Fiat Tipo: Po sedane dorazil hatchback aj kombi

Rodina nového Fiatu Tipo sa v Ženeve rozrástla hneď o dva varianty. Hatchback a kombi SW by mali zaujať najmä cenovo orientovanú klientelu. Tipo sa totiž na nič nehrá. Preferuje praktickosť a spoľahlivosť.

Nový hatchback má sympatický dizajn a na dĺžku 4 370 mm.
Nový hatchback má sympatický dizajn a na dĺžku 4 370 mm.
Autor: Fiat

Tak ako Fiat sľúbil, rozširuje v Ženeve rodinu nového Tipa. Prekvapením však je, že hneď o dva karosárske varianty. Hatchback aj kombi SW dorazili súčasne. Práve od nich sa očakáva úspech na náročnejších trhoch, než kam mieri sedan, v Turecku predávaný aj pod názvom Aegea. Tipo však nemieni bodovať sofistikovanými technológiami, a'la Opel Astra či Nový Mégane. Skôr si to chce v ringu rozdať s lowcostovými hráčmi, akými sú Citroen C-Elyssé, Peugeot 301, Renault Fluence či Dacia Logan a Sandero. Bude však nad nimi dominovať ponukou až troch verzií karosérie.

Sám Fiat priznáva, že model, ktorý sa rodil v jeho turínskom štylistickom centre a tiež vo vývojovom stredisku Tofas v tureckej Burse, kde sa aj vyrába, je postavený na filozofii funkčnosti a jednoduchosti, ktorú má Fiat takpovediac v krvi. Vždy, keď sa snažil tváriť na viac, stretol sa s neúspechom. Takže v porovnaní s Bravom, ktoré nahrádza, mieri akoby nižšie. Skôr tam, kde predtým Fiat operoval s Lineou. To však neznamená, že nemá čo ponúknuť. Okrem troch karosérií sú tu aj tri úrovne výbavy, motory pracujúce s troma odlišnými druhmi paliva a tri druhy prevodoviek.

Kombi aj hatchback používajú drahšie delené zadné
svetlá.
Kombi aj hatchback používajú drahšie delené zadné svetlá.
Autor: Fiat

To všetko má byť zabalené vo veľmi priaznivej cene a v sviežom dizajne. Obe novinky vychádzajú z už vlani predstaveného sedanu. Najväčšie očakávania sa spájajú v strednej a západnej Európe práve s hatchbackom. Ten má na dĺžku 4 370, na šírku 1 790 a na výšku 1 500 mm. Kombi pridáva do dĺžky ďalších 20 cm a je tiež o centimeter vyššie. Napriek cenovej orientácii majú obe verzie efektné delené zadné svetlá. Z auta teda nevyžaruje lacný duch. Pritom ponúknu mimoriadne priestranný interiér. Ten si má poradiť s piatimi cestujúcimi lepšie ako sedan. Výška 1 850 mm neprekáža ani na zadných sedadlách.

Centrom palubnej dosky je rozhranie Uconnect so 7-palcovým
dotykovým monitorom. Obsahovať môže navigáciu TomTom aj cúvaciu kameru.
Centrom palubnej dosky je rozhranie Uconnect so 7-palcovým dotykovým monitorom. Obsahovať môže navigáciu TomTom aj cúvaciu kameru.
Autor: Fiat

Dĺžka interiéru vpredu 1 070 a vzadu 934 mm je podľa Fiatu skôr doménou áut strednej triedy. A paráda to má byť aj v kufri. Tipo Hatchback zvládne uskladniť pod plató vynikajúcich 440 litrov batožiny a kombi SW až 550. To sú podľa Fiatu v segmente lowcostov rekordné hodnoty. Aj keď napríklad Dacia Logan MCV ponúka v kufri až 575 litrov. Variabilitu dopĺňa dvojitá podlaha, vďaka ktorej je možné vytvoriť vodorovnú ložnú plochu po sklopení delených operadiel s dĺžkou 1,8 metra, alebo ňou v uhle 40 stupňov rozdeliť batožinový priestor na dve časti. Na zloženie rolety stačí dotyk jednou rukou. Okrem toho obsahuje interiér ďalšie schránky s objemom 12 litrov.

