Test: Lexus CT 200h - tichá revolúcia

Bolo len otázkou času, kedy Lexus zostúpi z automobilovej high society aj do nižšej strednej triedy. Jeho konkurenti z Mníchova, Stuttgartu či Ingolstadtu tam už totiž dávno čeria vody, a to veľmi úspešne.

20.07.2011 09:41
Lexus CT200h Foto:
Hybrid CT 200h je prvým kompaktným hatchbackom od Lexusu.
debata (1)

Bojovať s ostrieľanými hráčmi nie je jednoduché, a tak Lexus využil to, čo je mu najbližšie – hybridnú technológiu. Lexus CT 200h má vďaka tomu síce len jednu jedinú alternatívu pohonu, no na druhej strane autonómne postavenie.

Aj najmenší Lexus pôsobí prémiovo. Foto: Václav Lipavský
Lexus CT200h Aj najmenší Lexus pôsobí prémiovo.

Lexus CT200h sme si vyskúšali v luxusnej verzii Premium, ktorá si sa svojou výbavou môže pokojne porovnávať s prémiovými modelmi vyšších tried. Ekológia a luxus sa tu stretajú s takou prirodzenosťou, akoby ani nešlo o protiklady.

Hybridná technológia už prenikla aj medzi... Foto: Václav Lipavský
Lexus CT200h Hybridná technológia už prenikla aj medzi kompakty.

Model CT 200h je prvým hatchbackom Lexusu, najmenším modelom, aký kedy vyrábal a zároveň prvým Lexusom s výlučne predným náhonom. Dĺžkou 4320 mm ale aj rázvorom 2600 milimetrov spadá presne do rámca, kde operuje Audi A3 alebo BMW1. Dizajn je však samostatnou kapitolou. Lexus totiž na rozdiel od iných ázijských značiek nikdy neskrýval svoj japonský pôvod a na jeho tvaroch to cítiť. Európanovi asi hneď neulahodí, no nemožno poprieť, že má silnú charizmu.

Svoj japonský pôvod vôbec neskrýva. Foto: Václav Lipavský
Lexus CT200h Svoj japonský pôvod vôbec neskrýva.

Výrobca ho charakterizuje ako výrazne športový hatchback, ale na túto definíciu má azda až príliš „barokové“ proporcie. Najmä komplikovaná zadná časť pôsobí trochu ťažkopádne a dokonca aj 17-palcové kolesá vpadnuté do blatníkov sa zdajú menšie, než je realita. Škoda, že Lexus nevytvoril pri CT 200h dojem pseudokupé s kamuflovanými zadným kľučkami, ako to poznáme pri krásnej Alfe Giulietta alebo Citroëne DS4. Zato prekvapí špičkovou aerodynamikou s koeficientom Cx 0,28.

Športová útulnosť

Nízko situovaná strecha a kratšie zadné dvere mierne sťažujú nastupovanie. Ak sa však už uvelebíte za volantom CT 200h, pochopíte, že reči Lexusu o špičkovej ergonómii neboli len reklamným ťahom. K nízkemu športovému posedu ladia vynikajúco tvarované sedadlá s komfortným čalúnením, ale aj výborným bočným vedením a, samozrejme, robustný veniec volantu.

Interiér si to luxusom môže rozdať aj väčšími... Foto: Václav Lipavský
Lexus CT200h Interiér si to luxusom môže rozdať aj väčšími Lexusmi.

Miesto radiacej páky tu nájdete malý elektronický volič v tvare golfovej palice, ktorý je však v ľahkom dosahu, takže ho možno využívať vždy, keď potrebujete, napríklad aj pri volení režimu B, teda intenzívnej rekuperácie.

Palubné systémy ovládate týmto joystickom. Foto: Václav Lipavský
Lexus CT200h Palubné systémy ovládate týmto joystickom.

CT 200h tiež disponuje asi najviac intuitívnym multimediálnym rozhraním, aké sa kedy objavilo. Systém Remote Touch tvorí opierka na dlaň s joystickom v dosahu končekov prstov a potvrdzovacím tlačidlom Enter v dosahu palca. Takže všetky funkcie audia, nastavenia vozidla, navigácie alebo palubného počítača ovládate s neuveriteľnou ľahkosťou. Stačí pritom sledovať výklopný 7-palcový monitor a pohybujúci sa kurzor. Na druhej strane grafika displeja vrátane grafiky navigácie by mohla byť pri takom sofistikovanom aute podstatne modernejšia.

Na displeji môžete sledovať tok energie... Foto: Václav Lipavský
Lexus CT200h Na displeji môžete sledovať tok energie aktuálne poháňajúcej kolesá.

