Mať v garáži tristokoňové Mitsubishi Lancer Evolution je snom asi každého, kto len trochu pričuchol nákazlivej atmosfére seriálu WRC. Nové Evo X však nie je žiaden lacný špás a za svoje nekompromisne športové gény si vyberá aj krutú daň. Jazdiť dennodenne týmto drsným náradím je len pre ostré nátury. Zato nový Lancer Ralliart zvláda s preľadom úlohu rodinného vozidla a pritom vás častuje opojnými návalmi endorfínov. Nie, nie je to len falošný tuningový trik. Ralliart má rovných 240 koní, pohon oboch náprav, aktívny diferenciál a dvojspojkovú prevodovku! Cenou vás však ešte nemusí zruinovať. My sme si nového diamantového atléta vyskúšali s karosériou Sportback.
Exteriér
Ambície Ralliartu sú zjavné na prvý pohľad. Zvlášť v oranžovom laku Santorini orange je jednoducho neprehliadnuteľný. Odkazov na legendárny Evolution tu nájdete viac ako dosť. A to dokonca aj vo verzii Sportback, ktorá nie je pre túto ikonu práve typická. Agresívna predná maska klesá nebezpečne nízko k asfaltu a svetlá sú hrozivo „prižmúrené“.
Aj aerodynamický balík zavŕšený obrovským krídlom, široké prahy, stabilný postoj na 18-palcových diskoch a dve mohutné koncovky výfuku naznačujú, že v tomto aute sa skrýva skutočný športový potenciál. Len sací otvor v hliníkovej prednej kapote má tak trochu samoúčelný ráz. Na rozdiel od Eva pod ním totiž nenájdete chladič stlačeného vzduchu.
Interiér
Priestorovo je Ralliart identický s klasickým Sportbackom. Ponúka dostatok komfortu pre päťčlennú posádku. Len zadný cestujúci v strede si bude musieť zvyknúť na vysoký tunel v podlahe. Napokon, sedíte v „štvorkolke“. Tu sa však podobnosť končí. Váš tep zrýchli viacero športových doplnkov, ktoré zušľachťujú inak pomerne fádny interiérový dizajn Lanceru.
Ralliart vás privíta športovými sedadlami s výrazným bočným vedením, trojramenný kožený volant vám sadne do ruky, v prístrojovej kaplnke upúta váš zrak otáčkomer s červeným poľom až nad 7000 otáčkami a vaše nohy sa dotýkajú hliníkových pedálov. A aby toho nebolo málo, nájdete tu aj zopár imitácií karbónu. Stále vás však hnevá ovládanie palubného počítača tlačidlom na prístrojovej doske či chýbajúce hĺbkové nastavenie volantu. Nenadchnú ani malé ovládače audiosústavy, retroovládače klimatizácie a na dnešné pomery malý a úzky centrálny displej.
Vybavenie a variabilita
Ralliart je vlastne vrcholovou ponukou modelového radu, ak z neho vynecháme drsné Evo X. A tak obsahuje aj luxusné prvky ako automatickú klimatizáciu, tempomat, kompletný elektrický balík na okná a zrkadlá, multifunkčný volant či dažďový a svetelný senzor. Vynikajúce je aj bezpečnostné vybavenie. V sérii je stabilizačný systém, sedem airbagov vrátane kolenného pre vodiča či bi-xenónové adaptívne svetlá. Trochu však prekvapí, že špeciálne športové sedadlá Ralliart sú len súčasťou nie práve najlacnejšieho príplatkového balíka Premium Pack, ktorý obsahuje aj bezkľúčové štartovanie a výkonnú audiosústavu Rockford Fosgate s deviatimi reproduktormi. Bez nich to totiž nie je celkom ono.
Vďaka veľkému výklopnému veku je Lancer Sportback oveľa praktickejší ako Sportsedan. No rekordy určite neláme. Časť z kufra si zobral aj subwoofer audiosústavy. Prvý dojem síce zlepšuje dvojitá podlaha, no na 375 litroch úžitkového objemu to veľa nezmení. Ani s odkladacími priestormi v interiéri to teda nie je žiadna sláva. Pochvalu si však zaslúži jednoduchý systém samočinného sklápania zadných sedadiel priamo z batožinového priestoru.
Motor a prevodovka
Ralliart poháňa preplňovaný dvojlitrový štvorvalec odvodený z agregátu Lanceru Evolution. V porovnaní s ním má síce o 40 kW menej, no aj tých 177 kW a 343 Nm je až-až na liftback nižšej strednej triedy. Nie je to síce žiadna ľahká váha, veď vďaka štvorkolke váži Ralliart takmer 1,7 tony, ale môžete si byť istí, že do sedadla vás poradne pritlačí. Motor má ostrejší zvuk, čo v tomto prípade vôbec neprekáža a točí až do 7000 otáčok za minútu. Vtedy to už v kabíne poriadne vrie.
