Silný naftový motor nikdy nepodtáčajte

Určite sa vám už niekedy nechtiac podarilo motor vášho auta podtočiť. Benzínovému motoru to až tak nevadí, no pri silnom naftovom motore s dvojhmotovým zotrvačníkom si koledujete o drahý problém.

Audi A5 Sportback
Audi A5 Sportback
Autor:

Výkonné naftové motory vodiči milujú. Sú silné, jednoducho sa s nimi predbieha, nič nežerú a väčšinou sú počas jazdy tak tiché, že ich od benzínového motora pomaly ani nerozoznáte. Všetky tieto lákadlá však zatieňuje jeden citlivý problém. Je ním dvojhmotový zotrvačník – vynález, ktorý sa stará práve o vaše pohodlie. Robí z vášho auta tichšie a menej vibrujúce miesto na svete.

Súčiastka umiestnená medzi motor a spojku je však mimoriadne citlivá na spôsob jazdy. Keď s naftovým motorom jazdíte tak ako máte, vydrží aj dvojhmotový zotrvačník veľké porcie kilometrov. Stačí však niekoľkokrát motor podtočiť a jeho dobrá kondícia bude čoskoro minulosťou.

Dvojhmotový zotrvačník nie je lacnou
záležitosťou.
Dvojhmotový zotrvačník nie je lacnou záležitosťou.
Autor: Lucas

Menej skúseným vodičom sa občas stane, že sa blížia k semaforu, na ktorom svieti červená. V dobrom úmysle pustia nohu z plynu a nechajú brzdiť motor. Ako sa však približujú, zelená nie a nie naskočiť. Vtedy prichádza k slovu brzdový pedál a nenápadné brzdenie na rýchlosť, pri ktorej sa naftový motor dostane pod otáčky voľnobehu. Auto sa rozvibruje a motor pod prednou kapotou dostane chuť vytrhnúť silentbloky, ktoré ho držia na mieste. Väčšina motoristov si až vtedy uvedomí, že sa niečo deje a pre istotu vytlačia spojkový pedál.

Tento nevinný manéver však vážnym spôsobom poškodzuje dvojhmotový zotrvačník. Niekoľkokrát si to zopakujte a jedného dňa vás pri radení prevodových stupňov prekvapia kovové zvuky šíriace sa spod auta (ako keď o seba narážajú dve kovové súčiastky). Môžete to ignorovať, no neskôr tento problém prerastie do štádia, keď bude vaše auto vydávať podozrivé zvuky pri každom dotyku plynového pedála.

Snažte sa preto jazdiť čo najplynulejšie. Pri preraďovaní púšťajte spojkový pedál opatrne, snažte sa na minimum obmedziť aj prudké rozbiehanie na križovatkách. Keď váš už nepresvedčí vysoká spotreba auta, investícia do nového zotrvačníka by už mohla. Za túto súčiastku si v niektorých autorizovaných servisoch pokojne vypýtajú viac ako 1000 €.

Na čo slúži zotrvačník

Zotrvačník je akýmisi akumulátorom mechanickej energie, ktorú môže ukladať a neskôr zase predávať. Táto energia pomáha vyrovnávať kolísanie otáčok motora, ktoré je dané samotným princípom spaľovania. Nerovnomerný chod a torzné kmity škodia celému kľukovému mechanizmu, spojke aj prevodovke a pri určitých otáčkach by mohlo dokonca dôjsť k rezonanciám prejavujúcim sa hlukom prevodovky a vibráciami celej karosérie.

Zotrvačník tlmí torzné kmity od kľukového
hriadeľa.
Zotrvačník tlmí torzné kmity od kľukového hriadeľa.
Autor: Lucas

Na obvode zotrvačníka je za tepla nalisovaný (alebo inak pripevnený) ozubený veniec, do ktorého pri štartovaní zaberá pastorok štartéra.

