Autosalón Nitra - málo premiér, veľa zábavy

Osemnásty ročník autosalónu v Nitre je to tak trochu prekvapením. Nitriansky Agrokomplex totiž ešte nedávno zvažoval, že bude výstavu áut usporadúvať len raz za dva roky.

SITA
V Nitre sa ukáže 21 automobilových značiek.
Autor: SITA

Tento ročník spadá práve do párneho roku, keď byť nemal. Nakoniec je všetko inak. „Nitriansky autosalón štartuje jesennú predajnú sezónu, v tom bola Nitra vždy silná. Jednoducho o výstavu bol záujem zo strany importérov aj dílerov,“ vysvetľuje na konto zmeny stratégie František Ďurkovič, riaditeľ nitrianskeho autosalónu.

Predajcovia áut pravdepodobne veria, že im nitrianska výstava spolu s autosalónovými akciami pomôže zlepšiť koncoročnú bilanciu ešte pred príchodom strašiaka v podobe registračných poplatkov. Za prvých sedem mesiacov totiž trh s autami len kopíroval slabý vlaňajší vývoj. Celková bilancia skončila s miernym nárastom predaja o 2,02 percenta, keď sa predalo celkom 40 568 osobných áut. Predaj tých úžitkových dokonca klesol o 12 percent.

Salón zmenil meno

Tento ročník bude výnimočný aj zmenou názvu z Autosalón Nitra na Autoshow – Autosalón Nitra. To naznačuje, že okrem áut bude lákať návštevníkov na sprievodný program a namiesto vytvárania dojmu medzinárodnej výstavy dá priestor zábave. Podľa Ďurkoviča chodia totiž ľudia na autosalón do Nitry na celý deň, a preto je areál využitý na maximum. Chýbať nebudú veterány, tuning ani supercross.

Chronickej choroby slovenskej autosalónovej praxe sa však výstava nezbaví. Dva salóny ročne sú na slovenské pomery príliš veľa. Dovozcovia nemajú dosť prostriedkov na pokrytie oboch akcií. Značkový „playlist“ nebude preto kompletný. V Nitre neuvidíte Ford, Peugeot, Hyundai, Toyotu, Mitsubishi, Fiat, ale ani Audi a Lexus. Zaujímavá je najmä neúčasť Peugeotu, hoci jeho koncernový súrodenec Citroën do Nitry príde. „Namiesto autosalónu sme sa rozhodli uskutočniť špeciálnu akciu, počas ktorej si môžu naši zákazníci kúpiť vybrané modely Peugeotu v rôznych výbavách, ale v jednej cene. Naši díleri jej dali prednosť pred účasťou v Nitre, keďže im umožňuje byť bližšie k zákazníkom,“ hovorí Ivana Orviská zo spoločnosti Peugeot Slovakia. Podobne je to s Kiou a Hyundaiom. Kia v Nitre bude, Hyundai nie. ,,Ako ste si všimli, aj napriek účasti v jednom koncerne, sme na trhu najväčší konkurenti," vysvetľuje Marcela Divičanová z Hyundai Motor Slovakia. „S Kiou nemáme žiadnu spoločnú stratégiu ani marketing. Štartujeme vlastnú roadshow a počas nitrianskeho autosalónu budeme prítomní v blízkom nákupnom centre.“

Príde 21 automobilových značiek

Situácia je však predsa len lepšia ako vlani. Napočítali sme celkom 21 značiek osobných áut, ktoré budú mať svoje vlastné expozície. Po dlhom čase sa do Nitry vrátilo napríklad BMW, aj keď podľa slov Milana Stupku z BMW Slovakia, len cez nitrianskeho dílera.

Či už sú značky zastúpené priamo importérom, alebo dílerom, môže byť návštevníkom vcelku jedno. Horšie je, že z dôvodu termínu, ktorý padol na polovicu septembra, obídu Nitru všetky jesenné automobilové novinky. Tie majú totiž svetovú premiéru naplánovanú až o dva týždne v Paríži. Nedúfajte preto, že v Agrokomplexe uvidíte napríklad novú Škodu Rapid, Kiu Pro_cee’d., Opel Mokka alebo Renault Clio.

Nejaké slovenské výstavné premiéry sa však predsa len odohrajú. Ukáže sa tu napríklad kombi verzia Kie cee’d SW, nový Opel Astra sedan, ktorý sa predstavil len koncom augusta v Moskve, ostrá Astra OPC, ale aj nádherné BMW¤6 Gran Coupé.

