal zachovaný. Spotreba pritom klesla o 13 %.
Autor: Mercedes-Benz

Čítajte viac

Napriek zmenšeniu objemu sa však netreba báť o stratu výkonu. Práve naopak. Medzigeneračne si agregát polepšil o 18 kW, takže teraz ponúka 143 kW pri 3 800 otáčkach, pričom krútiaci moment 400 Nm ostal zachovaný. Je však pravda, že jeho maximum je dostupné v užšom spektre, medzi 1 600 až 2 800 otáčkami, kým predtým to bolo už od 1 400 otáčok. Odpustkom je však o 13 % nižšia spotreba paliva. Podieľa sa na tom aj najnovšia generácia vysokotlakého vstrekovania common rail a špeciálny stupňovitý tvar dna piestov.

Nová trieda E 220d by s novým motorom mala skonzumovať na 100 km len 3,9 litra nafty, čo je dokonca o 0,6 litra menej ako menšia trieda C 220d so starším motorom. Navyše má agregát nižšie emisie. Pomáha si štart-stup systémom, mnohosmernou recirkuláciou výfukových plynov a tiež vstrekovaním prísady AdBlue do výfukových plynov. Neskôr by na základe tohto agregátu mal vzniknúť aj väčší radový 6-valec.

Napriek afére Dieselgate vidí Mercedes-Benz v naftových motoroch budúcnosť. „Naftový motor je v osobných a úžitkových autách nezastupiteľný, ak chceme aj naďalej znižovať emisie CO2,“ povedal na tému dieselov Thomas Weber, šéf vývojového oddelenia.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Súvisiace články:

Mercedes-Benz SLS AMG Electric Drive

Mercedes chce batériami prevalcovať Teslu

16.06.2016 12:00

Koncern Daimler investuje astronomických 14,5 miliardy eur do vývoja motorov a elektrických systémov. Výsledkom majú byť aj batérie, ktoré zabezpečia dojazd 500 km bez zvýšenia hmotnosti. Majú byť lepšie ako v Tesle.

Toyota RAV4 Hybrid - 2016

Millward Brown: Najhodnotnejšou značkou je Toyota. Po prvý raz bodujú aj Porsche či Tesla

15.06.2016 16:00

Pravidelný rebríček spoločnosti Millward Brown ukazuje, že hodnota značky nemusí zodpovedať jej postaveniu na trhu. Taký VW predal za prvý štvrťrok viac áut ako Toyota, no v prvej stovke by ste ho hľadali márne. Medzi automobilkami vládne Toyota a za ňou BMW a Mercedes-Benz.

Mercedes-Benz GLC Coupé Concept - 2015

Mercedes chystá pre Paríž SUV na elektrinu. Dojazd má byť 400 km

13.06.2016 19:00

Nie je tajomstvom, že Stuttgart pripravuje do roku 2020 štyri nové elektromobily. Medzi nimi bude novinka aj v triede populárnych SUV. Koncept na túto tému privezie už v septembri do Paríža. Tesla Model X tak dostane zakrátko konkurenta.

Libra, Británia

Briti zažívajú to, čo Slováci v roku 1993

26.06.2016 20:00

Pokles libry odráža to, že Briti budú bez EÚ ekonomicky slabší. Podobne v roku 1993 po rozdelení Československa sa devalvovala slovenská mena.

pápež František

Turecko pobúrili pápežove slová o genocíde Arménov

26.06.2016 19:24

Turecko považuje za "veľmi nešťastné" slová pápeža Františka, keď počas návštevy v Arménsku označil masové vyvražďovania Arménov osmanskými Turkami za genocídu.

silný vietor, Bratislava

Hasiči od sobotnej noci zasahovali pre počasie viac ako 50-krát

26.06.2016 17:51

Od soboty 25. júna zasahovali hasiči v teréne viac ako 50-krát, dôvodom boli zlé poveternostné podmienky.

Nicola Sturgeonová

Sturgeonová: Škótsky parlament by mohol Británii zabrániť v odchode z EÚ

26.06.2016 17:08

Škótska premiérka Nicola Sturgeonová sa domnieva, že škótsky parlament by mohol Británii zabrániť v odchode z EÚ.