Zotrvačník je vyrobený z ocele alebo špeciálnej liatiny. Na jednom konci je pevne spojený s kľukovým hriadeľom, čo znamená, že sa kľukový hriadeľ aj zotrvačník musia spolu dynamicky vyvážiť. Inak by sa pri vysokých otáčkach mohli rozkmitať, čo by malo za následok nepokojný chod motora (sprevádzané zvýšeným namáhaním silentblokov držiacich motor v karosérii) a zvýšené zaťaženie ložísk kľukového hriadeľa.

Čo je to dvojhmotový zotrvačník

Dvojhmotový zotrvačník vyvinuli konštruktéri za účelom účinnejšej ochrany motora, spojky a prevodovky pred torznými kmitmi pochádzajúcim z kľukového mechanizmu silného motora.

Jazdite plynulo a ušetríte za servis.
Jazdite plynulo a ušetríte za servis.
Autor: Lucas

Skladá sa z primárneho a sekundárneho zotrvačníka, medzi ktorými sú vnútorné a vonkajšie tlmiče kmitov (súčiastky, ktoré pri neodbornom zaobchádzaní so spojkovým pedálom výrazne trpia).

Výhody použitia dvojhmotového zotrvačníka
Ochrana pohonného ústrojenstva.
Menšie opotrebovanie synchronizácie prevodovky.
Možnosť použiť jednoduchší a ľahší spojkový kotúč (bez torzného vypruženia).
Zníženie hluku v prevodovke a eliminácia nepríjemných kovových zvukov sprevádzajúcich každé preradenie.

Súvisiace články:

Mercedes-Benz Actros Future Truck 2025

Tieto autá prekračujú rýchlosť najviac. Na špici sú tie drahé

17.08.2016 06:00

Poisťovňa Admiral zverejnila štatistiku modelov áut, ktorých vodiči najviac prekračujú rýchlostné limity. Zaujímavá je tým, že vychádza z reálnych údajov o jazde z „čiernej skrinky“.

Diaľkový ovládač - odomykanie

Ukradnutých môže byť až 100 mil. áut. Je medzi nimi aj vaše?

15.08.2016 06:00

Štúdia vedcov z Univerzity v Birminghame a nemeckej firmy Kasper & Oswald tvrdí, že na cestách je až 100 miliónov áut, ktorých diaľkové odomykanie nie je chránené pred útokmi hackerov. Prinášame zoznam tých, ktorých sa to týka.

Warrantywise - spoľahlivosť

Čo sa na 'jazdenkách' kazí najviac? Pozrite si hriešnikov

09.08.2016 06:00

Britská poisťovňa Warrantywise poisťuje vozidlá proti nečakaným servisným opravám po záruke. Má tak množstvo zaujímavých údajov. Tentoraz zverejnila štatistiku najčastejších porúch jazdených áut.

Vladimir Putin, Robert Fico

Putin povedal Ficovi, že verí v obnovenie obchodu oboch krajín

25.08.2016 21:44, aktualizované: 22:58

Vladimir Putin povedal premiérovi Robertovi Ficovi, že verí v možnosť obnoviť predchádzajúcu úroveň obchodu medzi oboma krajinami

Joe Biden, USA

Joe Biden: Nord Stream 2 vyzerá ako pekne zlá dohoda

25.08.2016 21:38

Americký viceprezident Joe Biden varoval Európskou úniou pred výstavbou ďalšej vetvy plynovodu Nord Stream.

primacialny palac, mestske zastupitelstvo,

Nesrovnal sa pred poslancami zatajil

25.08.2016 20:00

Kto vie, aký mal primátor Bratislavy Ivo Nesrovnal vo štvrtok program? Mestskí poslanci určite nie.

Košice, hlavná

Časť obchvatu Košíc postaví Skanska za 197 miliónov eur

25.08.2016 18:46

Juhovýchodný obchvat Košíc v úseku D1 Budimír – Bidovce postaví spoločnosť Skanska SK. Projekt má byť hotový v roku 2020.