TÜV Report 2015: Kráľom spoľahlivosti je Mercedes SLK, prepadákom opäť Logan

Nemci sa v najnovšom rebríčku spoľahlivosti TÜV SÜD Report naozaj vytiahli. Po prvý raz nepustili na čelo tabuľky Japoncov. Kráľom je Mercedes-Benz SLK s historicky najnižšou kvótou porúch 2,4 %! No aj Nemci majú svoje „prepadáky“. Taký Passat ani Mondeo sa veru nemajú čím chváliť.

19.11.2014 16:00
debata (4)
Absolútne víťazstvo v tohtoročných štatistikách... Foto: Auto Bild
TUV Report 2015 Absolútne víťazstvo v tohtoročných štatistikách patrí roadsteru Merceds-Benz SLK. Dosiahol nielen najlepší výsledok aktuálneho rebríčka, ale kvóta porúch 2,4 % znamená zároveň najlepší výsledok v histórii TÜV Reportu.

Inšpekčná spoločnosť TÜV SÜD, ktorá prevádzkuje v Nemecku stovky staníc technickej kontroly, zverejnila aj tento rok štatistiky spoľahlivosti vozidiel. A hoci má rebríček TÜV Report svojich odporcov, ktorí ho považujú za skreslený, výsledky nenechávajú ľahostajnými ani samotné automobilky. Napokon, poradie je výsledkom kontrol 8,5 milióna vozidiel, zastúpených 226 modelmi áut, ktoré sa dostavili na nemecké „estékáčky“ od júla 2013 až do júna 2014.

Poruchovosť sa mierne znížila

Tento rok má pre nás TÜV SÜD dobré správy. Celková kvóta porúch klesla medziročne o 1,4 percentu­álneho bodu na priemerných 23,5 %. To znamená, že 76,5 % vozidiel prešlo technickou kontrolou. „Negatívny trend zhoršovania spoľahlivosti, ktorý sme zaznamenali za posledné roky, sa konečne zastavil,“ hovorí Patrick Fruth, konateľ spoločnosti TÜV SÜD. Experti spoločnosti dodávajú, že za týmto výsledkom stojí najmä zlepšenie spoľahlivosti svetiel, ktoré boli vždy Achillovou pätou technických kontrol.

TÜV Report 2015 v číslach
Celkový počet kontrolovaných áut cca 8,5 mil.
Počet modelov 226
Priemerný počet najazdených kilometrov 95 600 km
Kvóta závažných porúch 20,26 %
Kvóta ľahkých porúch 10,74 %
Kvóta nebezpečných vozidiel 0,04 %
Kvóta vozidiel bez porúch 68,96%

Týka sa to však len najmladšej skupiny vozidiel s vekom od troch do štyroch rokov, ktoré vykázali isté zlepšenie. Priemer porúch svetiel je 6,9 percenta. Pri autách s vekom nad desať rokov je to ale až hrozivých 31,8. Dôvodom progresu je rozšírenie moderných svetiel, ktoré sú menej citlivé na kolísavé napätie a majú vyššiu životnosť. Príkladom sú najmä xenónové reflektory. Nové funkcie palubnej diagnostiky navyše priniesli skoršie rozpoznanie nefunkčných svetiel, čo vedie k rýchlejšej oprave.

Na chvoste skončila aj tento rok rumunská Dacia... Foto: Dacia
Dacia Logan Na chvoste skončila aj tento rok rumunská Dacia Logan. Každé šieste auto musí do servisu hneď po tom, čo sa dostaví na svoju prvú technickú kontrolu. Zdá sa, že zákazníkom to neprekáža. Loganu aj Dacii sa darí.

TÜV Report nerozdeľuje vozidlá podľa tried ani podľa počtu najazdených kilometrov, ani podľa toho, či ide o súkromné alebo firemné vozidlá. Základným parametrom je vek. Štatistiky tak obsahujú rebríčky v piatich vekových kategóriách od najmladšej s vekom od troch do štyroch rokov až po najstaršie autá, ktoré boli vyrobené pre jedenástimi rokmi. Najzaujímavejšou je, samozrejme, trieda najmladších áut, obsahujúca množstvo aktuálnych modelov. Tá má totiž priamy dosah aj na rozhodovanie o kúpe nového vozidla.

Mercedes SLK prepísal históriu

Ako to dopadlo tento rok? Štatistiky priniesli jedno veľké nóvum. Po prvýkrát obsadili čelo tabuľky od prvého do desiateho miesta výlučne nemecké autá. Kráľom je jednoznačne kompaktný stuttgartský kabriolet Mercedes-Benz SLK s kvótou 2,4 % porúch na sto vozidiel. To mu zaistilo nielen prvé miesto v tohtoročnom rebríčku, ale aj rekord v doterajšej histórii štatistík TÜV Reportu. A Mercedes má v prvej desiatke aj SUV GLK, kupé triedy E a tiež triedu C. Takže konkurenciu doslova valcuje.

