Nórsko je elektromobilite naklonené asi najviac zo všetkých štátov Európy. Spotrebiteľov motivujú priame štátne dotácie, daňové úľavy aj zľavy z rôznych poplatkov. V krajine fjordov je v podstate lacnejšie vlastniť a používať elektrické vozidlá ako tie poháňané spaľovacím motorom.
Norská automobilová federácia (Norges Automobil-Forbund) sa preto rozhodla overiť reálny dojazd elektromobilov. Hoci novšia metodika merania spotreby paliva a energie známa pod skratkou WLTP zohľadňuje aj jazdu v reálnej premávke, vplyv studeného podnebia či počasia nezahrňuje. A Nórsko ako škandinávska krajina sa nachádza väčšinu roka v chladnom teplotnom pásme.Zároveň platí, že spotreba elektrickej energie je pri teplotách okolo 0 stupňov Celzia vyššia ako pri 20 stupňoch. Pre nórskych motoristov je tak reálny dojazd v chladnom počasí veľmi cennou informáciou. Okrem toho nám ukazuje, s akou odchýlkou treba počítať pri uvedených spotrebách podľa WLTP.
Reálnym podmienkam sa NAF snažila priblížiť čo najvernejšie. Testovanie prebiehalo pri teplotách od –6 do 3 stupňov Celzia. Automobily prešli trasu 482 kilometrov z hlavného mesta Osla do mesta Hafjell. Priemerná rýchlosť sa pohybovala od 60 do 110 km/h, keďže súčasťou trasy boli okresné cesty, mestská premávka aj diaľnica. Vozidlá jazdili v ekologických režimoch, v interiéri mali nastavenú teplotu 21 stupňov Celzia a mierne vyhrievanie sedadla.
Pokiaľ ide o najvyšší reálny dojazd, najlepším elektromobilom je Tesla Model S. Vďaka veľkej zásobe akumulátorov a aerodynamickej karosérii prešla v teste 470 km. Podľa WLTP by to malo byť 610 km, takže rozdiel rozhodne nie je zanedbateľný. Na druhom mieste skončil ďalší prémiový model americkej značky, a to Model X. Ten prešiel 420 km, pričom norma WLTP sľubuje 507. Na treťom mieste sa umiestnil Hyundai Kona s prejdenými 405 km na jedno nabitie. Až za ním nájdeme Teslu Model 3, hoci len s o jeden kilometer horším výsledkom.
Na opačnom konci tabuľky sa ocitol Volkswagen e-Golf. V skutočnosti prešiel iba 198 pričom, podľa WLTP by to malo byť 222 km. V tomto prípade však ide o výbehový model, ktorý by už tento rok mal nahradiť úplne nový Volkswagen ID.3. Pre Golf ostanú vyhradené len spaľovacie a hybridné pohonné jednotky.
Reálny dojazd elektromobilov v zime podľa NAF
Model | Reálny dojazd v km | Dojazd podľa WLTP v km |
---|---|---|
Tesla Model S | 470 | 610 |
Tesla Model X | 420 | 507 |
Hyundai Kona | 405 | 449 |
Tesla Model 3 | 404 | 560 |
Kia e-Niro | 360 | 455 |
Kia e-Soul | 352 | 452 |
Audi e-tron 55 quattro | 341 | 398 |
Jaguar I-Pace | 334 | 436 |
Renault Zoe | 316 | 380 |
Mercedes-Benz EQC | 307 | 404 |
Nissan Leaf 62 kWh | 299 | 385 |
Opel Ampera-e | 297 | 423 |
Hyundai Ioniq | 279 | 311 |
Audi e-tron 50 quattro | 259 | 299 |
BMW i3 120Ah | 246 | 310 |
Seat Mii Electric | 227 | 258 |
Volkswagen e-up! | 226 | 251 |
Skoda Citigo-e iV | 220 | 258 |
Nissan Leaf 40 kWh | 209 | 270 |
Volkswagen e-Golf | 198 | 222 |