Silný naftový motor nikdy nepodtáčajte

Určite sa vám už niekedy nechtiac podarilo motor vášho auta podtočiť. Benzínovému motoru to až tak nevadí, no pri silnom naftovom motore s dvojhmotovým zotrvačníkom si koledujete o drahý problém.

Audi A5 Sportback
Audi A5 Sportback
Autor:

Výkonné naftové motory vodiči milujú. Sú silné, jednoducho sa s nimi predbieha, nič nežerú a väčšinou sú počas jazdy tak tiché, že ich od benzínového motora pomaly ani nerozoznáte. Všetky tieto lákadlá však zatieňuje jeden citlivý problém. Je ním dvojhmotový zotrvačník – vynález, ktorý sa stará práve o vaše pohodlie. Robí z vášho auta tichšie a menej vibrujúce miesto na svete.

Súčiastka umiestnená medzi motor a spojku je však mimoriadne citlivá na spôsob jazdy. Keď s naftovým motorom jazdíte tak ako máte, vydrží aj dvojhmotový zotrvačník veľké porcie kilometrov. Stačí však niekoľkokrát motor podtočiť a jeho dobrá kondícia bude čoskoro minulosťou.

Dvojhmotový zotrvačník nie je lacnou
záležitosťou.
Dvojhmotový zotrvačník nie je lacnou záležitosťou.
Autor: Lucas

Menej skúseným vodičom sa občas stane, že sa blížia k semaforu, na ktorom svieti červená. V dobrom úmysle pustia nohu z plynu a nechajú brzdiť motor. Ako sa však približujú, zelená nie a nie naskočiť. Vtedy prichádza k slovu brzdový pedál a nenápadné brzdenie na rýchlosť, pri ktorej sa naftový motor dostane pod otáčky voľnobehu. Auto sa rozvibruje a motor pod prednou kapotou dostane chuť vytrhnúť silentbloky, ktoré ho držia na mieste. Väčšina motoristov si až vtedy uvedomí, že sa niečo deje a pre istotu vytlačia spojkový pedál.

Tento nevinný manéver však vážnym spôsobom poškodzuje dvojhmotový zotrvačník. Niekoľkokrát si to zopakujte a jedného dňa vás pri radení prevodových stupňov prekvapia kovové zvuky šíriace sa spod auta (ako keď o seba narážajú dve kovové súčiastky). Môžete to ignorovať, no neskôr tento problém prerastie do štádia, keď bude vaše auto vydávať podozrivé zvuky pri každom dotyku plynového pedála.

Snažte sa preto jazdiť čo najplynulejšie. Pri preraďovaní púšťajte spojkový pedál opatrne, snažte sa na minimum obmedziť aj prudké rozbiehanie na križovatkách. Keď váš už nepresvedčí vysoká spotreba auta, investícia do nového zotrvačníka by už mohla. Za túto súčiastku si v niektorých autorizovaných servisoch pokojne vypýtajú viac ako 1000 €.

Na čo slúži zotrvačník

Zotrvačník je akýmisi akumulátorom mechanickej energie, ktorú môže ukladať a neskôr zase predávať. Táto energia pomáha vyrovnávať kolísanie otáčok motora, ktoré je dané samotným princípom spaľovania. Nerovnomerný chod a torzné kmity škodia celému kľukovému mechanizmu, spojke aj prevodovke a pri určitých otáčkach by mohlo dokonca dôjsť k rezonanciám prejavujúcim sa hlukom prevodovky a vibráciami celej karosérie.

Zotrvačník tlmí torzné kmity od kľukového
hriadeľa.
Zotrvačník tlmí torzné kmity od kľukového hriadeľa.
Autor: Lucas

Na obvode zotrvačníka je za tepla nalisovaný (alebo inak pripevnený) ozubený veniec, do ktorého pri štartovaní zaberá pastorok štartéra.

