Losí test je špecialitou severských motoristických médií. Napokon, vznikol práve tam a dal poriadnu lekciu viacerým výrobcom automobilov. Pamätáte si ešte na škandál s prvou generáciou Mercedesu triedy A? Áno, osudná mu bola práve táto náročná disciplína. Losí test totiž simuluje prudké obchádzanie oslepeného zvieraťa na ceste. Udržať sa na nej je potom naozaj náročné. Ale dá sa to. Ukazuje to aj posledný porovnávací test švédskeho magazínu Teknikens Värld. Na paškál si zobral 23 rodinných kombi. A hoci si so sebou vozia veľký kufor, čo je z hľadiska stability nevýhoda, práve pri nich by mala byť bezpečnosť posádky na prvom mieste.
Metodika porovnania spočívala v dosiahnutí čo najvyššej rýchlosti, keď je auto ešte schopné udržať stopu a pri prudkom vyhýbacom manévri nezísť z cesty. Rozdiely boli naozaj dramatické. Na konci rebríčka sa ocitli hneď tri kórejské modely. Úplne najhoršia sa ukázala Kia Ceed Sportwagon, ktorá zvládla bez ujmy prejazd medzi kužeľmi rýchlosťou len 63 km/h. Vo vyšších sa už dostala do takmer nekontrolovaného šmyku a po spätnom manévri opustila dráhu. Podobne na tom bol Hyundai i30 a jeho väčší súrodenec i40 Combi. Kórejské dvojčatá v tom však neboli rozhodne samé.
Ani prémiový Jaguar XF Sportbrake, ktorý zvládne manéver maximálne pri rýchlosti 67 km/h, sa nemá veru čím chváliť. Ukazuje sa, že pohodlie ide na vrub bezpečnosti. Všetky štyri autá sa totiž môžu pochváliť komfortným podvozkom. V náročnej situácii sa oň ale nejde príliš oprieť. Lepšie na tom je napríklad aj taká Škoda Octavia Combi ( 70 km/h) či lacný Renault Clio Sport Tourer. Dali na frak ikonám s názvami VW Passat či Volvu V70. Stred tabuľky patrí aj Fordu Mondeo Combi či Focusu Combi.
K tým lepším autám, ktoré zvládajú ten istý manéver až do rýchlosti 73 km/h, patria tiež Mazda 6 Wagon, Mercedes-Benz C, Mercedes-Benz E, ale tiež prekvapujúco Škoda Fabia Combi či Toyota Avensis. Už z tohto spektra vidieť, že nie vždy záleží na cene a že ani zložitejšie nezávislé zavesenie zadných kolies nie je zárukou lepšej stability. Ide o súbor faktorov, kde patrí celková hmotnosť, zaťaženie jednotlivých náprav, rozdelenie hmotnosti, vyladenie podvozka či pneumatiky. A z tých vyšli najlepšie modely, od ktorých by ste to možno ani nečakali.
Napríklad Peugeot 308 SportWagon, Toyota Auris Touring Sport, VW Golf Combi, ktorý porazil aj koncernový Passat či Audi A6. A na úplnej špici sa ocitla Honda Civic Tourer. Losí test zvládla bez zaváhania až do rýchlosti 76 km/h, teda o 13 km/h rýchlejšie než kórejské dvojčatá. Pritom má Civic jednoduchú nápravu s torznou priečkou. Ťaží však z nízkej hmotnosti, nízkeho ťažiska a tiež tvrdého odpruženia, ktoré posádke príliš veľa pohodlia neprináša. Dokonca ani s adaptívnymi tlmičmi na zadnej náprave. V krízovej situácii sa naň však môžete spoľahnúť.
Losí test rodinných kombi
Poradie | Model | Max. dosiahnutá rýchlosť |
---|---|---|
1. | Honda Civic Tourer | 76 km/h |
2. | BMW 3 Touring | 75 km/h |
3. | Toyota Auris Touring Sports | 75 km/h |
4. | VW Golf Sportscombi | 75 km/h |
5. | BMW 5 Touring | 74 km/h |
6. | Peugeot 308 SportWagon | 74 km/h |
7.. | Ford Focus Combi | 73 km/h |
8.. | Mazda 6 Wagon | 73 km/h |
9. | Mercedes-Benz C Kombi | 73 km/h |
10. | Mercedes-Benz E Kombi | 73 km/h |
11. | Škoda Fabia Combi | 73 km/h |
12. | Toyota Avensis Touring Sport | 73 km/h |
13. | Volvo V60 | 73 km/h |
14. | Audi A6 Avant | 72 km/h |
15. | Ford Mondeo Combi | 72 km/h |
16. | Renault Clio Sport Tourer | 71 km/h |
17. | Škoda Octavia Combi | 70 km/h |
18. | Peugeot 508 SW | 69 km/h |
19. | Volvo V70 | 69 km/h |
20. | VW Passat Variiant | 68 km/h |
21. | Jaguar XF Sportbrake | 67 km/h |
22. | Hyundai i40 Combi | 66 km/h |
23. | Hyundai i30 Combi | 65 km/h |
24. | Kia Ceed Sportwagon | 64 km/h |