A nejde o hypotézu. Tento zámer potvrdil sám šéf výskumu a vývoja koncernu VW Frank Welsch. „Na autá, akými sú dieselové Polo alebo Fabia, máme stále dosť zákazníkov, ale nemusí to byť navždy,“ tvrdí. Podľa neho nahradia diesely už do dvoch-troch rokov mild-hybridy používajúce 48V elektrickú sústavu. Výkonný reverzibilný alternátor, ktorý sa postará o účinnú rekuperáciu pri brzdení a zároveň sa bude podieľať na akcelerácii, dokáže priniesť zaujímavé výsledky spotreby v reálnej premávke. To všetko chce Volkswagen spojiť s funkciou „plachtenia“. Bonusom má byť aj tichý chod a prakticky nepostrehnuteľná práca štart-stop systému.
Welsch verí, že takéto riešenie prinesie zákazníkom podobne nízku spotrebu paliva ako pri naftových motoroch, a pritom bude lacnejšie. „Dnes sú diesely drahšie ako benzínové agregáty a tieto nožničky sa budú stále otvárať s tým, ako budeme musieť dosahovať tvrdšie emisné limity. Stále menej zákazníkov bude ochotných akceptovať v malých autách príplatok za naftu,“ hovorí. Takže je zbytočné do nich investovať. Nafta ostane doménou vyšších segmentov, kde vie ponúknuť svoje výhody a na celkovej cene vozidla nebude tvoriť taký výrazný podiel.
Taká Toyota je však presvedčená, že naftové motory nemajú pred sebou už viac ako 15 rokov kariéry. A tak sa aj správa. V Yarise by ste už diesel nenašli a podobne je to v SUV RAV4 či novom C-HR. Tieto modely však môžu byť vybavené namiesto toho hybridnými systémami.