Fiat Tipo: Po sedane dorazil hatchback aj kombi

Rodina nového Fiatu Tipo sa v Ženeve rozrástla hneď o dva varianty. Hatchback a kombi SW by mali zaujať najmä cenovo orientovanú klientelu. Tipo sa totiž na nič nehrá. Preferuje praktickosť a spoľahlivosť.

Nový hatchback má sympatický dizajn a na dĺžku 4 370 mm.
Nový hatchback má sympatický dizajn a na dĺžku 4 370 mm.
Autor: Fiat

Tak ako Fiat sľúbil, rozširuje v Ženeve rodinu nového Tipa. Prekvapením však je, že hneď o dva karosárske varianty. Hatchback aj kombi SW dorazili súčasne. Práve od nich sa očakáva úspech na náročnejších trhoch, než kam mieri sedan, v Turecku predávaný aj pod názvom Aegea. Tipo však nemieni bodovať sofistikovanými technológiami, a'la Opel Astra či Nový Mégane. Skôr si to chce v ringu rozdať s lowcostovými hráčmi, akými sú Citroen C-Elyssé, Peugeot 301, Renault Fluence či Dacia Logan a Sandero. Bude však nad nimi dominovať ponukou až troch verzií karosérie.

Sám Fiat priznáva, že model, ktorý sa rodil v jeho turínskom štylistickom centre a tiež vo vývojovom stredisku Tofas v tureckej Burse, kde sa aj vyrába, je postavený na filozofii funkčnosti a jednoduchosti, ktorú má Fiat takpovediac v krvi. Vždy, keď sa snažil tváriť na viac, stretol sa s neúspechom. Takže v porovnaní s Bravom, ktoré nahrádza, mieri akoby nižšie. Skôr tam, kde predtým Fiat operoval s Lineou. To však neznamená, že nemá čo ponúknuť. Okrem troch karosérií sú tu aj tri úrovne výbavy, motory pracujúce s troma odlišnými druhmi paliva a tri druhy prevodoviek.

Kombi aj hatchback používajú drahšie delené zadné
svetlá.
Kombi aj hatchback používajú drahšie delené zadné svetlá.
Autor: Fiat

To všetko má byť zabalené vo veľmi priaznivej cene a v sviežom dizajne. Obe novinky vychádzajú z už vlani predstaveného sedanu. Najväčšie očakávania sa spájajú v strednej a západnej Európe práve s hatchbackom. Ten má na dĺžku 4 370, na šírku 1 790 a na výšku 1 500 mm. Kombi pridáva do dĺžky ďalších 20 cm a je tiež o centimeter vyššie. Napriek cenovej orientácii majú obe verzie efektné delené zadné svetlá. Z auta teda nevyžaruje lacný duch. Pritom ponúknu mimoriadne priestranný interiér. Ten si má poradiť s piatimi cestujúcimi lepšie ako sedan. Výška 1 850 mm neprekáža ani na zadných sedadlách.

Centrom palubnej dosky je rozhranie Uconnect so 7-palcovým
dotykovým monitorom. Obsahovať môže navigáciu TomTom aj cúvaciu kameru.
Centrom palubnej dosky je rozhranie Uconnect so 7-palcovým dotykovým monitorom. Obsahovať môže navigáciu TomTom aj cúvaciu kameru.
Autor: Fiat

Dĺžka interiéru vpredu 1 070 a vzadu 934 mm je podľa Fiatu skôr doménou áut strednej triedy. A paráda to má byť aj v kufri. Tipo Hatchback zvládne uskladniť pod plató vynikajúcich 440 litrov batožiny a kombi SW až 550. To sú podľa Fiatu v segmente lowcostov rekordné hodnoty. Aj keď napríklad Dacia Logan MCV ponúka v kufri až 575 litrov. Variabilitu dopĺňa dvojitá podlaha, vďaka ktorej je možné vytvoriť vodorovnú ložnú plochu po sklopení delených operadiel s dĺžkou 1,8 metra, alebo ňou v uhle 40 stupňov rozdeliť batožinový priestor na dve časti. Na zloženie rolety stačí dotyk jednou rukou. Okrem toho obsahuje interiér ďalšie schránky s objemom 12 litrov.

Jednoduchá, ale priestranná a funkčná kabína ponúka tri úrovne vybavenia. Centrom palubnej dosky je rozhranie UconnectTM 7 so 7-palcovou dotykovou obrazovkou. Systém slúži aj parkovacej kamere či navigácii TomTom. Okrem toho je kompatibilný cez Apple CarPlay a AndroidAuto so smartfónmi a umožňuje využívať množstvo aplikácií z App Store a Google Play. Možné je streamovanie hudby aj odosielanie či prijímanie textových správ. Cenová orientácia Tipa je však zrejmá z absencie moderných asistenčných systémov, ktoré sa dnes presadzujú aj v modeloch nižšej strednej triedy. Bez nich asi nebude mať veľa šancí na zisk piatich hviezdičiek z testov EuroNCAP.