Jednoduchá, ale priestranná a funkčná kabína ponúka tri úrovne vybavenia. Centrom palubnej dosky je rozhranie UconnectTM 7 so 7-palcovou dotykovou obrazovkou. Systém slúži aj parkovacej kamere či navigácii TomTom. Okrem toho je kompatibilný cez Apple CarPlay a AndroidAuto so smartfónmi a umožňuje využívať množstvo aplikácií z App Store a Google Play. Možné je streamovanie hudby aj odosielanie či prijímanie textových správ. Cenová orientácia Tipa je však zrejmá z absencie moderných asistenčných systémov, ktoré sa dnes presadzujú aj v modeloch nižšej strednej triedy. Bez nich asi nebude mať veľa šancí na zisk piatich hviezdičiek z testov EuroNCAP.

Interiér má najmä zadným cestujúcim ponúknuť viac
miesta nad hlavou ako sedan.
Interiér má najmä zadným cestujúcim ponúknuť viac miesta nad hlavou ako sedan.
Autor: Fiat

Čítajte viac

Podobne je to pod kapotou, kde Tipo Hatchback aj SW preberajú kompletnú paletu motorov vrátane starších atmosférických benzínových agregátov. Downsizing teda Tipo zatiaľ obišiel. Základom je 4-valec 1,4 16v (70 kW), nad ktorým stojí motor 1,6 16v E.torQ (81 kW). Kým slabší motor je spojený so 6-stupňovým manuálom, pre väčší je vyhradený klasický 6-stupňový automat s hydrodynamickým meničom. Najvýkonnejšou benzínovou jednotkou však bude preplňovaná jednaštvorka 1,4 T-Jet (88 kW). Tento motor bude k dispozícii aj vo verzii pre spaľovanie LPG. Spojený je výlučne so 6-stupňovým manuálom.

Diesely zastúpia známe motory 1,3 MultiJet II (70 kW) a 1,6 MultiJet II (88 kW). Slabší bude dodávaný s 5-stupňovou manuálnou prevodovkou. Silnejší dáva okrem 6-stupňového manuálu na výber aj 6-stupňovú dvojspojkovú prevodovku. Priemerne spotrebuje len 3,7 litra nafty. Kedy sa Tipo dostane v nových karosárskych verziách na trh, nie je známe. Predpokladáme však, že sa tak stane už na jar. Výrobu zabezpečí montážny závod v Tureckej Burse. Známe nie sú ani ceny. Vychádzať však môžeme z ceny sedanu, ktorý na Slovensku štartuje v základnej verzii 1,4 16v Tipo na cene 11 740 eur. To však príliš neladí s deklarovaným lowcostovým charakterom.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Súvisiace články:

veľká británia, eú, brexit, eurofondy

Snemovňa lordov schválila dodatok chrániaci občanov EÚ po brexite

01.03.2017 20:36

Snemovňa lordov britského parlamentu schválila dnes dodatok k zákonu o brexite, ktorý chráni práva troch miliónov občanov Európskej únie žijúcich v Británii.

Turecko, vlajka, vojak, zástava, turecká zástava, výhľad, údolie

Nemecko očakáva od Turecka prepustenie novinára

01.03.2017 20:10

Nemecká vláda očakáva od tureckých orgánov čo možno najrýchlejšie prepustenie uväzneného spravodajcu periodika Die Welt.

cesta, panelová, turiec

Neďaleko prešovskej nemocnice sa opäť prepadla cesta

01.03.2017 19:32

Cesta v blízkosti prešovskej nemocnice je opäť uzavretá. Prepadla sa tam ďalšia časť vozovky.

Fruni

Zomrel Vladimír Fruni, bývalý majiteľ BMG Invest

01.03.2017 18:58

Vo Veľkej Británii zomrel v noci z 27. na 28. februára bývalý majiteľ BMG Invest a Horizont Slovakia Vladimír Fruni (64).