Škoda šliape na plné obrátky. Na najdôležitejšiu tohtoročnú premiéru, nové SUV Yeti, si síce budeme musieť ešte počkať do jesene, ale na jarnú ženevskú expozíciu privezie nielen Kodiaq Sportline a Kodiaq Scout, ale aj záplavu faceliftov. Okrem Octavie, ktorá už absolvovala debut vo Viedni, aj vynovené Citigo a Rapid. Práve tohto modelu, ktorý stojí medzi Fabiou a Octaviou, sa týkajú najnovšie informácie. A po štyroch rokoch prináša viac zmien, ako by sa mohlo zdať na základe exteriérových retuší.
Facelift zasiahol predný nárazník s užšími hmlovými svetlami a novou mriežkou sacích otvorov. Svetlá sa môžu pochváliť dennými diódami a najmä bi-xenónovou technológiou. Full-LED svetlá tak ostávajú výsadou väčších modelov, ale pre Rapid ide o krok vpred. Dokonca sa môže pochváliť automatickým prepínaním diaľkového režimu. Zadné svetlá majú odteraz dymový efekt, výraznejšiu „céčkovú“ grafiku a v prípade liftbacku aj diódy namiesto žiaroviek.
Novinkou sú 15-palcové disky kolies Evora, Costa a Vigo, ale aj šestnástky Trius a Torino, pre verziu Monte Carlo v čiernom vyhotovení. Interiér pôsobí podstatne kvalitnejšie ako v čase premiéry. Modernizované sú výplne dverí s čalúnením aj palubná doska. Tá dostala úplne novú stredovú horizontálnu lištu a prepracované prieduchy ventilácie. Zmenila sa aj grafika prístrojového panelu, trojramenný volant, ovládanie manuálnej klimatizácie a multimédiá. Infotainment Amundsen s navigáciou pridáva hotspot pre pripojenie k internetu.
To umožňuje využívať služby Care Connect alebo privolať pomoc v prípade núdze, a to aj automaticky. Rapid si odteraz rozumie so smartfónmi vďaka platformám Apple CarPlay, Android Auto a Mirror Link. Zadní cestujúci dostali navyše k dispozícii dva USB porty. Aplikácia Connect App vás na diaľku spojí s vaším vozidlom a zobrazí napríklad polohu alebo údaje palubného počítača. Balík asistenčných systémov dopĺňa stabilizácia s prívesom, monitorovanie únavy vodiča, kontrola tlaku v pneumatikách či autonómne brzdy.
Z komfortných prvkov spomeňme napríklad bezkľúčový prístup a štartovanie. Najviac zmien však prebehlo pod kapotou. Z ponuky úplne vypadol 4-valec 1,2 TSI. Po Octavii je Rapid druhým modelom Škody, ktorý môže počítať s novučičkým preplňovaným 3-valcom 1,0 TSI. Tentoraz naladeným na 66 alebo 81 kW. Výhodou má byť nielen lepšia dynamika, ale najmä nižšia spotreba. Tá normovaná sa pohybuje na 4,4, respektíve 4,5 litra benzínu na 100 km, čo je takmer o liter menej. Na vrchole zostáva motor 1,4 TSI (92 kW).
Naftu reprezentujú známe agregáty 1,4 TDI (66 kW) a 1,6 TDI (85 kW) so spotrebou len 3,9, respektíve 4,1 litra. O prevodovkách sa Škoda nezmieňuje. Môžeme však očakávať kombináciu 5– a 6-stupňových manuálnych a dvojspojkových prevodoviek. Ale aj 7-stupňové DSG. Vynovený Rapid čaká rýchly nástup. Objednávky by mali díleri prijímať už v apríli a prvé kusy doraziť na trh v júni. A to liftaback, ako aj hatchback Rapid Spaceback.
Rozmery, objemy
Verzia | Rapid | Rapid Spaceback |
---|---|---|
Dĺžka (mm) | 4 480 | 4 300 |
Šírka (mm) | 1 710 | 1 710 |
Výška (mm) | 1 460 | 1 460 |
Rázvor náprav (mm) | 2 600 | 2 600 |
Objem kufra (l) | 550 | 415 |
Technické údaje Rapid/Spaceback
Motor | 1,0 TSI | 1,0 TSI | 1,4 TSI | 1,4 TDI | 1,6 TDI |
---|---|---|---|---|---|
Max. výkon (kW) | 70 | 81 | 92 | 66 | 85 |
0 – 100 km/h (s) | 11,1/11,0 | 9,8/9,8 | 9,0/8,9 | 11,7/11,6 | 10,0/9,9 |
Max. rýchlosť (km/h) | 187/184 | 200/198 | 208/205 | 185/183 | 201/198 |
Spotreba na 100 km (l) | 4,4/4,4 | 4,5/4,5 | 4,8/4,8 | 3,9/3,9 | 4,1/4,1 |