Štandardný Prius má už svoju premiéru dávno za sebou. V New Yorku však Toyota ukázala aj Prius Prime, ako sa bude v USA volať jeho plug-in hybridná verzia. A hoci Toyota avizovala, že chce dizajnovo plug-in hybrid odlíšiť od bežného Priusu, rozsahom zmien naozaj prekvapila. Prime má prakticky úplne prepracovanú prednú a zadnú časť. Pôvodnú prednú masku nevýrazných tvarov nahradil omnoho dynamickejší dizajn, evokujúci vodíkový Mirai. Úplne nové sú aj adaptívne diódové svetlá. A to isté platí o tvare zadného nárazníka a zadných svetlách. Tie pôvodné vertikálne nahradili horizontálne lemujúce dokonca aj spojler.
Celkovo pôsobí Prime ostrejším dojmom, pritom sa však podarilo zachovať vynikajúci koeficient odporu vzduchu s hodnotou len Cx 0,24. Hmotnosť zas krotí nasadenie vyskopevnostnej ocele v konštrukcii karosérie, ale aj hliníková kapota či piate dvere vyrobené z kompozitných plastov vystužených uhlíkovými vláknami (CFRP). Presné rozmery zatiaľ nepoznáme, ale v porovnaní so základnou verziou pôjde pravdepodobne len o milimetrové odchýlky. Prime však môžeme porovnať aspoň s predchádzajúcim Priusom PHEV. Výrobca udáva, že je o 61 mm dlhší, o 15 širší a o 20 mm nižší. Takže by mal byť dlhý 4 676 mm.
Aj Prime je postavený na úplne novej podlahovej platforme TNGA. Z Priusu preberá kompletnú hybridnú technológiu, no mnohé pridáva. Základom je teda atmosférický 4-valec 1,8 VVT-i s výkonom 72 kW, pracujúci v Atkinsonovom cykle, ktorý má až 40 % tepelnú účinnosť. Spojený je cez planétovú prevodovku s elektromotorom (53 kW). Celá sústava by mala mať spoločný výkon okolo 100 kW. Toyota ho však zatiaľ neuvádza. Zmenou je použitie motor-generátora, ktorý sa podieľa na dodatočnom zvýšení krútiaceho momentu.
A potom sú tu li-ion batérie s väčším objemom. Uskladnia až 8,8 kWh elektrickej energie, čo je rovný dvojnásobok v porovnaní s predchodcom. Tomu zodpovedá aj elektrický dojazd predĺžený na 50 km, čo by malo stačiť na denné dochádzanie do práce. Batérie sa nabíjajú z domácej siete (230 V) cez konektor Mennekes za 2,3 hodiny. Priemerná spotreba je na prvých sto kilometrov len normovaných 1,4 litra benzínu, čo je až o 0,8 litra menej ako predtým. A to nielen vďaka akumulátorom. Toyota tvrdí, že aj v hybridnom režime je Prime úspornejší. Vie totiž obmedziť činnosť spaľovacieho motora na minimum.
Bez energie benzínového agregátu vie dokonca aj prudko zrýchľovať alebo sa bez neho zaobíde v zimných mesiacoch pri zapnutom vykurovaní. V Prime sa totiž nachádza systém vyhrievania akumulátorov s cieľom zvýšiť účinnosť za chladného počasia a ako svetová novinka aj klimatizačný systém S-Flow s tepelným čerpadlom so vstrekovaním plynu. To dokáže vykurovať alebo chladiť kabínu aj v čisto elektrickom režime. Pri plne nabitých batériách a plnej nádrži s objemom len 43 litrov udáva Toyota celkový dojazd 965 km. Ak však z nich odrátame tých 50 elektrických, vychádza nám potom priemerná spotreba v hybridnom režime na približne 4,5 litra benzínu na 100 km, čo je určite bližšie k realite.
Zmenami prešiel aj interiér. Tou najväčšou je nová stredová konzola s premiestnenými prieduchmi ventilácie. Uvoľnili totiž miesto pre 11,6-palcový vertikálny dotykový displej. Ďalší s uhlopriečkou 4,2-palca má funkciu prístrojového panelu. Vodič môže jeho funkcie meniť pomocou tlačidiel na volante. K dispozícii je bezpečnostný balík Toyota Safety Sense, obsahujúci autonómne brzdy s výstrahou pred kolíziou, adaptívny tempomat, adaptívne svetlá a výstrahu pred nechcenou zmenou jazdného prúdu s asistentom riadenia. Dopriať si budete môcť monitorovanie jazdných prúdov či parkovací asistent pre pozdĺžne aj priečne manévre. Z luxusných prvkov spomeňme audio JBL s desiatimi reproduktormi či vyhrievané sedadlá.
Nová Toyota PHEV zavíta do Európy pred koncom tohto roka. Jej cenu ani presné technické špecifikácie teda ešte nepoznáme. Dovtedy by sa však mal dostať na trh klasický Prius štvrtej generácie.