Kia odštartovala svoju veľkú európsku ofenzívu v roku 2006 práve modelom cee’d. Bol prvým autom značky, vyvinutým v Európe, pre Európu a vyrábaným v jej prvom európskom závode v Žiline. Odvtedy sa veľa zmenilo. V portfóliu pribudol nový Sportage, Optima, Venga, Picanto, Niro, Carens, Rio či najnovšie úžasné GT Stinger a crossover Stonic. Napriek tomu ostáva práve Ceed jedným z pilierov Kie v Európe. Z dvoch generácii putovalo k zákazníkom viac ako 1,28 milióna kusov.
Bez tohto hatchbacku a kombi by Kia nikdy nedokázala v priebehu desiatich rokov zvýšiť svoj európsky trhový podiel z pôvodne 1,5 na tri percentá. Vývoju tretej generácie preto venovala veľkú pozornosť. Z tej predošlej predala na starom kontinente viac ako 640 000 kusov a očakáva, že novinka, ktorú práve odhalila v Mníchove, zlomí všetky predchádzajúce rekordy. A keďže jej hatchback už dávno nie je „semienkom“ budúcich úspechov Kie v Európe, tak ako to bolo v roku 2006, mení aj svoj názov.
Zo cee’du je Ceed
Pôvodné označenie cee’d s malými písmenami a apostrofom zamení za jednoduché Ceed. Pod ním sa skrýva obsah „Community of Europe, with European Design“, teda čosi ako auto pre Európanov s európskym dizajnom. Ten sa opäť rodil vo Frankfurte nad Mohanom, európskej vývojovej a dizajnovej centrále Kie. Za tvarmi tretej generácie stojí Peter Schreyer a európsky šéfdizajnér automobilky Gregory Guillaum. Obaja sa inšpirovali nádherným 5-dverovým GT Kia Stinger.
Nový Ceed to dáva najavo nízko posadeným širokým „tigrím nosom“, reflektormi s integrovanými dennými svetlami v tvare ľadových kociek, ktoré boli doteraz výsadou verzií GT a GT-Line, či športovo ladeným nárazníkom. Ceed si zachoval široký zadný stĺpik, do ktorého sa zahrýza oblúkovitý tvar hornej línie okien. Pomohla aj mierna zmena proporcií. Rázvor náprav 2 650 mm aj celková dĺžka 4 310 mm ostali síce zachované, ale predný previs je teraz kratší o 20 mm v prospech predĺženia zadného.
Ceed je tiež o 20 mm širší a o 23 mm nižší. Dynamickej siluete prospelo posunutie kabíny mierne vzad, čím sa predĺžila predná kapota. Napriek príbuznosti formátu je Ceed nový od podlahy. Využíva totiž platformu K2 z nového Hyundaia i30. To znamená aj vyspelý podvozok s plne nezávislým zavesením kolies, čo je dnes v mainstreamovej produkcii raritou. Na výber budú kolesá s rozmermi od 15 do 17 palcov vrátane dvojfarebných s diamantovou úpravou a celkom 12 odtieňov lakov karosérie.
Konektivita aj autonómia
Interiér prináša Ceedu priam prémiový charakter. Kia sľubuje vyššiu kvalitu plastov a dekoračných materiálov z chrómu či matného hliníka. Horizontálna palubná doska nesie nový infotainment s voľne stojacim displejom. Základom je 5-palcová obrazovka. Výkonnejšie audio používa 7-palcový displej a vrcholový systém s navigáciou až 8-palcový. Systém je kompatibilný so smartfónmi cez platformy Apple CarPlay a Android Auto. Nechýba indukčné dobíjanie telefónov. Výkonné audio JBL Premium využíva technológiu Calari-Fi.
