Platnosť vodičských preukazov bude od januára obmedzená

Koniec januára prinesie pre motoristov revolučné zmeny v platnosti dokladov. Minulosťou budú vodičské preukazy vydávané s neobmedzenou platnosťou, pôvodné skupiny vodičských oprávnení, ale aj minimálne vekové hranice potrebné na šoférovanie niektorých vozidiel. Samozrejmosťou budú nové poplatky.

06.12.2012 06:00
Vodičský preukaz, autoškola, vodič Foto:
Nové pravidlá majú pomôcť odľahčiť hustú premávku a zmierniť problémy s parkovaním vo väčších mestách.
debata (20)

Sériu zmien v dokladoch schválili poslanci parlamentu ešte v marci minulého roka, do platnosti však vstúpia až 19. januára 2013. "K zmenám v oblasti udeľovania vodičských oprávnení a vydávania vodičských preukazov sa pristúpilo z dôvodu potreby prebrať smernicu Európskeho parlamentu z 20. decembra 2006 o vodičských preukazoch,“ odôvodňuje opatrenia policajná hovorkyňa Denisa Baloghová.

Aj keď európska smernica nie je pre členské krajiny povinná, okrem Slovenska sa ju od rovnakého rozhodlo dátumu rozhodlo uviesť do života napríklad aj Česko. Podľa Bruselu sa týmto spôsobom odľahčí hustá premávka a zmiernia sa problémy s parkovaním vo väčších mestách. Nové pravidlá majú totiž motivovať motoristov najmä k tomu, aby presedlali z áut na skútre.

Docieliť sa to má zásadou, podľa ktorej budú motoristi v celej únii získavať spolu s vodičským preukazom skupiny B aj oprávnenie na skupinu A1, teda na vozidlo s objemom valcov do 125 cm3, výkonom do 11 kW a maximálnou konštrukčnou rýchlosťou nad 45 km/h.

Keďže u nás toto pravidlo už platí, slovenských motoristov sa dotknú najmä ďalšie nadväzujúce opatrenia. Hlavným z nich bude obmedzenie platnosti vodičských preukazov. Tie majú v závislosti od skupín platiť maximálne 15 rokov a minimálne dokonca len päť. Po uplynutí platnosti ich bude nutné odovzdať na polícii, ktorá na výmenu vystaví nové doklady.

"Za výmenu vodičského preukazu z dôvodu jeho obmedzenej platnosti občan zaplatí 6,50 eura,“ avizuje hovorkyňa rezortu vnútra Natália Hattalová. Rovnakú sumu podľa nej zaplatia aj vodiči, ktorí budú nové doklady žiadať z dôvodu straty svojich pôvodných, či tí, ktorí budú mať záujem o vydanie medzinárodného vodičského. Jedinú výnimku z poplatkov budú mať starší ľudia nad 65 rokov. "Títo vodiči budú od poplatkov oslobodení,“ vraví Hattalová.

Obmieňanie vodičských sa však bude týkať všetkých a nevyhnú sa mu ani motoristi, ktorým boli vydané doklady na neurčito. Platiť pre nich bude zásada, podľa ktorej oprávnenia získané medzi 1. januárom 1993 a 30. aprílom 2004 budú platiť do 31. decembra 2023. Vodičské vydané od 1. mája 2004 do 18. januára 2013 zostanú platné do 31. decembra 2032.

Aj keď motoristi nové pravidlá môžu vnímať ako ďalšiu byrokraciu, dopravný analytik Jozef Drahovský poukazuje na to, že pri cestách do zahraničia neraz aj pomôžu. ,,Dosiaľ sa stávalo, že veľa ľudí malo v zahraničí problémy pri preukazovaní sa vodičským oprávnením, keďže zahraniční policajti si mysleli, že bez uvedeného dátumu vypršania platnosti doklady nie sú platné. V zahraničí totiž niečo také býva zvykom, a tak sa aspoň dostaneme na štandardnú úroveň iných krajín," hovorí.

Zmeny pocítia aj starší vodiči, pre ktorých sa pravidlá uvoľnia. Po novom totiž ľudia nad 65 rokov už nebudú musieť chodiť na pravidelné lekárske prehliadky každé dva roky, ale len každých päť. Pôvodný, teda kratší interval naďalej zostane v platnosti pre tých, ktorí chcú šoférovať nákladné auto, autobus, vozidlo s právom prednostnej jazdy, motorové vozidlo využívané na zasielateľstvo či taxislužbu a na poskytovanie poštových služieb.

Navyše všetci tí, ktorí svoj pôvodný vodičský preukaz vymenia po 19. januári za nový, už so sebou nebudú musieť nepretržite nosiť potvrdenie o zdravotnej spôsobilosti. Potvrdením bude samotný nový vodičský.

Zábudlivejších motoristov poteší pri tomto opatrení aspoň fakt, že vodičské budú môcť byť neplatné aj čiastočne, nielen ako celok. Využiť to budú môcť napríklad v situácii, keď im vyprší platnosť povolenia na jednu skupinu, no druhá bude mať neskorší dátum exspirácie. V tomto prípade bude možné uplatňovať si povolenie aspoň na naďalej platnú skupinu vozidiel.

Ak však polícia niekoho prichytí s neplatným vodičským povolením, vypýtať si bude môcť až 60-eurovú pokutu aj s vodičským.

