Do kúpy drahých zimných plášťov nás väčšinou ženú výrobcovia s prísľubom vyššej bezpečnosti. Ide len o marketing, ktorý prináša producentom pneumatík vyššie zisky, alebo je na tom kus pravdy? Porovnanie dvoch lacných a dvoch drahých pneumatík na autách dvoch tried dáva odpoveď.
Foto: Tyre Reviews 2019
Test zimných pneumatík - Tyre Reviews 2019 Porovnávací test lacných zimných pneumatík Tirastar SnowPower 2 a prémiových Nokianov WR SnowProof prebiehal na VW Golf a Volve S90.
Ľudia často rozmýšľajú, či má význam investovať do drahých zimných pneumatík. Cenový rozdiel sa môže totiž vyšplhať v porovnaní s lowcostovými produktmi aj na dvojnásobok. Zodpovedá ale kvalite? Presne na to sa pozrel známy kanál Tyre Reviews. Na paškál si zobral pneumatiky dvoch zásadne odlišných výrobcov. Cenovo orientované plášte značky Tirastar SnowPower 2 a drahé plášte Nokian WR SnowProof. Oba sú dostupné aj na našom trhu. A to hneď v dvoch rozmeroch. Menšie s profilom 205/55 R16 otestoval na Volkswagene Golf, najrozšírenejšom európskom aute, a väčšie s profilom 245/45 R18 na luxusnom Volve S90.
Foto: Tyre Reviews
Test zimných pneumatík - Tyre Reviews 2019 Na zasneženej vozovke drahé plášte výrazne viedli, ako v dĺžke brzdnej dráhy, tak aj v ovládateľnosti.
Skúška obsahovala test brzdnej dráhy na zasneženej a mokrej vozovke, ako aj test ovládateľnosti na mokrom, zasneženom a suchom okruhu. Kým v prvom teste sa merali metre, v ostaných išlo o čo najlepší čas. Ako to dopadlo? Pri teste na snehu mali Nokiany o 1,8 metra kratšiu brzdnú dráhu na Golfe a až o 7,5 metra kratšiu na Volve. Snehový okruh zvládli o 7,3, respektíve o 7,5 sekundy rýchlejšie ako pneumatiky Tirastar. Situácia sa neobrátila ani na mokrej vozovke. Prémiové plášte skrátili brzdnú dráhu o meter, ak boli obuté na Golfe, a o 3,5 metra na Volve.
Foto: Tyre Reviews 2019
Test zimných pneumatík - Tyre Reviews 2019 Na mokrom povrchu, najmä v disciplíne ovládateľnosti, sa rozdiel zmenšil na minimum. Na suchej vozovke lacné plášte Tirastar dokonca vyhrali.
Mokrý okruh síce priniesol Nokianom opäť víťazstvo s časom kratším o 0,8 a 0,6 sekundy, no rozdiely v tejto disciplíne sa „scvrkli“ na minimum. Ešte badateľnejšie to bolo pri teste na suchom okruhu, kde došlo nielen k remíze, ale dokonca aj k víťazstvu lacného obutia. Golf obutý pneumatikami Tirastar absolvoval trať o 0,5 sekundy rýchlejšie ako s drahými Nokianmi. A v prípade Volva bol náskok prémiových plášťov zanedbateľných 0,3 sekundy. Čo z toho vyplýva? Tyre Reviews konštatuje, že lacné pneumatiky v podstate nie sú zimné.
Konkurovať prémiovým dokážu len na suchej ceste, lenže v zime jazdíme zväčša na mokrých alebo zasnežených vozovkách. A práve tu sa láme chlieb. Odpoveď je teda jasná. Prémiové plášte sú kvalitnejšie a poskytujú vyššiu bezpečnosť. Kúpa lacnej zimnej pneumatiky má význam len vtedy, ak jazdíte v oblasti, kde na vás nečakajú väčšinu zimy zasnežené cesty. Vtedy svoju úlohu lacný plášť splní, a to aj po stránke legislatívy. Hoci sa mu na snehu či ľade príliš nedarí, napĺňate ním literu povinného obutia na takýchto povrchoch počas zimných mesiacov.
Brzdná dráha na snehu
Pneumatika |
VW Golf |
Volvo S90 |
Prémiová |
39,9 m |
36,0 m |
Lacná |
41,7 m (+ 1,8 m) |
43,9 m (+ 7,9 m) |
Brzdná dráha na mokrej vozovke
Pneumatika |
VW Golf |
Volvo S90 |
Prémiová |
30,88 m |
31,76 m |
Lacná |
31,83 m (+ 1,0 m) |
35,27 (+ 3,5 m) |
Ovládateľnosť na zasneženom okruhu
Pneumatika |
VW Golf |
Volvo S90 |
Prémiová |
94,9 s |
97,2 s |
Lacná |
99,9 s (+ 5,0 s) |
104,5 s (+ 7,3 s) |
Ovládateľnosť na mokrom okruhu
Pneumatika |
VW Golf |
Volvo S90 |
Prémiová |
38,2 s |
37,6 s |
Lacná |
39,0 s (+ 0,8 s) |
38,2 s (+ 0,6 s) |
Ovládateľnosť na suchom okruhu
Pneumatika |
VW Golf |
Volvo S90 |
Prémiová |
52,8 (+ 0,5 s) |
51,27 s |
Lacná |
52,3 s |
51,57 s (+ 0,3 s) |