To ostatné bude musieť slovenským milovníkom automobilov vynahradiť „show“.

Autosalón v číslach
Dátum konania 13. – 16. 9. 2012
Ročník 18.
Počet vystavovateľov 180
Počet automobilových značiek 21
Počet ohlásených slov. premiér 12

Nitriansky autosalón bude viac šou

Nitriansky autosalón zmenil po osemnástich rokoch názov na Autoshow – Autosalón Nitra. O dôvodoch hovoríme s Františkom Ďurkovičom, riaditeľom nitrianskeho výstaviska Agrokomplex.

František Ďurkovič
František Ďurkovič
Autor: Agrokomplex

Pred dvoma rokmi ste sa rozhodli uskutočňovať autosalón v Nitre len s dvojročnou periodicitou, tak ako je to bežné vo väčšine európskych štátov. Nakoniec ste však od tohto plánu upustili a dnes otvárate ďalšiu automobilovú výstavu. Prečo?

Vyplynulo to z rozhovorov s dovozcami automobilov a Združením automobilového priemyslu. Jednoducho tu bol záujem uskutočniť jesennú výstavu, ktorá odštartuje koncoročný predaj nových áut. A v tom bola Nitra vždy silná. Na druhej strane sme sa však rozhodli, nehrať sa na svetový formát. Ak je totiž autosalón v medzinárodnom kalendári O.I.C.A., je pre dovozcov vozidiel oveľa drahší a organizačne náročnejší. A to nemá pri súčasných predajoch päťmiliónového Slovenska význam.

Preto ste zmenili aj názov na Autoshow Nitra?

Áno, ale to neznamená, že to nebude autosalón. Nič z toho na čo sú naši návštevníci zvyknutí chýbať nebude. Práve naopak, vyhoveli sme požiadavke dovozcov, ktorí prejavili záujem o výstavu, ktorá má pre návštevníkov v ponuke okrem áut aj bohatý sprievodný program. Do Nitry nechodia totiž ľudia na hodinu či dve, ale na celý deň. Preto robíme mnohé podujatia, ktoré tu doteraz neboli. Máme tu supercross, kaskadérov, truck show, tuning, historické vozidlá ale aj špeciálnu sekciu Auto a žena. Okrem toho bude prebiehať množstvo odborných konferencií. Napríklad Fleet day, o ktorý bol veľký záujem.

Budúci nepárny rok by ste mali byť však opäť zaradení do kalendára medzinárodných autosalónov, použijete teda pôvodný názov?

Áno, budúci rok to bude zase Autosalón Nitra, ale či sa dostaneme do zoznamu medzinárodných autosalónov. je málo pravdepodobné. Slovensko totiž prerušilo členstvo v automobilovej federácii O.I.C.A.. A bez nej to nie je možné. Pre budúci ročník však bude najdôležitejšie, ako dopadne tohtoročná prehliadka. Od toho sa bude odvíjať všetko ostatné.

Ako ste spokojní s účasťou automobilových značiek?

V Nitre sa zúčastní zhruba 25 značiek. Hovorím o značkách, ktoré budú mať vlastnú expozíciu. Samozrejme, nie sú tu všetky, ako to už na Slovensku, kde máme dva salóny ročne, býva. Sú značky, ktoré inklinujú viac k Bratislave, tie ktoré chodia do Nitry aj značky, ktoré sa zúčastňujú buď na oboch autosalónoch, alebo ani na jednom. Sme však radi, že po viacročnej odmlke sa do Nitry vrátilo BMW.

Ide viac o výstavu importérov alebo dílerov?

Dnes sa to už tak nerozlišuje. Importér do toho zasahuje vždy. Bez jeho súhlasu a pomoci nie je možné účasť na autosalóne zorganizovať. Na druhej strane, v stánkoch sú vždy díleri a verte, že majú veľký záujem na našej výstave participovať. Dokonca sa striedajú. Importérom účasť dílerov tiež vyhovuje, pretože nemusia riešiť personálne otázky a podobne.

Prečo ste dali termín výstavy dva týždne pred medzinárodným autosalónom v Paríži? Nebol by lepší napríklad koniec októbra, aby bola šanca ukázať v Nitre premiérové autá?

