S autom v záruke môžete ísť aj do nezávislého servisu

Európska únia klepla predvlani po prstoch značkovým servisom. Automobilky už nemôžu záruku podmieňovať starostlivosťou v jej autorizovaných servisoch.

26.03.2012 11:14
Servis Foto:
Neautorizované servisy mávajú lacnejšie náhradné dielce a náplne z dôvodu nižšej marže
debata

Kým dovtedy mohol výrobca automobilu podmieňovať záruku nových vozidiel starostlivosťou výhradne v sieti jeho autorizovaných opravovní, dnes môžete ísť s takýmto autom na pravidelnú kontrolu aj do nezávislých servisov. Tie sú pochopiteľne podstatne lacnejšie. Všetko má však svoje pre aj proti.

Podmienkou zachovania garancií pri absolvovaní povinných garančných prehliadok či opráv je aby neautorizovaný servis dodržal technologický postup daný výrobcom. Tento postup obsahuje nielen rozsah úkonov, ale aj presnú špecifikáciu povolených náhradných dielcov a náplní. „Ak je táto podmienka v nezávislom servise dodržaná, nemôže byť návšteva servisu mimo servisnej siete výrobcu dôvodom k strate garancií,“ hovorí Stanislav Pravda, manažér Cechu predajcov a autoservisov SR. „Importéri automobilov sa tomu síce spočiatku bránili, ale prípady, keď sa dovozcovia snažili hroziť stratou záruky, boli nakoniec vyriešené v prospech zákazníka,“ dodáva Pravda.

Cech servisov sa však stretol pri riešení sťažností aj s opačnými prípadmi. Keďže zákazník nevie, aký je predpísaný technologický postup garančnej prehliadky, môže sa spoliehať jedine na slovo servisu. S tým samozrejme súvisí aj riziko, pretože na trhu je okrem solídnych nezávislých autoopravovní aj stále veľa „fušerov“. „V prípade, že dôjde ku konfliktu a autorizovaný servis zistí pri uplatňovaní si záruky zo strany zákazníka, že došlo k poškodeniu motora či nejakého dielca z dôvodu nedodržania technologických podmienok, môže výrobca od záruky odstúpiť.“ Za spôsobené škody potom neručí výrobca, ale neautorizovaný servis.

Celkom iná situácia v uplatňovaní záruk je v prípade, ak si s novým vozidlom kupujete aj nadštandardné služby, napríklad predĺženú záruku, nad rámec zákonných garancií. Typickým príkladom je 7-ročná záruka vozidiel Kia alebo 6-ročná záruka Mercedesu. „Výrobca vtedy môže určiť podmienky, za akých sa bude predĺžená záruka dodržiavať. Jednou z týchto podmienok môže byť vykonávanie prehliadok a záručných opráv výlučne v autorizovanom servise značky,“ objasňuje Pravda.

Ísť teda do autorizovaného alebo neautorizovaného servisu? Podľa Pravdu by mali ľudia, ktorí si kúpili nové auto, navštevovať do troch-štyroch rokov prevažne autorizované servisy. Tie majú prístup k informáciám, špecializovanému náradiu, diagnostike či originálnym dielcom. S tým však súvisí aj vyššia cena. V nezávislej opravovni môžete totiž len na cene práce ušetriť až tridsať percent a ďalšie eurá zostanú na vašom účte aj z dôvodu nižších marží na náhradné dielce. Preto podľa Pravdu ľudia so staršími vozidlami prechádzajú z autorizovaných do nezávislých opravovní.

Ak sa však rozhodnete pre túto alternatívu, mali by ste si dôsledne vybrať, ktorý nezávislý servis navštívite. Na rozdiel od značkových opravovní sa totiž kvalita takýchto servisov veľmi líši. Od solídnych, cez takzvané nezávislé servisy, ktoré pracujú s rôznymi náhradkami, či nezákonne získanými dielcami, až po čierne garážové dielne, kde je riziko najvyššie. Vodidlom solídnosti môže byť napríklad dobrá referencia, ale aj členstvo nezávislého servisu v Cechu predajcov a autoservisov SR, ktoré je podmienené dodržaním všetkých legislatívnych podmienok a dostatočným technologickým vybavením.

Čo je dobré vedieť o neautorizovaných servisoch

  • Cena práce je v neautorizovaných servisoch aj o 30 % nižšia ako v značkových autoopravovniach.
  • Lacnejšie sú aj náhradné dielce a náplne z dôvodu nižšej marže.
  • Auto v záruke môžete servisovať v neautorizovanom servise v prípade, že takýto servis dodrží technologický postup výrobcu a použije originálne dielce a predpísané náplne. Potom nemôže dôjsť k strate záruky výrobcu.
  • To neplatí, ak si s novým autom kupujete predĺženú záruku. Takáto záruka je podmienená servisom v oficiálnej sieti výrobcu.
  • Ak dôjde v nezávislom servise k nedodržaniu podmienok výrobcu, výrobca môže od záruky odstúpiť. Za prípadné škody zodpovedá daný servis.
  • Kvalita nezávislých servisov sa na rozdiel od autorizovaných zásadne líši. Od solídnych až po čierne dielne. To so sebou prináša riziká.
  • Pri výbere nezávislého servisu by ste sa mali dožadovať referencií a zistiť, či servis, pre ktorý ste sa rozhodli, patrí do Cechu predajcov a autoservisov SR, prípadne inej profesijnej organizácie.
debata chyba
Články podľa značiek