Test: Chevrolet Captiva 2.0 VCDI Sport

Aj keď toto SUV od Chevroletu je na našom trhu už nejaký ten piatok, do rúk sa nám dostalo až teraz. Chevrolet Captiva sme si teda vyskúšali s dvojlitrovým turbodieselom pod kapotou, kombinovaným s automatickou prevodovkou, a navyše v novej limitovanej edícii "Sport".

31.05.2009 14:05
Chevrolet Captiva Foto:
Chrómované doplnky verzie Sport Captive naozaj pristanú.
debata

Hneď na úvod prezradíme, že technickou dvojičkou Chevroletu Captiva je Opel Antara. V oblasti dizajnu však Captiva kráča vlastnou cestou. Aj keď nám celkovo vozidlá kategórie SUV (Sport Utility Vehicle) nie sú práve najsympatickejšie, Captiva „má niečo do seba“. Obzvlášť príťažlivá sa nám zdala v tejto novej verzii nazvanej „Sport“. Tá má totiž výrazne pozmenenú kompletnú prednú časť auta. Pribudlo množstvo chrómovaných detailov, ktoré autu veľmi pristanú. Zvlášť v kombinácii s tmavým odtieňom laku karosérie. Pri pohľade zozadu s ním kontrastuje strieborná stredná časť nárazníka a športové svetlá unikátne pre túto verziu. V zadnej časti by sa pekne vynímal aj „zlatý“ znak Chevroletu, lenže nejaký „dobrák“ sa ho rozhodol z nami testovaného auta ukradnúť. Touto cestou by sme ho chceli teda „čo najsrdečnejšie pozdraviť“.

"Karbónové" dekorácie v interiéri nám... Foto: Ondrej Rabatin, Autovia.sk
Chevrolet Captiva "Karbónové" dekorácie v interiéri nám pripadali v tomto aute trošku nevhodné.

Priestranný a variabilný interiér

Športový duch sa nesie aj interiérom. Sedadlá majú veľmi pekné kožené čalúnenie v kombinácii čiernej a červenej farby. Potešia aj detaily ako červenou niťou prešívaný kožený volant. Dekorácie z imitácie karbónu sa nám už ale zdali na auto tejto triedy trochu príliš. Bočné vedenie sedadiel už celkom nekorešponduje s označením verzie „Sport“, no zato komfort sedenia je veľmi dobrý. Elektrické nastavovanie sedadla vodiča má naozaj slušný rozsah.

V druhom rade sedadiel je naozaj dosť priestoru. Foto: Ondrej Rabatin, Autovia.sk
Chevrolet Captiva V druhom rade sedadiel je naozaj dosť priestoru.

Vzadu je miesta až nazvyš, no Captiva zďaleka nekončí druhým radom sedadiel. V podlahe batožinového priestoru sú totiž v sedemmiestnej verzii schované ešte ďalšie dve sedadlá. Premena interiéru na sedemmiestny funguje na podobnom princípe, ako je to v prípade systému Flex7, ktorý používa Opel Zafira. Možno by sa dalo povedať, že systém použitý v Captive je ešte o niečo jednoduchší, no chýba možnosť posúvania druhého radu sedadiel. Sedadlá majú možnosť nastavovania sklonu operadiel. V treťom rade sedadiel už žiaden priestor navyše nie je. Opäť však musíme povedať, že aj tieto sedadlá sú skonštruované tak, aby sa v nich dokázal usadiť aj 180 cm vysoký človek. Možno bude mať pocit, že sedí dosť nízko a kolená má takmer pri brade, ale vojde sa tam. Trochu obmedzujúco môže pôsobiť fakt, že chodidlá si musíte umiestniť do špeciálnych výrezov na to určených, ktoré sú umiestnené v spodnej časti druhého radu sedadiel. Prispieva to však k použiteľnosti sedadiel a stačí si na to iba zvyknúť. V opačnom prípade by posledný rad sedadiel mohli využívať naozaj iba deti. Jediný problém sedemmiestnej verzie je fakt, že pokiaľ chcete jazdiť v sedemmiestnej konfigurácii, musíte tomu obetovať batožinový priestor.

Dvojlitrový turbodiesel bol v našom prípade... Foto: Ondrej Rabatin, Autovia.sk
Chevrolet Captiva Dvojlitrový turbodiesel bol v našom prípade kombinovaný s automatickou prevodovkou.