Zotrvačník je vyrobený z ocele alebo špeciálnej liatiny. Na jednom konci je pevne spojený s kľukovým hriadeľom, čo znamená, že sa kľukový hriadeľ aj zotrvačník musia spolu dynamicky vyvážiť. Inak by sa pri vysokých otáčkach mohli rozkmitať, čo by malo za následok nepokojný chod motora (sprevádzané zvýšeným namáhaním silentblokov držiacich motor v karosérii) a zvýšené zaťaženie ložísk kľukového hriadeľa.

Čo je to dvojhmotový zotrvačník

Dvojhmotový zotrvačník vyvinuli konštruktéri za účelom účinnejšej ochrany motora, spojky a prevodovky pred torznými kmitmi pochádzajúcim z kľukového mechanizmu silného motora.

Jazdite plynulo a ušetríte za servis.
Jazdite plynulo a ušetríte za servis.
Autor: Lucas

Skladá sa z primárneho a sekundárneho zotrvačníka, medzi ktorými sú vnútorné a vonkajšie tlmiče kmitov (súčiastky, ktoré pri neodbornom zaobchádzaní so spojkovým pedálom výrazne trpia).

Výhody použitia dvojhmotového zotrvačníka
Ochrana pohonného ústrojenstva.
Menšie opotrebovanie synchronizácie prevodovky.
Možnosť použiť jednoduchší a ľahší spojkový kotúč (bez torzného vypruženia).
Zníženie hluku v prevodovke a eliminácia nepríjemných kovových zvukov sprevádzajúcich každé preradenie.

Súvisiace články:

Fiat 500X - meranie emisií DUH

Fiatu vraj hrozí zákaz predaja v Nemecku. Ťažkú hlavu si nerobí

25.05.2016 19:00

Škandál Dieselgate ďalej rastie a okrem Volkswagenu sa vynárajú aj ďalší vinníci. Na muške je Opel, ale aj Fiat. Kým však nemeckí aktéri kauzy s úradmi spolupracujú, Fiat komunikáciu a obvinenia odmieta.

Tesla-Model S-2013-1024-16

Driver Power 2016: Majitelia Tesiel nedajú na svoje autá dopustiť

24.05.2016 06:00

Britský magazín Auto Express sa každoročne čitateľov pýta, ako sú spokojní so svojimi autami. Pätnásty ročník ankety sa niesol jednoznačne v duchu elektrickej Tesly S. Vyhrala väčšinu kategórií.

Subaru - zvolávacia akcia na riadenie

Subaru zvoláva Legacy. Dôvodom je porucha riadenia

23.05.2016 19:00

Subaru patrí medzi výrobcov s imidžom najspoľahlivejších áut. No aj majster tesár sa občas utne. V USA musí ísť do servisov 48 500 modelov Subaru Legacy a Outback. Hrozí v nich porucha riadenia.

Igor Matovič, Richard Sulík

SaS a OĽaNO vytvárajú Opozičnú radu

27.05.2016 12:04

Strana Sloboda a Solidarita a hnutie Obyčajní ľudia a nezávislé osobnosti podpísali opozičnú dohodu, na základe ktorej vznikne Opozičná rada.

Tankovanie, nafta, benzín

Ropa ide hore, nasledovať budú ceny na pumpách

27.05.2016 12:00

Po siedmich mesiacoch sa ceny ropy opäť vyšplhali nad úroveň 50 dolárov za barel a zdá sa, že rast bude pokračovať aj v najbližších týždňoch.

vlada, lajcak

Kto podporí Lajčáka v boji o kreslo šéfa OSN?

27.05.2016 12:00

Slovensko vysiela do boja o post generálneho tajomníka OSN veľmi kvalitného kandidáta. Minister zahraničných vecí Miroslav Lajčák ním určite je.

Gabriela Matečná

Matečná odvolala šéfa centra NPPC za nezvládnutý geoportál

27.05.2016 11:57

Ministerka pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR Gabriela Matečná zistila zlyhania pri príprave systému geopriestorového formulára žiadostí.