Kvóta porúch vozidiel s vekom od dvoch do troch rokov
Počet najazdených kilometrov 52 000
Závažné 8,4 %
Ľahšie 4,9 %
Nebezpečné 0 %
Bez porúch 86,7 %

Ostatné miesta prenechal stuttgartský výrobca Audi A6, ktoré skončilo na druhom mieste, Porsche 911 na štvrtej priečke, Audi Q5 (6.), Audi A3 (8.) a Fordu Focus (8.) Mercedes a Audi tak nechali svojho najväčšieho konkurenta, mníchovské BMW, ďaleko za sebou. Prvého Japonca nájdeme na jedenástom mieste. Je ním Mazda 2. Prekvapivé je, že Toyota, ktorá kedysi týmto štatistikám kraľovala, je s modelom Verso „až“ na 18. priečke. Predbehlo ju dokonca aj Mitsubishi ASX (13.). A vôbec, zdá sa, že japonské automobilky pomaly strácajú svoju dominanciu, ktorá bola kedysi samozrejmosťou.

Ford má síce v prvej desiatke Focus, ale jeho... Foto: Ford
Mercedes-Benz SLK Ford má síce v prvej desiatke Focus, ale jeho Mondeo je až na 119. mieste. Podobne je to s Passatom, ktorý obsadil priečku s číslom 106.

To ale neznamená, že nemeckí výrobcovia dokážu udržať kvalitu v celom spektre svojho výrobného programu. To by sme potom nemohli nájsť VW Passat na 106. mieste či Ford Mondeo na 119. priečke spolu s vanom Galaxy. A to ide o modely vyrábané už mnoho rokov, pri ktorých by sa dalo očakávať, že majú „vychytanú“ väčšinu múch. Pripočítať k nim môžeme pokojne aj predchádzajúcu generáciu Škody Octavia na 104. mieste, čo je hlboký podpriemer. Mimochodom najlepšou Škodou z pohľadu spoľahlivosti je Yeti (35.) a po nej Roomster (38.) s Fabiou (49.). No aj Japonci majú svoje „prepadáky“. Tak napríklad Mazda 6 na 106. pozícii opäť nepodporuje teóriu o kvalite japonských značiek.

Kórejčania, Francúzi a Taliani až na chvoste

Druhá polovica štatistík patrí aj kórejským automobilkám. Kým Kia sa drží aspoň v tesnom podpriemere, Hyundai sa veru nemá čím chváliť. Hatchback a kombi i30, vyrábané v Nošoviciach, sú až na 109. mieste, čo už nie je ďaleko k zahanbujúcemu chvostu tabuľky, ktorému „kraľujú“ Francúzi, Taliani a Američania. Nájdeme tu Daciu Logan, pri ktorej musí ísť do servisu každé šieste auto po tom, čo príde prvýkrát na STK, ale aj Citroën C4 Picasso, Fiat Punto, Fiat 500 či Chevrolet Spark. Najlepším Francúzom je Renault Modus (42.). Peugeot má svojho kvalitatívneho „lídra“, model 107, na 75. priečke. „Najlepší“ Fiat, model Dobló, nájdete až na mieste 104.

Škoda veru tiež nezahviezdila. Octavia... Foto: Škoda
Škoda Octavia Škoda veru tiež nezahviezdila. Octavia nestačila na viac ako na 104. miesto. Podstatne lepšie sú na tom Yeti a Roomster.

Novinkou tohtoročných štatistík je vyhlásenie lídrov podľa jednotlivých tried. Najmenším autám „šéfuje“ Mazda 2 (5 %), kompaktným modelom Audi A3 (4,9 %) a strednej triede Mercedes-Benz C (4,9 %). Medzi vanmi nájdeme na prvej priečke víťaza vlaňajších štatistík, Opel Meriva (5,4 %), čo zlepšuje pohľad na toto auto, ktoré sa inak medziročne prepadlo z prvého na sedemnáste miesto. Pri Merive TÜV SÜD zároveň zvýraznil, že sa jej podarilo nasadiť vysokú latku v spoľahlivosti svetiel. Problémy s reflektormi malo len 3,9 % týchto vanov, pričom priemer je spomínaných 6,9 percenta.

