Subaru Crosstrek: Nástupca XV mení názov a je drsnejší

Známy crossover SUBARU XV prichádza v tretej generácii. Hybridnú techniku si požičia z Forestra a názov od svojho amerického súrodenca.

14.03.2024 00:00
Snimka obrazovky 2024-03-12 133458, pr nepouzivat Foto:
Dizajn nového Crosstreku je výrazne agresívnejší ako pôvodného XV. Vidieť to na ochrane podvozka či štruktúre masky.

Subaru XV predstavila japonská automobilka v roku 2011. V súčasnosti je na trhu jeho druhá generácia. Ide o globálny model, ktorý „seká“ kariéru nielen v Európe, ale aj v Japonsku a v USA. Američania ho poznajú pod názvom Crosstrek. Tretia generácia tohto kompaktného crossoveru na základoch Imprezy prichádza na európsky trh a končí s názvom XV. Aj na starom kontinente sa tak predstavuje ako Crosstrek. To len posilní novátorský dojem z modelu, hoci Subaru sa opäť držalo evolúcie.

Príchod sa dal očakávať, pretože Subaru už má na trhu novú Imprezu WRX a nové kombi Levorg, s ktorými bude Crosstrek spájať vylepšená platforma SGP (Subaru Global Platform). Aj vďaka nej sa bude môcť Crosstrek pochváliť väčšou tuhosťou a nižším prenosom vibrácií do interiéru. Zvýšila sa napríklad aj pevnosť spojov v zavesení kolies. Subaru sa tiež chváli ucelenou konštrukciou skeletu, ktorý vzniká ako prvý a až následne sa naň namontujú vonkajšie panely karosérie. Zvyšuje to tuhosť a znižuje hmotnosť.

Foto: Subaru
Snimka obrazovky 2024-03-12 134004 1, pr nepouzivat

Evolučný prístup je jasný aj pri pohľade na rozmery. Na dĺžku má Crosstrek 4 480, na šírku 1 800 a na výšku 1 585 mm. Do dĺžky tak pribudlo len 15 mm. Šírka sa nemenila. Zato strecha klesla k asfaltu až o 35 mm. Rázvor náprav s hodnotou 2 670 mm je v podstate identický. Dizajnéri sa snažili posilniť drsný imidž Crosstreku. Má preto masívnejšiu štruktúru masky, robustnejšiu plastovú ochranu kolies, prahov a nárazníkov a tiež agresívne pôsobiace zadné svetlá, ktoré ladia s množstvom ostrých prelisov zadného veka. Dostupných bude desať farieb karosérie vrátane nových farieb Oasis Blue a Sun Blaze Pearl, pričom vyššie úrovne vybavenia budú používať 18-palcové disky kolies.

Interiér je zmenený na nepoznanie. V podstate kopíruje novú Imprezu WRX. Pôsobí tiež masívnejšie a robustnejšie. Dobrou správou je zachovanie klasických analógových prístrojov. To ale neznamená, že by sa Crosstrek vyhýbal digitalizácii. Centrum palubnej dosky totiž patrí vertikálne situovanej obrazovke s uhlopriečkou 11,6 palcov, ktorú poznáme napríklad aj z nového Outbacku.

Interiér sa zmenil na nepoznanie. Kombinuje... Foto: Subaru
Nativ, pr, nepouzivat Interiér sa zmenil na nepoznanie. Kombinuje analógové prístroje s veľkou vertikálnou obrazovkou infotainmentu.

Okrem vybavenia má komfort zvýšiť celkom nová konštrukcia sedadiel, ktorých koľajnice sú uchytené priamo v karosérii. Tvar čalúnenia má poskytnúť dobrú oporu panvy, čo bráni tomu, aby sa kolísanie karosérie prenášalo do pohybov hlavy. Subaru tiež sľubuje vyšší akustický komfort, napríklad aj vďaka použitiu nového lepidla mastix v spojoch strechy, ktoré pohlcuje hluk a vibrácie. Všetkými vylepšeniami sa konštruktérom podarilo znížiť hluk v kabíne oproti predchádzajúcemu modelu SUBARU XV až o 50 % a vibrácie o 44 %. Jazda v novom Crosstreku je tak komfortnejšia. Veľkosť batožinového priestoru je 328 l a možno ju zväčšiť sklopením operadiel delených v pomere 60 : 40 na 1 314 l.

Subaru Crosstrek

Rozmery, objemy, hmotnosti

Svetlá výška (mm) 220
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 595 – 1 612
Celkový objem kufra (l) 1 314

Technické údaje

Typ motora zážihový atmosférický plochý
Počet valcov 4
Zdvihový objem motora (cm3) 1 995
Výkon motora pri ot./min (kW/k) 100/136 pri 5 600
Krútiaci moment motora pri ot./min (Nm) 182 pri 4 000
Výkon elektromotora (kW/k) 12,3/16,7
Krútiaci moment elektromotora (Nm) 66
Maximálna rýchlosť (km/h) 198
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 10,8
Kombinovaná spotreba paliva (l)** 7,7
Nové zadné svetlá dotvárajú celkovo drsný imidž... Foto: Subaru
Snimka obrazovky 2024-03-12 133550, pr nepouzivat Nové zadné svetlá dotvárajú celkovo drsný imidž Crosstreku.

Crosstrek bude dostupný v Európe výlučne s hybridným pohonom. Hlavnou zmenou pohonu je teda hybridizácia plochého atmosférického dvojlitrového štvorvalca, ktorú Subaru nazýva e-BOXER. K výkonu spaľovacieho agregátu 100 kW (136 k) a jeho krútiacemu momentu 182 Nm sa pridáva elektromotor s výkonom 12,3 kW (16,7 k) a krútiacim momentom 66 Nm. Vylepšená prevodovka Lineartronic s kontinuálnym prevodom prenáša silu motora na symetrický pohon oboch náprav. A to permanentne.

Foto: Subaru
subaru-crosstrack-2022 02-clanok W, u obrazovkou infotainmentu.

Jazdné vlastnosti vylepší nielen tuhšia konštrukcia, ale aj dvojpastorkové hrebeňové riadenie a elektrický posilňovač bŕzd. Čakať tak máme rýchlejšiu odozvu na pohyby volantu a brzdového pedála. Mimo spevnených ciest prospeje Crosstreku svetlá výška až 220 mm. Subaru nezabudlo ani na bezpečnosť. Prichádza s novou monokulárnou kamerou na čelnom okne s väčším zorným uhlom a novou clonou. Tá poskytuje potrebné informácie asistenčným systémom balíka EyeSight.

Spolu so zlepšeným softvérom lepšie rozoznáva objekty na ceste, vrátane chodcov a cyklistov. To je výhoda pre adaptívny tempomat, autonómne brzdy či systém udržiavania v jazdnom prúde.

Foto: Subaru
Snimka obrazovky 2024-03-12 134245, pr,, nepouzivat

Subaru Crosstrek e-BOXER je na výber v troch výbavových stupňoch. Základom je výbava Style, ktorá stojí 35 500 eur. Nad ňou sa nachádza výbava Style X-Tra s cenovkou 37 000 eur. Vrcholom ponuky je výbava Premium, ktorá stojí 39 500 eur.

chyba
Články podľa značiek