Od roku 1990, keď Clio nahradilo legendárny Renault 5, predala francúzska automobilka viac ako 12 miliónov kusov. Ešte vlani bolo Clio napríklad vo Francúzsku najpredávanejším modelom a v Európe obsadilo siedmu priečku. Nové Clio má nielen nadviazať na úspechy predchádzajúcich troch generácií, ale aj účinnejšie konkurovať nemeckým súperom. Najmä Fieste, Polu a Corse.
Zmenili sa rozmery, dizajn aj technika. Preto neprekvapí, že spočíva na novej podvozkovej platforme B, ktorú bude v rámci aliancie Renault-Nissan zdieľať približne 20 modelov. Dizajn je jednoznačne inšpirovaný štúdiou nádherného kupé DeZir. Napokon, tvoril ho rovnaký tím na čele so šéfdizajnérom Laurensom van den Ackerom. Clio je vlastne prvým Renaultom s novou štylistickou identitou. Z konceptu si požičal nielen prednú masku s mohutným znakom, ale aj športový esprit daný stúpajúcou líniou okien, zvláštne tvarovaným prahom a svalnatými blatníkmi, ktoré v tejto triede len tak ľahko nenájdete. Novinkou sú aj miniatúrne tretie bočné okienka v zadnom stĺpiku. Skutočnosť, že Renault už nepočíta s málo úspešnou trojdverovou verziou, vyriešil maskovanými kľučkami páru zadných dverí.
Rozmery | |
---|---|
Dĺžka/šírka/výška (mm) | 4062/1731/1488 |
Rázvor náprav (mm) | 2589 |
Objem kufra/nádrže (l) | 300/45 |
Clio ponúka doteraz nevídané možnosti personalizácie. Na výber bude osem farieb karosérie, z toho polovica nových. Medzi nimi aj červená Flame Red, opäť inšpirovaná konceptom DeZir. Okrem toho možno Clio „doladiť“ piatimi druhmi exteriérových dekórov, ktoré obsahujú rôzne farby masky, diskov kolies, spätných zrkadiel, bočných prahových líšt či strešné polepy.
Proporciám prospeli zmeny rozmerov. Clio je o 35 mm dlhšie o 24 mm širšie, ale o centimeter nižšie. Rázvor náprav vzrástol na 2589 mm (+ 14 mm), pričom rozchod kolies sa rozšíril o 35 mm. Do kufra teraz pojme až 300 litrov, čo je o 12 viac v porovnaní s predošlou generáciou a jeden z najlepších výsledkov v triede.
Napriek nárastu má približne o 100 kg nižšiu hmotnosť. Na diéte sa podieľa vysokopevnostná oceľ v konštrukcii karosérie, zadné plastové veko (-3 kg), ale aj odľahčené výfukové potrubie či zmenšená palivová nádrž.
Interiér ponúka viac miesta, ale najmä úplne novú atmosféru. Opäť je totiž na výber množstvo farebných kombinácií čalúnenia a farebných prevedení palubnej dosky, ako aj sedem dekorov obkladov v kontrastných farbách.
Palubná doska je inšpirovaná krídlom. V jej strede je nové multimediálne rozhranie so 7-palcovým (18 cm) dotykovým monitorom, cez ktorý možno ovládať nielen navigáciu či audio a komunikačné funkcie, ale aj funkcie samotného vozidla. Počet ovládacích prvkov je tak zredukovaný na minimum. Samozrejmosťou je kompatibilita s externými zariadeniami či smartfónmi cez bluetooth alebo USB-port. Systém dokáže dokonca čítať SMS-správy. Cez R-Link Store si môžu majitelia nového Clia sťahovať špeciálne vytvorené aplikácie. K novinkám audiosústavy patria reproduktory Renault Bass Reflex s kvalitou zvuku podobnou domácim reproduktorom s objemom 30 litrov, ktoré sú súčasťou sériového vybavenia. Slúžia aj na špeciálnu funkciu R-Sound Effect, ktorá dokáže simulovať šesť rôznych profilov zvuku motora! Modernosť dokladá Clio sériovým bezkľúčovým prístupom, bezkľúčovým štartovaním, hill-holderom, ale aj tempomatom s obmedzovačom rýchlosti. Bezpečnostný balík obsahuje štandardne stabilizačný systém ESP a šesť airbagov. K novinkám príplatkov patrí parkovacia kamera.
Pod kapotou sa objavujú dva úplne nové úsporné motory radu Energy. V prvom rade preplňovaný benzínový trojvalec 0,9 TCe 90 (66 kW), vôbec prvý trojvalec v histórii Renaultu, a diesel 1,5 dCi 90 (66 kW). Oba vybavené priamym vstrekovaním paliva, stop-štart systémom, regeneráciou brzdnej energie a variabilným olejovým čerpadlom. Prekvapí azda len použitie 5-stupňovej prevodovky. Spotreba benzínového motora klesla až o 21 percent v porovnaní so starším atmosférickým štvorvalcom 1,4i. Priemerne sa uspokojí len so 4,5 litra paliva. Naftový motor spotrebuje ešte o liter menej. K úspornej jazde napomáha Eco mód aktivovaný tlačidlom, ktorý ušetrí až 10 percent paliva. Zároveň vyhodnocuje jazdný štýl vodiča a radí mu správny výber prevodového stupňa. Neskôr sa ponuka rozšíri o benzínový štvorvalec 1,2 TCe 120 (85 kW), pre ktorý je pripravená aj dvojspojková prevodovka EDC. Podvozok ťaží z väčšieho rázvoru aj rozchodu. Vibrácie a hluk v kabíne redukuje kvalitnejšie uloženie náprav. Športovému naturelu ladí priamejší prevod riadenia.
Nové Clio prichádza na náš trh v týchto dňoch. V budúcom roku je plánované praktické kombi GrandTour, ale aj čerešnička na torte, Clio RS, vybavené po prvýkrát preplňovaným motorom 1.6 Turbo (147 kW) a dvojspojkovou prevodovkou EDC.
Technické údaje – benzínové verzie | ||
---|---|---|
Motor | 1.2 16V | 0.9 TCe 90 |
Zdvihový objem (ccm) | 1149 | 898 |
Max. výkon (kW/ot.) | 54/5500 | 66/5252 |
Max. krút. moment (Nm/ot.) | 107/4250 | 135/2500 |
Max. rýchlosť (km/h) | 167 | 182 |
0 – 100 km/h (s) | 15,4 | 12,2 |
Spotreba na 100 km (l) | 5,5 | 4,5 |
Technické údaje – naftové verzie | ||
---|---|---|
Motor | 1.5 dCi 75 | 1.5 dCi 90 |
Zdvihový objem (ccm) | 1461 | 1461 |
Max. výkon (kW/ot.) | 55/4000 | 66/4 000 |
Max. krút. moment (Nm/ot.) | 200/1750 | 220/1750 |
Max. rýchlosť (km/h) | 168 | 178 |
0 – 100 km/h (s) | 14,3 | 11,7 |
Spotreba na 100 km (l) | 3,6 | 3,4 |