Topfest sa zaoberal aj problematikoh cien, či sú ceny v neznačkových servisoch naozaj nižšie ako v oficiálnej sieti. Uskutočnil unikátny porovnávací test autorizovaných a neautorizovaných opravovní. Ten prebehol v sieti najväčšieho predajcu vozidiel Škoda, a to na vozidle Fabia. Porovnávala sa kvalita a cena pravidelnej servisnej prehliadky, odstránenie šiestich simulovaných porúch, ako aj kvalita zákazníckeho servisu. Test prebiehal v utajení a na autách reálnych majiteľov, takže servisy nemali o teste ani tušenia. Podstúpilo ho 16 autorizovaných a 16 neautorizovaných opravovní, ktoré navonok deklarovali, že poskytujú pravidelné prehliadky pre vozidlá Škoda.
Výsledky odhalili zásadné kvalitatívne rozdiely už pri odovzdávaní auta do servisu. Ani jeden z neautorizovaných servisov neinformoval zákazníka o predbežnej cene písomne. V prípade autorizovaných servisov bola táto podmienka splnená na 100 %. Náhradné vozidlo ponúkli neautorizované servisy iba v 19 %, zatiaľ čo v autorizovaných servisoch až v 94 % prípadov.
Kritickým sa stalo aj prevzatie vozidla po prehliadke. V autorizovaných servisoch prebehlo hladko, vykonané práce a vyúčtovanie boli prehľadne zdokumentované. Neautorizované servisy zväčša nedodržali dohodnutý čas ukončenia prác, zoznam vykonaných úkonov bol k dispozícii iba v 19 percentách. Ochranný návlek na sedadle vodiča bol použitý iba v tretine prípadov. Predbežne oznámenej cene zodpovedala faktúra len v 56 % prípadov, zatiaľ čo autorizované servisy si túto povinnosť splnili až na 94 %.
Najdôležitejšie zistenie sa týka kvality a ceny servisu. Testom bola preukázaná vysoká úspešnosť autorizovaných servisov pri odstraňovaní porúch v rámci predpísaných úkonov, kým neautorizované servisy nie vždy vykonali všetky predpísané úkony. Napríklad preto, že na to nemali dostatočné technické vybavenie. Priemerná úspešnosť v technickej časti testu bola v autorizovaných servisoch na úrovni 80 %, v nezávislých iba 27 %. Najväčším prekvapením však bolo, že napriek kvalitatívnym rozdielom práce autorizovaných a neautorizovaných servisov – boli rozdiely v cene prehliadky minimálne. Celková cena sa líšila len o 22 eur, čo vyvracia zažitú predstavu o lacných neautorizovaných servisoch.
Pri návšteve neautorizovaného servisu preto spoločnosť Toptest odporúča zákazníkovi väčšiu ostražitosť. Mal by trvať na vyhotovení zákazkového listu s uvedením objednaných prác a predbežnej ceny. Rozsah údržby by mal majiteľ auta poznať, lebo neautorizovaný servis má o servisnej prehliadke svoju vlastnú predstavu a často sa snaží „predať“ práce, ktoré podľa výrobcu nie sú potrebné na úkor iných, predpísaných.
Ako dopadli servisy
NS – neautorizované servisy AS – autorizované servisy
NS (%) | AS (%) | |
Úspešnosť odstránenia porúch | 27 | 80 |
Kvalita zákazníckeho servisu | 51 | 95 |
Celková úspešnosť | 36 | 86 |
Úspešnosť odstránenia porúch | ||
---|---|---|
Porucha | NS (%) | AS (%) |
Tlak v rezerve | 13 | 94 |
Zadný ostrekovač | 13 | 75 |
Nastavenie reflektorov | 25 | 88 |
Skúšobná jazda | 25 | 50 |
Zadné hmlové svetlo | 38 | 75 |
Pamäť elektronických chýb | 50 | 100 |
Odovzdávanie do servisu | ||
Úkon | NS (%) | AS (%) |
Písomné oznámenie predbežnej ceny | 0 | 100 |
Predstavenie osoby prím. technika | 0 | 100 |
Preberací formulár | 6 | 88 |
Ponuka náhrad. Vozidla | 19 | 94 |
Prítomnosť majiteľa pri preberaní | 19 | 94 |
Možnosť sledovať opravu | 31 | 44 |
Kópia zákazkového listu | 31 | 100 |
Predbežné oznámenia prác | 50 | 88 |
Prevzatie vozidla po oprave | ||
Služba | NS (%) | AS (%) |
Písomné oznámenie vykonaných prác | 19 | 94 |
Prítomnosť majiteľa pri odovzdaní | 31 | 75 |
Použitie ochranných návlekov | 31 | 88 |
Dodržanie termínu | 44 | 100 |
Možnosť platby kartou | 50 | 100 |
Dodržanie predbežnej ceny | 56 | 94 |
Porovnanie cien | ||
Cena | NS (%) | AS (%) |
Priemerná cena prehliadky 123 € | 145 € | |
Priemerná cena práce 45 ? | 54 € | |
Priemerná cena dielov | 26 € | 29 € |
Priemerná cena oleja | 52 € | 62 € |
Vyhodnotenie odstránenia simulovaných chýb
Tlak v rezervnej pneumatike |
---|
Vyhodnotenie: Ak navštevujete neznačkový servis, rezervu si radšej kontrolujte pravidelne sami. Naopak, v autorizovaných servisoch považujú nahustenie rezervnej pneumatiky za samozrejmosť. |
Ostrekovač zadného skla |
Vyhodnotenie: V prípade nezávislého servisu musíte počítať s tým, že upchatú alebo zle nastavenú dýzu zaregistrujete a necháte si ju opraviť alebo nastaviť sami. Inak si zadné okno budete stierať nasucho aj po servisnej prehliadke. |
Nastavenie sklonu svetlometov |
Vyhodnotenie: Kontrolou nastavenia svetiel sa zaoberala iba štvrtina neznačkových servisov .Môže to byť zapríčinené chýbajúcou technológiou, alebo nezvládnutou obsluhou regloskopu. Naopak, v značkovom servise sa môže vodič na správne nastavené svetlomety spoľahnúť. |
Skúšobná jazda |
Vyhodnotenie: Až 75 % nezávislých servisov nepreveruje stav vozidla pri bežných prevádzkových podmienkach aj napriek tomu, že skúšobná jazda je výrobcom predpísanou súčasťou servisnej prehliadky. Značkové zastúpenia sú síce úspešnejšie, ale aj tu nebola vykonaná až polovica skúšobných jázd. |
Zadné hmlové svetlo |
Vyhodnotenie: Serióznu kontrolu funkčnosti vonkajšieho osvetlenia vozidla vykonalo len 38 % nezávislých servisov. S poruchou si, naopak, hladko poradili až tri štvrtiny značkových opravovní. |
Pamäť chýb elektronických systémov |
Vyhodnotenie: Polovičná úspešnosť neznačkových servisov pri diagnostike chýb zaznamenaných v riadiacej jednotke motora bola nepríjemným prekvapením. Postupné zhoršovanie stavu snímačov alebo výkonných elektronických prvkov, ktoré sa spočiatku prejavuje len záznamom sporadickej chyby v pamäti chýb, môže totiž v budúcnosti zapríčiniť väčšiu poruchu alebo nepojazdnosť vozidla. V značkových servisoch sa ukázala diagnostika elektronických systémov ako stopercentná. |