Spoľahlivosť vozidiel s vekom od dvoch do troch rokov

TÜV Report 2015 - 2 - 3 roky Foto: RW TUV
TUV Report 2015 - 2 - 3 roky TÜV Report 2015 - 2 - 3 roky

Čo je dobré vedieť o TÜV Reporte

1. Nemecká spoločnosť RW TÜV je jednou z najväčších inšpekčných spoločností na svete. Okrem kontroly a overovania kvality v rôznych odvetviach výroby a služieb prevádzkuje v Nemecku aj sieť technických kontrol automobilov. Je to čosi podobné ako naše stanice technickej kontroly. Rozdiel však spočíva v tom, že výsledky prehliadok sú vyhodnocované podľa typov automobilov.

2. Prvý TÜV Report vyšiel v roku 1971 v Kolíne nad Rýnom pod titulkom Ako bezpečné je vaše auto? Pod krídlami spoločnosti VdTÜV bolo v roku 1973 publikované prvé vydanie s názvom TÜV Auto-Report. Partnerstvo s motoristickým časopisom Auto-Bild odštartovalo v roku 1998. Dnes je TÜV Report jednoznačne číslom jeden na nemeckom trhu pre poradenstvo v oblasti ojazdených automobilov.

3. Najnovší rebríček spoľahlivosti čerpá z údajov zozbieraných za dvanásť mesiacov v období od júla 2013 do júna 2014. Celkom bolo skontrolovaných 8,5 milióna automobilov so zastúpením vyše 200 modelov, čo dáva výsledkom vysokú dôveryhodnosti. Skresľovanie údajov je znížené vďaka zásade, že štatistika uvádza výlučne modely, pri ktorých bolo vykonané dostatočné množstvo kontrol. Limit je 500 prehliadok na jeden typ vozidla.

4. Nemecké stanice technickej kontroly sa počas prehliadky zameriavajú na viac ako sto bodov. Pre potreby spracovania rebríčka TÜV Reportu sa však obmedzujú na osemnásť najdôležitejších. Patrí sem najmä kontrola prednej a zadnej nápravy, tesnosť palivovej sústavy, tesnosť motora, stav výfuku, kontrola riadenia, bŕzd, brzdových hadíc a svetiel. Najviac problémov je práve s netesnosťou a so svetlami.

5. Zistené nedostatky sa delia na ľahké, vážne a nebezpečné. Vozidlo s ľahkou chybou, teda takou, ktorá neohrozuje bezpečnosť premávky, dostáva známku umožňujúcu ďalšiu prevádzku. Automobil s vážnou chybou môže byť naďalej v prevádzke, ale majiteľ je povinný nedostatok odstrániť v stanovenej lehote. Vozidlo s nebezpečnou chybou nesmie opustiť kontrolnú stanicu a je dočasne vyradené z prevádzky.

6. Štatistiky TÜV rozdeľujú vozidlá do piatich vekových kategórií od nových modelov až po autá vyrobené pred dvanástimi rokmi. Rebríček je zostavený na základe podielu vozidiel s vážnymi a nebezpečnými chybami na celkovom počte kontrolovaných kusov toho istého modelu. Percentuálny údaj, napríklad 5 %, teda znamená, že zo sto kontrolovaných vozidiel bolo päť takých, na ktorých sa objavili závažné nedostatky.

7. Slabým článkom štatistík TÜV Reportu je, že nerozlišujú firemné vozidlá od súkromných. Z toho vyplývajú rozdielne podmienky použitia, rozdielna úroveň starostlivosti a výrazne odlišný počet najazdených kilometrov. K istému skresleniu môže dochádzať aj pri hodnotení veľmi drahých áut, napríklad Porsche, ktoré majú zo strany majiteľov lepší servis ako bežne používané masové modely. Štatistiky tiež sledujú len poruchy, ktoré spadajú do metodiky kontroly. Nekontrolované druhy porúch tu nefigurujú.

8. Postupom času sa metodika štatistík TÜV Report mení. Snahou je dopracovať sa k objektívnejším hodnoteniam. Preto ich pred približne troma rokmi obohatil údaj o priemernom počte najazdených kilometrov jednotlivých modelov. Ukázalo sa, že typické firemné autá s veľkým kilometrovým nájazdom nemusia v štatistikách vychádzať horšie. Vlani sa tiež zmenila závažnosť porúch. Niektorým poruchám bol pridelený menší a niektorým väčší význam. Napríklad, kým silne skorodovaný rozvod bŕzd je považovaný naďalej za závažnú poruchu, pri prasknutej manžete hnacieho hriadeľa je TÜV podľa novej metodiky tolerantnejší.

© Autorské práva vyhradené

4 debata chyba
Viac na túto tému: #TÜV Report #Dacia Logan #spoľahlivosť vozidiel #Mercedes SLK
Články podľa značiek