Citroën ë-C3: Toto je ona - nová elektrická nádej z Trnavy!

Štvrtá generácia Citroënu C3 má poriadne rozvíriť hladinu vo svete elektromobilov. Dojazdom 320 km a cenou od 23 300 eur mu budeme len ťažko hľadať súpera. Dobrou správou je, že jeho výrobu zabezpečí závod v Trnave.

18.10.2023 00:00
debata (5)
Hravý dizajn ë-C3 je sčasti inšpirovaný... Foto: Citroën
Citroën ë-C3 - 2024 Hravý dizajn ë-C3 je sčasti inšpirovaný koncptom Oli. A je tiež prvým Citroënom s novým logom.

Volkswagen ešte len sníva o elektromobile s cenou pod 25 000 eur, no Citroën práve ukázal auto, ktoré ho podlezie o 1 700 eur už dnes. Hovoríme o Citroëne ë-C3 – nástupcovi súčasnej cé-trojky v elektrickej verzii. Pritom má ponúknuť oveľa viac ako napríklad Dacia Spring alebo elektrický Fiat 500, ktoré patria k vôbec najlacnejším elektrickým autám na trhu. Bavíme sa totiž o elektromobile s dĺžkou tesne nad štyri metre, kabínou pre piatich cestujúcich a slušným kufrom s objemom 310 litrov. Novinka v tomto smere dokonca prekonáva predchádzajúce tri generácie, z ktorých sa od roku 2002 predalo 5,6 milióna kusov. Pritom aj dnes je tento mestský subkompakt najpopulárnejším modelom Citroënu.

Citroën ë-C3 - 2024
Citroën ë-C3 - 2024
+28Citroën ë-C3 - 2024

To, že ë-C3 je pre značku kľúčovým modelom pre budúcnosť, naznačuje novým logom, len nedávno predstaveným na koncepte Oli. Ak si ale myslíte, že redukcii nákladov, ktorej výsledkom je priam zázračne nízka cena, padol za obeť dojazd či komfort, ste na omyle. Elektrická cé-trojka s hravým dizajnom a prvkami SUV, má na dĺžku 4 010, na šírku 1 760 a na výšku 1 570 mm. Je tak o 19 mm dlhšia, o šesť milimetrov širšia a tiež o niečo vyššia ako v minulosti. Svetlá výška 163 mm, ktorá vzrástla až o 28 mm zároveň naznačuje, že C3 možno v ponuke nahradí aj crossover C3 Aircross. Prední cestujúci budú mať pritom o 30 mm väčšiu priestorovú rezervu nad hlavou, viac miesta na lakte, a vzadu bude zas o 20 mm viac priestoru na nohy.

Novinka narástla vo všetkých smeroch a prvkami... Foto: Citroën
Citroën ë-C3 - 2024 Novinka narástla vo všetkých smeroch a prvkami SUV dáva na známosť, že s najväčšou pravdepodobnosťou zastúpi v ponuke aj crossover C3 Aircross.

Citroën ë-C3 bude tiež prvým Citroënom, ktorý použije dvojité hydraulické dorazy na tlmičoch ako súčasť štandardnej výbavy všetkých verzií. Táto komfortná technológia, ktorú Citroën nazýva Advanced Comfort Suspension, je súčasťou platformy Stellantis Smart Car, určenej pre malé vozidlá, vrátane elektromobilov. O pohon sa postará predný elektromotor s výkonom 83 kW, vďaka ktorému zrýchli ë-C3 z 0 na 100 km/h za približne 11 sekúnd. Batéria s lacnejšou, ale odolnejšou „chémiou“ LFP, má kapacitu slušných 44 kWh, čo by malo stačiť na dojazd do vzdialenosti 320 km. Sympatické pritom je, že ë-C3 bude podporovať nabíjací výkon až 100 kW, čo znamená, že na rýchlonabíjačkách ho nabijete z 20 na 80 % za 25 minút. To nebýva v tejto triede zvykom.

Zaujímavosťou interiéru je prístrojový panel... Foto: Citroën
Citroën ë-C3 - 2024 Zaujímavosťou interiéru je prístrojový panel posunutý až pod obrys čelného okna. Funguje ako head-up displej, pretože údaje sa naň premietajú. Infotainment s uhlopriečkou 10,25 palca bude za príplatok.

Palubná nabíjačka má štandardne 7 kW, takže z wallboxu trvá nabitie v rovnakom rozsahu štyri hodiny a 10 minút. S príplatkovou 11-kilowattovou nabíjačkou sa čas nabíjania zredukuje na dve hodiny a 50 minút. Solídna je aj výbava. V sérii verzie You sú LED svetlá s automatickým prepínaním diaľkového režimu, inteligentný tempomat, čítačka dopravných značiek, autonómne brzdy do rýchlosti 135 km/h, varovanie pred vybočením z jazdného prúdu, monitoring únavy vodiča, klimatizácia, cúvacie senzory aj spomínané tlmiče s dvojicou hydraulických dorazov pre každé koleso. Verzia Max pridáva 17-palcové zliatinové disky kolies, komfortné sedadlá, dvojfarebný lak, zadné LED svetlá, 10,25-palcový displej infotainmentu s 3D navigáciou či indukčnú nabíjačku smartfónov.

Do kufra sa zmestí 310 litrov batožín. O... Foto: Citroën
Citroën ë-C3 - 2024 Do kufra sa zmestí 310 litrov batožín. O variabilitu sa postarajú zadné operadlá delené v pomere 40 : 60.

Novinka by sa mala dostať na trh už začiatkom roku 2024. V prvom rade ako elektromobil, hoci platforma Smart Car umožňuje aj zabudovanie spaľovacích motorov, ktoré dorazia neskôr. Zaujímavejšou informáciou však je, že Citroën plánuje príchod ešte lacnejšej elektrickej verzie s dojazdom 200 km, ktorá by mala podliezť hranicu 20 000 eur. Pre Slovensko je podstatné, že ë-C3 budú vyrábať v trnavskom závode koncernu Stellantis. Prajme si preto, aby bol úspešný, pretože na linkách má vystriedať Peugeot 208, jedno z najpredávanejších áut v Európe. Citroën si aj od ë-C3 sľubuje, že sa mu podarí zvýšiť svoj podiel na európskom trhu na päť percent.

Takto sa menil Citroën C3 od roku 2002. Foto: Citroën
Citroën ë-C3 - 2024 Takto sa menil Citroën C3 od roku 2002.

© Autorské práva vyhradené

5 debata chyba
Viac na túto tému: #Citroen #elektromobily #Citroën ë-C3
Články podľa značiek