Malý Lexus vás v interiéri rozhodne nesklame ani dielenským spracovaním, dizajnom či výberom materiálov. Na palube vládne vyslovene prémiová atmosféra, ktorú podporuje enormne široká stredová konzola, ale aj kožou potiahnutý prístrojový panel s optitrónovým podsvietením. Cítite sa skôr ako v kokpite moderného súkromného jet-u než v automobile. Na jeho futuristické prvky si však rýchlo zvyknete.

Športový štýl CT 200h vás však mierne oberá o priestor. Nie, nejde o zásadné obmedzenie, ale rekordér v priestorovom komforte to určite nie je. Cítiť to zvlášť na malej rezerve nad hlavou na zadných sedadlách, výhrou nie je ani miesto na kolená zadných cestujúcich. Jednoducho prednosť dostala športová útulnosť. Malú výčitku si zaslúži aj výhľad vzad cez relatívne úzke zadné okno a široké stĺpiky, ktorým príliš nepomáhajú ani malé bočné integrované okienka. Vhod preto príde cúvacia kamera a vzorovo veľké spätné zrkadlá.

Vzadu je miesta pomenej. Foto: Václav Lipavský
Lexus CT200h Vzadu je miesta pomenej.

Malý kufor, bohatá výbava

Hybridná technológia s batériami v kufri sa bohužiaľ podpísala na mizerných úžitkových vlastnostiach. Pod zadným vekom je len 275 litrov pre batožinu, našťastie pod jeho dnom je ešte malá schránka na pár drobností.

Na batožinu ostáva skromných 275 l. Foto: Václav Lipavský
Lexus CT200h Na batožinu ostáva skromných 275 l.

Po sklopení zadných operadiel je síce k dispozícii rovná podlaha, no i tak je dno relatívne plytké. Vybavením sa Lexus CT 200h takmer snaží dotiahnuť na úroveň veľkých Lexusov. V najvyššej úrovni Premium môžu prežiť rodení audiofili doslova nirvánu. Aparatúra Mark Levinson s 13 reproduktormi hrá neskutočne čisto. Škoda len, že veľké reproduktory obmedzujú veľkosť odkladacích priestorov v predných dverách.

Po sklopení operadiel sa objem prepravného... Foto: Václav Lipavský
Lexus CT200h Po sklopení operadiel sa objem prepravného priestoru zvýši na 985 l.

Nájdete tu tiež vyhrievané sedadlá, kožené čalúnenie, cúvaciu kameru, tempomat a, samozrejme, bezpečnostný balík s ôsmimi airbagmi, ktorý mu priniesol v nedávnych testoch Euro NCAP plný zisk piatich hviezdičiek. Nie je to zlé, ale pri astronomickej cene 39 100 eur si skôr položíte otázku, prečo nie sú v ponuke ventilované sedadlá, systém proti nedobrovoľnému opusteniu jazdného pruhu, kontrola slepého uhla v zrkadlách a prečo si máte priplácať za radarový tempomat či elektrické ovládanie sedadla spolujazdca a strešné okno.

Benzín nemá rád

Hybridná technika CT 200h nie je ničím novým. Lexus si ju požičal z Toyoty Prius a tú istú nájdete aj v hybridnom Aurise. Strácať čas opisom jej zložitej činnosti nemá zmysel. Podstatné je, že benzínový 4-valec 1.8 VVT-i (73 kW/99 k) a elektromotor (60 kW/82 k), prepojené cez planétovú kontinuálnu prevodovku, prinášajú naozaj reálnu úsporu paliva. Vďaka rozjazdom s nulovými emisiami, častým zapájaním elektromotora do práce aj počas plynulej jazdy vo vyšších rýchlostiach sme sa dostali v režime Eco v mestskej premávke pod hranicu piatich litrov. Práve v uliciach mesta je efekt hybridu najzreteľnejší. Mimo neho je však pomoc elektromotora v podstate len asistenčná, takže palubný počítač sa vyšplhá aj k údaju 6,0 l/100 km.

Motor dokáže byť napriek objemu 1,8 l úsporný. Foto: Václav Lipavský
Lexus CT200h Motor dokáže byť napriek objemu 1,8 l úsporný.

Ak čakáte od CT200h športové dobrodružstvo, nerobte si tiež ilúzie. Sto kilowattov nie je málo, ale zrýchlenie na stovku za 10,3 sekundy na adrenalín jednoducho nestačí. Ani v režime Sport, orientovanom na dynamiku, ktorý sa okrem iného prejavuje zmenou ukazovateľa ekonomickej jazdy na otáčkomer, si CT 200h nepočína lepšie ako benzínový dvojliter. Z križovatky síce vyráža s pomocou nádielky newtonmetrov elektromotora veľmi ostro, ale potom akoby strácal dych. Predbiehacie manévre vo vyšších rýchlostiach nie sú naozaj žiadnym pôžitkom. Navyše stratená väzba medzi otáčkami motora a rýchlosťou, z dôvodu kontinuálnej prevodovky, robí športovú jazdu dosť sterilnou.