Zásadné zmeny pocítia na vlastnej koži aj začínajúci vodiči. Po tom, čo sa slovenské predpisy zjednotia v skupinách vozidiel s európskymi, totiž väčšina z nich príde o možnosť riadiť silnejšie motorky.

Tie budú mať spoločne s troj- či štvorkolkami inak definované skupiny ako doteraz. Do skupiny A1 sa z nich dostanú len tie, ktorých výkon nepresahuje 15 kW. Zároveň vznikne aj nová skupina motoriek A2. V tej nebude môcť byť výkon stroja vyšší ako 35 kW a pomer výkonu a najväčšej prípustnej celkovej hmotnosti nebude môcť presahovať 0,2 kW/kg, pričom nebudú môcť byť odvodené od vozidla s viac ako dvojnásobkom ich výkonu. Oprávnenie na šoférovanie vozidiel tejto skupiny sa bude sa udeľovať po zložení skúšky ľuďom nad 18 rokov.

To sa však už nebude týkať skupiny A, do ktorej pribudnú trojkolky s výkonom nad 15 kW. Tie budete možné šoférovať až od 21 rokov. Na získanie oprávnenia šoférovať motorky skupiny A však už nebude stačiť vek 21 rokov, ako je to dnes, ale až 24 rokov.

Vďaka tomu, že zmenená kategorizácia oberie o možnosť šoférovať športové motorky množstvo mladých, si polícia sľubuje najmä úbytok nehôd. Ako totiž pripomína Baloghová, vodiči vo veku od 18 do 24 rokov zavinili vlani až 2¤375 dopravných nehôd. V prípade ľudí nad 65 rokov to zas bolo 313 nehôd.

Posúvanie vekovej hranice navyše okrem motoriek ovplyvní aj ďalšie dopravné prostriedky. O tri roky dlhšie – do 21 – sa na skúšky v autoškole bude čakať aj pri nákladiakoch nad 7 ton a kamiónoch. Ďalšie tri roky navyše budú nutné pre povolenie riadiť autobusy určené na prepravu 16 a viac osôb.

Vodiči áut budú musieť od januára venovať osobitnú pozornosť aj prívesom, ktoré za vozidlo pripájajú. S cieľom zjednodušiť doterajšie predpisy začne platiť zásada, že za autom do 3,5 tony bude smieť jazdiť aj ten príves, ktorého najväčšia prípustná celková hmotnosť presahuje 750 kg. Podmienkou pre túto liberalizáciu zákona však je, že najväčšia prípustná celková hmotnosť jazdnej súpravy nepresiahne 4250 kg.

Vodičský preukaz skupiny BE (po starom B+E) teda bude potrebný v tých prípadoch, keď za autom skupiny B pôjde príves, ktorého najväčšia prípustná celková hmotnosť nepresahuje 3500 kg. Ak príves bude ťažší, nevyhnutnosťou už bude vodičský skupiny C1E (predtým C1+E, teda nákladné vozidlo do 7,5 tony s prívesom).

Aké pokuty hrozia za nedostatky v dokladoch podľa sadzobníka pokút
  Výška pokuty
  v blokovom konaní podľa zákona
§ 4 Povinnosti vodiča
Použitie vozidla na jazdu, ktoré, nemožno prevádzkovať v cestnej premávke 60 eur do 60 eur
Vedenie vozidla vyradeného z cestnej premávky alebo vozidla, ktoré nebolo schválené na prevádzku v cestnej premávke, alebo vozidla vyradeného z evidencie alebo vozidla, ktoré nie je opatrené platnou tabuľkou s evidenčným číslom, ak tejto povinnosti podlieha, alebo vedenie vozidla s tabuľkou s evidenčným číslom, ktorá nie je pridelená tomuto vozidlu predložiť do 150 eur
Šoférovanie bez platných dokladov predpísaných zákonom alebo osobitným predpisom 30 eur do 60 eur
Šoférovanie bez príslušného vodičského oprávnenia, bez osoby spolujazdca podľa § 74 ods. 2 zákona o premávke, v čase jeho odobratia alebo počas zadržania vodičského preukazu okrem prípadov, ak sa ho učí viesť v autoškole, podrobuje sa skúške z jeho vedenia alebo má v čase zadržania vodičského preukazu povolenú jazdu predložiť do 650 eur
Odovzdanie vedenia vozidla osobe, ktorá nespĺňa podmienky na vedenie vozidla alebo je pod vplyvom alkoholu alebo inej návykovej látky, alebo ktorej schopnosť viesť vozidlo je inak znížená predložiť do 60 eur
§ 74 Vodičské oprávnenie
Porušenie povinností podľa zákona o premávke predložiť do 650 eur
§ 94
Osoba spolujazdca podľa § 74 ods. 2 zákona o premávke, ktorá nemá pri sebe platný vodičský preukaz 30 eur do 60 eur

Sadzobník je záväzný pre prípady blokových pokút na mieste. Ak vodič s pokutou nesúhlasí a odmietne ju na mieste zaplatiť, je agresívny alebo jedným konaním spôsobil viac priestupkov, nasleduje správne konanie, v ktorom sa postupuje podľa zákona o priestupkoch. Ten namiesto presných sankcií pozná len hornú hranicu pokuty.

20 debata chyba
Články podľa značiek