Interiér má najmä zadným cestujúcim ponúknuť viac
miesta nad hlavou ako sedan.
Interiér má najmä zadným cestujúcim ponúknuť viac miesta nad hlavou ako sedan.
Autor: Fiat

Čítajte viac

Podobne je to pod kapotou, kde Tipo Hatchback aj SW preberajú kompletnú paletu motorov vrátane starších atmosférických benzínových agregátov. Downsizing teda Tipo zatiaľ obišiel. Základom je 4-valec 1,4 16v (70 kW), nad ktorým stojí motor 1,6 16v E.torQ (81 kW). Kým slabší motor je spojený so 6-stupňovým manuálom, pre väčší je vyhradený klasický 6-stupňový automat s hydrodynamickým meničom. Najvýkonnejšou benzínovou jednotkou však bude preplňovaná jednaštvorka 1,4 T-Jet (88 kW). Tento motor bude k dispozícii aj vo verzii pre spaľovanie LPG. Spojený je výlučne so 6-stupňovým manuálom.

Diesely zastúpia známe motory 1,3 MultiJet II (70 kW) a 1,6 MultiJet II (88 kW). Slabší bude dodávaný s 5-stupňovou manuálnou prevodovkou. Silnejší dáva okrem 6-stupňového manuálu na výber aj 6-stupňovú dvojspojkovú prevodovku. Priemerne spotrebuje len 3,7 litra nafty. Kedy sa Tipo dostane v nových karosárskych verziách na trh, nie je známe. Predpokladáme však, že sa tak stane už na jar. Výrobu zabezpečí montážny závod v Tureckej Burse. Známe nie sú ani ceny. Vychádzať však môžeme z ceny sedanu, ktorý na Slovensku štartuje v základnej verzii 1,4 16v Tipo na cene 11 740 eur. To však príliš neladí s deklarovaným lowcostovým charakterom.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Súvisiace články:

Sergio Marchionne

Sergio Marchione: Vieme vyrobiť to, čo Tesla, ale musíme zarábať

17.06.2016 12:00

Kontroverzný šéf koncernu FCA, Sergio Marchionne, nie je o svetlej budúcnosti elektromobilov vôbec presvedčený. Tvrdí, že v súčasnosti na nich nie je možné zarábať a že ani v budúcnosti nemusia byť jedinou cestou.

Fiat 500S - 2016

Fiat 500 S: Viac emócií, no bez koní navyše

16.06.2016 06:00

Nestarnúci bestseller Fiatu sa po vlaňajšej modernizácii predstavuje v novej verzii S. Útočí na zmysly klientely, ktorá si zakladá na športových emóciách. Tie nepochybne dostane, výkon však nie. Ak chcete viac, zamieriť musíte k Abarthu.

Fiat 500X - meranie emisií DUH

Fiat odmieta nemecké podozrenia z falšovania emisií. A nepovolí

14.06.2016 18:00

Crossover Fiat 500X sa po meraniach emisií v Nemecku stal ďalším podozrivým v kauze Dieselgate. Taliani to ale odmietli. Automobilky sa dokonca zastal sám taliansky minister dopravy Graziano Delrio. Podľa neho žiadne talianske autá limity neprekračujú.

Peniaze, jen, libra, dolár euro

MMF: Neistota okolo brexitu zasiahne rast globálnej ekonomiky

01.07.2016 09:36

Neistota okolo chystaného vystúpenia Británie z Európskej únie zbrzdí v krátkodobom výhľade hospodársky rast Británie aj zvyšku Európy.

Peniaze, euro, ekonomika

S&P pre brexit znížila rating Európskej únie

01.07.2016 07:50

S&P znížila rating dlhodobých úverových záväzkov Európskej únie o jeden stupeň na úroveň AA z doterajšieho AA+.

Daniel Fried, diplomat

Americký diplomat: Lajčák na čele OSN? Je uznávaný diplomat

01.07.2016 07:00

Pri uplatňovaní sankcií treba mať trpezlivosť, zdôraznil v rozhovore pre Pravdu Daniel Fried, koordinátor politiky sankcií na americkom ministerstve zahraničných vecí.

kolona, Strečno

Dopravu cez Strečno spomaľuje kosenie

01.07.2016 07:00

Asi týždeň potrvajú práce na ceste medzi Žilinou a Vrútkami. V rámci letnej údržby dali cestári pokosiť trávu pri krajnici. Vznikajú však zdržania a kolóny.