Je to rozhodnutie, ktoré niekomu vyhovuje, niekomu nie. Mám na mysli samotné značky. Hlavným dôvodom je, že náš autosalón štartuje jesenný predaj. A to je pre dovozcov aj dílerov dôležité. Keď sme pred pár rokmi urobili výstavu v druhej polovici októbra, teda až po Paríži, mali sme tu síce veľa noviniek, ale na celom Slovensku stáli predaje áut. Jednoducho, ľudia čakali na autosalón a prípadné zľavy. Preto je v našich podmienkach výhodnejšie robiť výstavu v septembri, bez ohľadu na to, či na nej budú nejaké novinky alebo nie.

Slovenské premiéry

BMW
6 Gran Coupé – 4-dverové kupé radu 6
Citroën
C4-Aircross
DS5 – luxusný crossover
C5 – facelift
Mercedes-Benz
Trieda A – nová generácia
Kia
cee´d SW – kombi verzia
Opel
Ampera – elektromobil s predĺženým dojazdom
Mokka – malé SUV
Astra – facelift
Astra GTC OPC – výkonová TOP verzia (206 kW)
Astra sedan – trojpriestorová verzia
Subaru
BRZ – kupé so zadným náhonom
XV – SUV verzia novej Imprezy

Praktické informácie

Dátum konania 13. – 16. 9. 2012
Otvorené
Štvrtok 9.00 – 18.00 (verejnosť)
Piatok 9.00 – 18.00 (verejnosť)
Sobota 9.00 – 18.00 (verejnosť)
Nedeľa 9.00 – 18.00 (verejnosť)
Vstupné
Dospelí 4 €
Deti, študenti, dôchodcovia, ZŤP 2 €
Parkovné 4 €
Kde nájdete ktorú značku
A – Mazda, Subaru, Ford, Lada
B – Historické vozidlá
F – Škoda, Seat, Suzuki
M1 – Mercedes-Benz, Kia, Citroën, Honda
M2 – Opel, Hummer, Chevrolet
M2 Motocykle – Honda, Suzuki, Yamaha, Big Dog, Kawasaki
M3 – BMW, Jaguar, Land Rover, Range Rover, Volvo, Renault, Dacia
Ferrari 458 Speciale A

Ferrari 458 Speciale bez strechy prichádza

30.09.2014 16:14

O tom, že ostrá verzia Ferrari 458 Speciale asi príde o strechu, sa šepkalo už dlhšie. Potvrdené je to však až teraz, Ferrari ukázalo svetu verziu 458 Speciale A.

Volkswagen Passat GTE

VW odhalil hybridný Passat GTE

30.09.2014 15:40

Dá sa nabíjať zo zásuvky, jeho hybridný pohon ponúkne až 160 kW/218 k a vykazuje kombinovanú spotrebu menšiu ako 2 l/100 km – privítajte nový hybridný Volkswagen Passat GTE.

Renault Clio Initiale Paris

Clio Initiale Paris: Predvoj novej značky dostáva kontúry

29.09.2014 16:00

Vrcholová verzia Clia dostane prívlastok Initiale Paris. Zatiaľ teda nejde o samostatnú značku, ktorú má Renault v pláne. Predstaví sa v Paríži.

Peniaze, jen, libra, dolár euro

MMF: Globálne nerovnováhy sa od krízy výrazne zmiernili

30.09.2014 21:09

Nerovnováhy v obchodných a investičných tokoch sa od obdobia svetovej finančnej krízy výrazne zmiernili.

diplomati, EÚ, Európska únia

Experti V4 na europolitiku poslali do Bruselu otvorený list

30.09.2014 20:55

Skupina odborníkov na európsku politiku, poradcov a bývalých námestníkov ministrov zahraničných vecí krajín V4 poslala trojici lídrov EÚ otvorený list.

zamestnanec, robotník

Nedostatok práce nahráva svojvôli firiem

30.09.2014 20:00

Kto by mal zarobiť viac? Murár, ktorý vykonáva iba pomocné práce? Alebo murár, ktorý pracuje samostatne? Či prípadne ako predák navyše riadi celú skupinu murárov?

Maroš Šefčovič

Švédsky europoslanec vyčítal Šefčovičovi pri 'grilovaní' závratný plat

30.09.2014 19:55, aktualizované: 21:18

Poslanci europarlamentu vypočúvali slovenského eurokomisára Maroša Šefčoviča, ktorý by mal mať v novej Európskej komisii na starosti oblasť dopravy a vesmíru.