Stovku zvládnete s asistenciou extrémne rýchlej dvojspojkovej prevodovky TC-SST za sedem sekúnd. Niet sa čudovať, veď jej šesť stupňov je sprevodovaných poriadne krátko. To však nie je všetko. Ak si chcete naozaj zajazdiť, môžete zvoliť režim Sport, ktorý radí pri citeľne vyšších otáčkach. Po prepnutí počas jazdy sa preto nečudujte, že prevodovka podradí aj od dva či dokonca tri stupne. Ak vám to stále nestačí, môžete vziať všetko do svojich rúk a zadávať povely krídelkami za volantom. Sympatické je, že v manuálnom režime vám do riadenia nevstupuje elektronika a vytrvalo drží vami zvolený stupeň. Škoda len, že krídelká nie sú umiestnené priamo na volante, ale na stĺpiku riadenia. Pri vytočenom volante sa k nim jednoducho nedostanete.
Musíte tiež rátať s tým, že Lanceru vysokooktánový benzín naozaj chutí. Ak sa neovládnete, môže z nádrže ubúdať pokojne aj viac ako 15 či dokonca 16 litrov. Ani na diaľnici nie je Ralliart oveľa úspornejší. Pod dvanásťlitrový priemer sa dostanete naozaj len s veľkým sebazaprením.
Jazdné vlastnosti
Odpruženie Ralliartu je výrazne tuhšie v porovnaní s civilnými verziami. Svoje robia aj nízkoprofilové pneumatiky. Veľa komfortu si teda neužijete, ale zas nejde o extrém typu Eva. Fascinujúca je schopnosť Ralliartu preniesť svoj výkon na vozovku, a to akúkoľvek. V žiadnom inom modeli totiž nenájdete aktívny medzinápravový diferenciál pracujúci v troch režimoch.
Pomocou tlačidla vyberáte mód pre asfalt, sneh a štrk. K tomu treba pripočítať dva diferenciály so zvýšenou svornosťou. Tu je Ralliart nepremožiteľný. Kvalitné jazdné vlastnosti sú však dané aj viacprvkovým nezávislým zavesením zadných kolies, ktoré je v tejto kategórii stále skôr raritou ako pravidlom. S Raliartom tak môžete naozaj pustiť z uzdy vaše športové ambície. Ale pozor! Prekvapiť vás môže jeho sklon k nedotáčavosti. Takže s plynom v zákrutách naozaj opatrne.
Celkom spokojní nebudete ani s riadením. Viac ako tri otáčky medzi krajnými polohami nie je naozaj to pravé orechové pre ostrú športovú jazdu. Ralliart by si iste zaslúžil strmší prevod, nehovoriac o tuhnutí riadenia pri častých manévroch, napríklad pri slalome. Na brzdy sa však môžete spoľahnúť. Pracujú neúnavne a vytrvalo.
Výhody | Nevýhody |
---|---|
výkon | spotreba |
trakcia | riadenie |
prevodovka TC-SST | ovládanie palubného počítača |
dizajn | plasty v interiéri |
Technické údaje | |
---|---|
Model: | Mitsubishi Lancer Ralliart 2.0 Turbo |
Počet valcov/ventilov: | 4/16 DOHC |
Objem motora (cm3): | 1998 |
Výkon (kW/ot.): | 177/6000 |
Krútiaci moment (Nm/ot.): | 343/2500–4725 |
Prevodovka: | 6-dvojspojková |
Dĺžka/šírka/výška (mm): | 4585/1760/1515 |
Rázvor náprav (mm): | 2635 |
Objem bat. priestoru/nádrže (l): | 375/55 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 230 |
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): | 7,0 |
Priemerná spotreba (l/100 km): | 10,0 |
Cena: | 32 000 € |
Sériové vybavenie Ralliart Premium Pack (vybrané prvky): | |
ESP, 7× airbag, 4×4, bi-xenónové svetlá s ostrekovačmi, predné hmlové svetlá, športové sedadlá, elektrický balík na okná a zrkadlá, dažďový a svetelný senzor, automatická klimatizácia, kožený multifunkčný volant a radiaca páka, bezkľúčové štartovanie a odomykanie, tempomat, audio Rckford Fosgate + 9 x repro, USB-port, aerodynamický kit, 18-palcové disky. |