K novým luxusným prvkom patrí vyhrievané čelné okno, použité po prvýkrát nielen v Ceede, ale aj v produkcii Kie, či ventilované predné a vyhrievané zadné sedadlá. V sérii je sedem airbagov, ktoré dopĺňa plejáda asistenčných systémov. Ceed je prvou Kiou s asistentom sledovania jazdného prúdu na úrovni SAE 2. Identifikuje vhodný priestor v iných jazdných prúdoch na bezpečný presun vo veľkých dopravných zápchach. Vďaka tomu dokáže v kolónach Ceed ovládať spomalenie, zrýchlenie aj riadenie.
Na diaľnici vás zas udržuje bezpečne vo zvolenom jazdnom prúde, a to do rýchlosti 130 km/h. Samozrejmosťou sú autonómne brzdy s detekciou chodcov, adaptívny tempomat, monitorovanie únavy vodiča a slepých uhlov zrkadiel, čítačka dopravných značiek alebo výstraha pri cúvaní pred križujúcimi vozidlami. Úplne nové LED svetlá sú vybavené automatickým prepínaním diaľkového režimu. Do kufra naložíte 395 litrov batožín, čo je o 15 viac ako v súčasnej generácii. Veľkosť úžitkového objemu po sklopení zadných delených sedadiel zatiaľ nepoznáme.
Dva nové motory
Pod kapotou sa objaví viacero nových motorov. Základom však ostane atmosférický 4-valec 1,4 MPI (73 kW). Nad ním nasadí Kia revidovaný preplňovaný 3-valec 1,0 T-GDi (88 kW) a úplne nový 4-valec 1,4 T-GDi (103 kW). Ten nahradí starší atmosférický agregát 1,6 GDi (99 kW). Napriek vyššiemu výkonu bude mať nižšiu spotrebu paliva. Naftu zastúpi úplne nový diesel radu U2 s pôvodným označením 1,6 CRDi vo výkonových verziách 85 alebo 100 kilowattov. V oboch prípadoch s identickým krútiacim momentom 280 Nm. Vďaka selektívne katalytickej redukcii spĺňa s predstihom emisnú normu Euro 6d.
Vieme len, že motor 1,6 CRDi bude produkovať 110 g CO2 na kilometer, čo zodpovedá priemeru 4,1 litra nafty na 100 km. Vodič si bude môcť vyberať jazdné režimy Normal a Sport, ktoré sa prejavujú na reakciách plynu, prevodovky či riadenia. Podvozok Ceedu so spomínaným nezávislým zavesením bol naladený v Európe. Má nové nastavenie pružín a tlmičov a tiež ostrejšie riadenie s posilnenou spätnou väzbou.
Na marcovom autosalóne v Ženeve sa očakáva príchod druhej karosárskej verzie. Môže ísť o kombi alebo plánovaný fastback, ktorý nahradí 3-dverový variant – Kiu Pro_ceed. Tak ako to vlani naznačila frankfurtská štúdia Pro_ceed Concept. Neskôr by mohla doraziť aj ostrá verzia Ceed GT s benzínovým motorom 1,6 T-GDI (150 kW) alebo dokonca dvojlitrom podľa vzoru hothatchu Hyundai i30 N.
Porovnanie rozmerov
Model | Ceed III | Ceed II | Rozdiel |
---|---|---|---|
Dĺžka (mm) | 4 310 | 4 310 | 0 |
Šírka (mm) | 1 800 | 1 780 | + 20 |
Výška (mm) | 1 447 | 1 470 | – 23 |
Rázvor náprav (mm) | 2 650 | 2 650 | 0 |
Objem kufra/nádrže (l) | 395 | 380 | + 15 |
Technické údaje
Motor | 1,4 MPI | 1,0 T-GDI | 1,4 T-GDi | 1,6 CRDi | 1,6 CRDi |
---|---|---|---|---|---|
Počet valcov/ventilov | 4/16 | 3/12 | 4/16 | 4/16 | 4/16 |
Max. výkon (kw/) | 74 | 88 | 103 | 85 | 100 |
Max. krút. moment (Nm) | – | – | – | 280 | 280 |
Prevodovka | 6M | 6M | 6M/7-DCT | 6M/7-DCT | 6M/7-DCT |