Kvalita áut sa dá merať rôznym spôsobom. Na to tu máme štatistiky nemeckej Dekry či TUV Reportu alebo britskej poisťovne Warranty Direct. Tie sledujú poruchovosť áut na základe technických kontrol či nákladov na krytie poistných udalostí pri predĺženej garancii. A potom sú tu rebríčky kvality, ktoré sa odvíjajú od prieskumov spokojnosti majiteľov, aké robí napríklad spoločnosť J. D. Power. Z Holandska k nám ale teraz zavítala štatistika, ktorá sa opiera o zvlášť zaujímavý parameter. Autá totiž zoraďuje podľa priemerného počtu najazdených kilometrov.
Aby sme boli presnejší, ide o kilometre, ktoré majú vozidlá na odometri v čase, keď sú vyradené z evidencie a putujú na šrotovisko. Svoju cestu životom teda definitívne skončili. Oprava a ďalšie investície by už boli príliš nákladné na to, aby sa ich oplatilo udržiavať ďalej v prevádzke. Možno teda zjednodušene usudzovať, že autá, ktoré najazdia najviac kilometrov, vydržia najviac a sú teda aj najspoľahlivejšie. Zvlášť objektívne to môže byť práve na základe štatistiky, ktorá pochádza z krajiny, kde nie je pretáčanie tachometrov národným športom tak ako na Slovensku či v Čechách.
Pochopiteľne, takáto štatistika má aj svoje muchy. Ide totiž o veľmi hrubý prehľad, ktorý rozdeľuje vozidlá len podľa značiek a druhu použitého paliva. Nič viac. Nepoznáme konkrétne modely, a čo je ešte väčšia škoda, ani ich priemerný vek. Do poradia môžu navyše vstupovať subjektívne faktory. Napríklad vzťah zákazníkov k jednotlivým značkám. Je známe, že majitelia Volv alebo Saabov jazdia so svojimi miláčikmi s veľkou láskou, až kým ich celkom nezničia. Kúpe nového sa vyhýbajú dlhšie než tí ostatní.
S tým súvisí kvalita servisnej starostlivosti. Drahým prémiovým autám sa totiž počas ich života dostáva zo strany lepšie situovaných majiteľov dôslednejšej opatery, a to v značkových servisoch. To môže ich životnosť a funkčnosť výrazne predĺžiť. Rozdiel je tiež medzi firemnými a súkromnými autami. Tie firemné najazdia za kratší čas viac kilometrov, takže môžu byť mladšie. Tie súkromné pokojne z deväťdesiatych rokov. Tiež nevieme, či sú v štatistikách započítané vozidlá vyradené z dôvodu totálnej havárie. Ale aj keby áno, autá rôznych značiek „búrajú“ približne rovnako často.
A čo teda hovoria holandské tabuľky? Ak sa pozrieme na nájazd podľa paliva, tak neporovnateľne viac kilometrov zhltnú vozidlá s naftovými motormi. Kým štatistika benzínových áut začína údajom približne 400 000 km, pri diesloch je to až 680 000! Má to logiku. Sú medzi nimi taxíky či firemné autá, ktoré nemajú ľahký život a do rúk druhého majiteľa putujú s obrovskou porciou kilometrov. Zväčša za výhodnú cenu, čo láka menej solventnú klientelu, ktorá je ešte ochotná investovať do ich udržiavania nejaké tie prostriedky. Na vrakoviskách sa tak ocitnú naozaj až vtedy, keď im niet pomoci.
Absolútnou jednotkou v počte priemerne najazdených kilometrov je medzi dieslami švédske Volvo. Priemerne absolvuje 681 671 km. Za ním je Mercedes-Benz, ktorý zvládne priemerne 561 000 km, a na tretej priečke prekvapujúco Renault s údajom 476 198 km. Nasledujú prémioví výrobcovia Audi, BMW a za nimi Toyota, Ford a Volkswagen. Medzi benzínovými autami je poradie trochu iné, ale na čele je opäť Volvo, ktoré najazdí 404 244 km. Nasleduje zase švédska automobilka Saab s nájazdom 368 095 km. Tá vytlačila Mercedes na tretiu priečku s počtom najazdených kilometrov 346 036. Na štvrtom, piatom a šiestom mieste nájdeme Chevrolet, Chrysler a Mitsubishi.
Takže ak chcete mať auto, ktoré naozaj vydrží, skúste zvážiť tieto značky. Na druhej strane ide o vlastnosti vozidiel, ktoré už dávno nezbiehajú z výrobných liniek. A ich nástupcovia môžu mať celkom inú „trvanlivosť“. Holandská štatistika je tak dobrou orientáciou najmä pre tých, ktorí zvažujú nákup jazdených áut s vekom nad sedem či osem rokov.
Priemerný nájazd kilometrov pri benzínových autách
Poradie | Značka | Priemerné km pri vyradení |
---|---|---|
1. | Volvo | 404 244 |
2. | Saab | 368 095 |
3. | Mercedes-Benz | 346 036 |
4. | Chevrolet | 339 584 |
5. | Chrysler | 338 218 |
6. | Mitsubishi | 335 147 |
7. | Audi | 332 958 |
8. | BMW | 330 660 |
9. | Jaguar | 327 827 |
10. | Citroën | 323 229 |
11. | Alfa-Romeo | 321 386 |
12. | Renault | 314 683 |
13. | Subaru | 311 562 |
14. | Hyundai | 311 524 |
15. | Volkswagen | 311 524 |
16. | Peugeot | 308 551 |
17. | Seat | 308 379 |
18. | Ford | 308 172 |
19. | Mazda | 308 053 |
20. | Honda | 305 019 |
21. | Nissan | 304 967 |
22. | Opel | 298 946 |
Priemerný nájazd kilometrov pri naftových autách
Poradie | Značka | Priemerné km pri vyradení |
---|---|---|
1. | Volvo | 681 671 |
2. | Mercedes-Benz | 561 000 |
3. | Renault | 476 198 |
4. | Audi | 476 125 |
5. | BMW | 472 716 |
6. | Toyota | 466 477 |
7. | Ford | 451 062 |
8. | Volkswagen | 450 348 |
9. | Peugeot | 449 651 |
10. | Alfa Romeo | 449 422 |
11. | Citroën | 443 101 |
12. | Seat | 442 427 |
13. | Opel | 438 902 |
14. | Mitsubishi | 437 455 |