Lada Vesta má 4 hviezdy z ruského crashtestu. Viedla si dobre

Nezávislé nárazové skúšky nevykonáva len európske Euro NCAP či americký inštitút NHTSA, ale aj ruský časopis Auto Review. Ten podrobil crashtestu Ladu Vesta. Nový sedan si z neho odniesol štyri hviezdičky. Podľa tamojšej metodiky je to maximum.

Lada Vesta - crash test 2016
Vesta absolvovala len jeden typ nárazu. A to čelný so 40-percentným prekrytím pri rýchlosti 64 km/h.
Autor:

Lada Vesta dorazila k prvým zákazníkom v polovici decembra. Zatiaľ len k tým ruským, pretože k expanzii na západoeurópske trhy jej chýbajú motory Euro 6. Má sa tak stať v blízkej budúcnosti. Pre jej úspech na vyspelých trhoch bude dôležitá aj bezpečnosť. Či sa však podrobí crashtestom konzorcia Euro NCAP nie je isté. Zato doma si ju vzal do parády nezávislý ruský motoristický magazín Auto Review. Ten robí nárazové skúšky ARNCAP ((Autoreview Car Assessment Program) už niekoľko rokov. I keď nie v takom rozsahu a v takej hĺbke, ako spomínaná európska organizácia.

Každopádne má za sebou 34 testov, pričom vozidlá nakupuje u dílerov. Prepojenie s Ladou je tak veľmi málo pravdepodobné a nie je dôvod ich spochybňovať. Auto Review uskutočňuje len jediný náraz a to metodikou podobnou Euro NCAP. Ide o čelný náraz do deformovateľnej prekážky pri rýchlosti 64 km/h, a to pri 40 % prekrytí. Posudzuje sa pasívna ochrana dospelých a detí. Bočný náraz a náraz na stĺp či zozadu nie je súčasťou testov, časopis by totiž potreboval viacero áut, čo by bolo príliš nákladné. Vozidlá môžu získať maximálne 16 bodov a štyri hviezdičky. Presne takýto test absolvovala aj Lada Vesta.

Interiér zostal počas nárazu stabilný a perfektne
pracovali aj airbagy či napínače bezpečnostných pásov.
Interiér zostal počas nárazu stabilný a perfektne pracovali aj airbagy či napínače bezpečnostných pásov.
Autor: Autoreview

Išlo opäť o exemplár kúpený u ruského predajcu, tentoraz v meste Perm. Vesta mala motor 1,6 16v a výbavu Comfort, ktorá zahŕňa dva airbagy, ABS, stabilizačný systém ESP, napínače bezpečnostných pásov či detské úchyty sedačiek Isofix. Z testu si nakoniec Vesta odniesla 14,1 bodu, čo stačilo na zisk maxima štyroch hviezd. Ruský magazín tvrdí, že Vesta patrí k najbezpečnejším autám na ruskom trhu. Možno to zaváňa trochou lokálpatriotizmu, ale naozaj tu máme aj horších. Napríklad Hyundai Solaris z roku 2011 s dvoma hviezdičkami či trojhviezdičkový Focus z roku 2003.

Čítajte viac

Vesta si viedla slušne. Priestor pre posádku zostal stabilný, dvere sa vplyvom nárazu posunuli len o 40 mm a minimálne boli aj pohyby volantu a pedálovej skupiny. Airbagy, ako aj napínače bezpečnostných pásov splnili svoj účel bezchybne. Šéfredaktor magazínu Michael Podorožanskij povedal, „pokiaľ budeme hovoriť o súperoch z radov vozidiel vyrábaných v Rusku, tak Vesta je na rovnakej úrovni ako lídri segmentu“. Pozitívny výsledok komentoval s chladnou hlavou aj šef AvtoVaz-u, Švéd Bo Andersson. „Takýto výsledok nás neprekvapil. Naši inžinieri uskutočnili počas vývoja 150 virtuálnych a viac ako 30 reálnych nárazových testov. Štyri hviezdičky sme očakávali.“

Kto vie, ako by si ale Vesta poradila s omnoho náročnejšou metodikou európskych crashtestov, ktorých celkové hodnotenie zohľadňuje aj ochranu chodcov a prítomnosť asistenčných systémov. V najlepšom prípade by to boli opäť štyri hviezdičky, tento raz ale z piatich. Vesta totiž nemá v Európe požadované autonómne brzdy ani monitorovanie jazdných prúdov, nehovoriac o adaptívnom tempomate, sledovaní únavy vodiča alebo mŕtveho uhla zrkadiel. A kto vie, či by čosi podobné vôbec mohla mať. Napokon, ide o cenovo orientovaný model, podobný Dacia Logan. Základ štartuje na ruskom trhu na 714 000 rubľoch, čo je 7 300 eur.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Súvisiace články:

Lada - produkcia

AvtoVaz: Lada sa vráti k zisku najskôr v roku 2018

20.06.2016 12:00

Nedávny „vyhadzov“ šéfa ruského AvtoVazu Bo Anderssona, ktorý vyviedol krachujúci podnik z najhoršieho, na stratách Lady v najbližšom čase nič nezmení. Ani nová hlava ruského podniku totiž nedokáže ovplyvniť prepad ruského automobilového trhu.

Lada Vesta Signature - 2016

Lada Vesta Signature: Predĺžený sedan ide do výroby. Slúžiť bude 'papalášom'

06.06.2016 06:00

Z tajného projektu zamestnancov vývoja ruského AvtoVazu sa stane realita. Vedeniu sa nápad predĺženej Vesty zapáčil natoľko, že dostala zelenú. Prvý kus už testujú štátni zamestnanci Samarskej oblasti.

Land Rover - smartfón

Land Rover vyvíja nový nezničiteľný smartfón

19.05.2016 18:00

Land Rover je nielen ikonou terénu. Rovnako odolné ako jeho autá sú aj jeho mobilné telefóny, ponúkané ako súčasť portfólia doplnkov. Doba však velí smartfónom. A tak príde britská automobilka s novinkou.

Maďarič

Maďarič: Vieru v EÚ nestratili len Briti

26.06.2016 15:31

Vieru v Európsku úniu nestratila len Veľká Británia, ale aj veľká časť z jej ostatných členov, povedal minister kultúry SR Marek Maďarič.

Brusel, Fico, summmit,

Brexit je viac chybou EÚ ako Británie, ale SR ju podľa Fica potrebuje

26.06.2016 14:56

Brexit je odpoveďou obyvateľov Veľkej Británie na zlú európsku politiku, povedal premiér Robert Fico s tým, že Slovensko by bez EÚ neprežilo.

Volkswagen T-Prime GTE Concept - 2016

Eurokomisárka Volkswagenu: Odškodňujte v Európe tak, ako v USA

26.06.2016 13:17

Volkswagen by mala európskym majiteľom ponúknuť podobné odškodnenie, aké sa očakáva v USA, tvrdí eurokomisárka.

Wall Street

Hodnota globálneho akciového trhu klesla o 2 bilióny USD

26.06.2016 12:33

Svetové kapitálové trhy sa po britskom referende, v ktorom zvíťazili stúpenci odchodu Británie z EÚ, otriasli.