Ani hybridnému Lexusu nechýba klasický výfuk. Foto: Václav Lipavský
Lexus CT200h Ani hybridnému Lexusu nechýba klasický výfuk.

V porovnaní s Priusom však Lexus exceluje akustickým komfortom. Ten je na špičkovej úrovni. Podľa uší nezistíte, či je benzínový motor práve v činnosti, alebo nie. Jediným hlukom, ktorý preniká do interiéru, je zvuk odvaľujúcich sa pneumatík. To je však za 39 000 eur dosť málo.

Nízkoprofilové pneumatiky Yokohama Decibel E70... Foto: Václav Lipavský
Lexus CT200h Nízkoprofilové pneumatiky Yokohama Decibel E70 s rozmermi 215/45 R 17 sú na horších povrchoch hlučné a znižujú komfort.

Jediný v triede

Vyspelý podvozok CT 200h s tlmičovými vzperami McPherson vpredu a zadnou lichobežníkovu nápravou s nezávislým zavesením je nepomerne „rýchlejší“ než jeho motor. A to je dobré. Tvrdšie odpruženie, ostrejšie riadenie a vysoká tuhosť karosérie prinášajú Lexusu mimoriadne suverénne správanie v zákrutách. Prekvapuje najmä svojou neutralitou. Zmieriť sa však musíte s malou svetlou výškou, ktorá vám môže robiť problémy v mestskej premávke.

Pozor na obrubníky, svetlá výška nepatrí k... Foto: Václav Lipavský
Lexus CT200h Pozor na obrubníky, svetlá výška nepatrí k najväčším.

Napriek tuhšiemu podvozku však dokáže ponúknuť aj vysokú mieru komfortu, danú dobrou filtráciou. Jediná výčitka smeruje k odhlučneniu podblatníkov. Práve vďaka tichosti hybridnej sústavy a špičkovej aerodynamike je jediným zdrojom hluku v kabíne práve zvuk odvaľujúcich sa pneumatík.

Menší zadný stierač dnes nikde nenájdete. Foto: Václav Lipavský
Lexus CT200h Menší zadný stierač dnes nikde nenájdete.

A aké sú šance CT 200h na Slovensku? Bez daňových bonusov pre ekologické autá asi malé. Len málokto sa preň rozhodne z ekologického presvedčenia, a iný logický dôvod prakticky neexistuje. V jeho cenovej úrovni si totiž môžete vyberať z celej plejády konkurentov, ktorí z vašej peňaženky vytiahnu síce na čerpacej stanici o čosi viac peňazí, no zároveň môžu ponúknuť viac výkonu, individualizácie či karosárskych verzií.

Lexus CT200h nie je lacnou hračkou. Foto: Václav Lipavský
Lexus CT200h Lexus CT200h nie je lacnou hračkou.
Výhody Nevýhody
ekoimidž cena
výbava miesto vzadu
odhlučnenie hluk od pneumatík
Technické údaje
Model: Lexus CT200h
Objem motora (cm3): 1798
Výkon (kW/k): 100/136 (výkon sústavy)
Krútiaci moment (Nm): 142 + 206 (elektromotor)
Prevodovka: CVT
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4320/1765/1430
Rázvor náprav (mm): 2600
Objem bat. priestoru/nádrže (l): 275 – 985/45
Maximálna rýchlosť (km/h): 180
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): 10,3
Komb. spotreba (l/100 km): 4,1
Cena: 39 100 €
Sériové vybavenie Premium (vybrané prvky):
VSC (ESP), 8× airbag, asistent rozjazdu do kopca, elektrochromatické spätné zrkadlo, denné LED-svetlá, predné hmlové svetlá, LED-stretávacie svetlá, svetelný a dažďový senzor, cúvacie senzory a kamera, dvojosová regulácia volantu, bezkľúčové odomykanie a štartovanie, multimediálne rozhranie Remote Touch, 7-palcový displej, tempomat, kožené čalúnenie, el. ovládané sedadlo vodiča, audio Mark Levinson + 13 repro., USB-port, CD-menič, navigácia, dvojzónová klimatizácia, vyhrievané predné sedadlá, 17-palcové disky, strešný spojler
1 debata chyba
Články podľa značiek