Krym Roadster je síce študentský projekt, za ktorým stoja adepti na tituly inžinierov Baumanovej technickej univerzity v Moskve, ale má ambíciu dôjsť až do fázy malosériovej výroby. A nemá sa za čo hanbiť. Tím vedený Dmitrijom Oniščenkom stvoril totiž auto, ktorých nie je naozaj veľa. Otvorený Krym Roadster, pri ktorom sa počíta s plátennou strechou aj odnímateľným hard topom by sme mohli prirovnať k novej Mazde MX-5, lenže také jednoduché to zas nie je. Kým totiž japonský roadster má klasickú koncepciu s motorom vpredu a so zadným náhonom, ruskí študenti zvolili koncept „všetko vzadu“.
To tomuto projektu pridáva na výnimočnosti. Takže tu máme skôr čosi ako Lotus Elise alebo Exige. Pikantné ale je, že auto je takmer celé postavené z ruských komponentov. Veľká časť mechanických dielov pochádza z ruskej produkcie, konkrétne z Lady Kalina a Lady Granta, čo sú typické ruské „masovky“. To platí napríklad o závesoch predných kolies McPherson či pohonnej jednotke. Pod zadnou kapotou zas pracuje dobre známy atmosférický 4-valec s objemom 1,6 litra, ktorý ponúka pri 6 800 otáčkach za minútu 140 koní (103 kW) a 175 Nm krútiaceho momentu.
Rovnako sériová je 5-stupňová manuálna prevodovka. Tam sa však akákoľvek podobnosť končí. Krym má vlastný priestorový rám a plne autonómny dizajn, ktorý nemá s ruskou sériovou produkciou nič spoločné. Rodil sa od leta 2015. Prvý model bol hotový už za tri mesiace, a teraz tu máme funkčný prototyp s oranžovo-modrým lakom. Krym Roadster má na dĺžku 3 848 a na šírku 1 679 mm. Jeho nápravy s nezávisle zavesenými kolesami sú od seba vzdialené 2 470 mm. Výkonom síce neohúri, ale pomáha mušia váha na hranici 900 kg.
Takže vo výsledku tu máme zrýchlenie na stovku za 8,6 sekundy a maximálku 220 km/h. A to sa už teraz šušká o verzii s preplňovaným motorom, ktorý by dokázal využiť potenciál tohto ľahkého roadsteru v oveľa väčšej miere. Na asfalte držia Krym pneumatiky s rozmerom 205/45 R17. Deceleráciu zabezpečuje štvorica kotúčových bŕzd, tiež z produkcie AvtoVazu. Podobne je to v dvojmiestnom interiéri, kde nájdeme „budíky“ z Lady, ale zakomponované do úplne novej palubnej dosky. Dotykový centrálny displej má zas pôvod v modeloch aliancie Renault-Nissan, ktorá je väčšinovým vlastníkom ruskej automobilky.
V súčasnosti hľadajú tvorcovia investorov, ktorí by im pomohli rozbehnúť malosériovú produkciu. Tá by sa mohla odštartovať v roku 2018. Tento termín, ako aj názov nie sú zvolené náhodne. Kým totiž západná Európa vníma pričlenenie Krymu ako anexiu, Rusi sú na návrat polostrova pod ruskú vlajku hrdí. A práve v spomínanom roku by mal byť dokončený most cez Kerčský záliv, ktorý spojí kontinentálne Rusko s Krymom. Nový sériový roadster, pomenovaný po pričlenenom území, by na ňom mohol absolvovať svoju prvú jazdu. Zaujímavý by ale mohol byť nielen pre samotných Rusov.
Podľa Dmitrija Oniščenka má totiž základná verzia stáť len 650 000 rubľov, čo je pri súčasnom kurze iba 9 200 eur. A to je na ľahký roadster so zadným pohonom naozaj extrémne málo. Taká Mazda MX-5 začína s podobne výkonným motorom (96 kW) na 23 990 eurách, čo je viac ako dvojnásobok.