Motor a prevodovka

Vieme, že dvojlitrový turbodiesel s výkonom 110 kW (150 k) a krútiacim momentom 320 Nm je dobrý motor. Akurát by sa mu možno zišlo trochu lepšie odhlučnenie, ale ináč bolo všetko v poriadku. Celkový dojem z auta však kazila automatická prevodovka. Mala síce päť prevodových stupňov, no pracovala podľa podobných algoritmov, ako archaické štvorstupňové automaty. Motor držala prevažne nad 2000 ot./min, čo sa nám zdalo zbytočne veľa. Takmer ihneď po ubratí plynu padali otáčky motora k voľnobehu, čiže vôbec nevyužívala brzdenie motorom. Pod plným plynom sa auto vedelo celkom slušne rozbehnúť, no pri bežnej jazde marila automatická prevodovka všetky snahy motora o rozhýbanie veľkého SUV. Samozrejme, že sa to odrazilo aj na spotrebe paliva. V meste sa spotreba nami testovanej Captivy pohybovala až niekde okolo 12 litrov nafty na 100 km. Mimo mesta si od nás vypýtala 9 litrov a pri ustálenej jazde po diaľnici spotrebuje okolo 10 litrov nafty na 100 km.

Hmlovky sú súčasťou sériového vybavenia. Foto: Ondrej Rabatin, Autovia.sk
Chevrolet Captiva Hmlovky sú súčasťou sériového vybavenia.

Jazdné vlastnosti

Keďže Captiva nie je žiaden ortodoxný off-road, do seriózneho terénu sme s ňou ani nejazdili. V tom ľahšom si vďaka permanentnému pohonu 4×4 počínala samozrejme bez zaváhania. Stratená nebola ani na asfalte. Označenie „Sport“ tejto limitovanej edície však nesmiete brať príliš vážne. Vzťahuje sa totiž výhradne iba k vzhľadu auta. Na jazdných vlastnostiach nebolo športové nič. A ani byť nemalo. Captiva má totiž iné priority. Na kľukatých cestách vám jej mäkký podvozok s kombinácii s riadením s nulovým odporom nedodá veľa dôvery. V meste sme však tieto vlastnosti oceňovali. Komfortné pruženie dobre filtruje nerovnosti a nad manévrovateľnosťou Captivy sme len nechápajúc krútili hlavou. Aktívny posilňovač riadenie poctivo odvádza svoju prácu a pri parkovacích manévroch vytočíte kolesá od dorazu k dorazu neuveriteľne rýchlo. Aj polomer otáčania patrí medzi tie najlepšie v tejto triede, takže napriek veľkým rozmerom sa nemusíte na parkovacie miesto vtesnávať na stokrát. Napriek tomu si myslíme, že riadenie na aute takýchto rozmerov by mohlo mať predsa len o niečo väčší odpor.

Chrómované doplnky vyniknú najmä v kombinácii s... Foto: Ondrej Rabatin, Autovia.sk
Chevrolet Captiva Chrómované doplnky vyniknú najmä v kombinácii s tmavým lakom karosérie.

Resumé

Captiva je priestranné a komfortné rodinné auto s príjemne variabilným interiérom. Jej permanentný pohon 4×4 využijete pri rodinných výletoch napríklad v zime na lyžovačku, alebo v lete na chalupu. Napriek jej rozmerom sa s ňou veľmi dobre manévruje v meste, no na kľukatých „okreskách“ veľmi talentovaná nie je. Určite by sme však neodporúčali automatickú prevodovku. Daň sa pohodlie jazdy bez radenia je v tomto prípade príliš vysoká. V značnej miere sa totiž premieta do zvýšenej spotreby paliva a zníženej dynamiky auta.

Základná cena modelu: Chevrolet Captiva 2,0 VCDI Sport: 31 980 € (963 430 Sk) + 2000 € automatická prevodovka

Sériové vybavenie verzie Sport (vybrané prvky):
airbagy predné, bočné, okenné, aktívny posilňovač riadenia, automatická regulácia výšky vozidla podľa zaťaženia, elektricky nastaviteľné sedadlo vodiča (8 parametrov), palubný počítač, hmlovky, tempomat, systém pre bezpečný zjazd svahov DCS, elektricky ovládané, sklopné a vyhrievané vonkajšie spätné zrkadlá, parkovacie senzory vzadu, dažďový senzor, 18-palcové disky kolies z ľahkej zliatiny, automatická klimatizácia, kožený volant s ovládaním autorádia a tempomatu, rádio s CD/mp3 prehrávačom, CD menič na 6 diskov, 8 reproduktorov, vyhrievané predné sedadlá, ostrekovač svetlometov, dekoračné lišty v interiéri „carbon“, chrómované kľučky dverí, čierno-červené kožené čalúnenie, predný a zadný športový nárazník, svetlá v športovom prevedení, chrómované koncovky výfukov

Technické údaje
Motor: štvorvalcový radový turbodúchadlom prepĺňaný vznetový motor, vodou chladený, uložený vpredu priečne, zdvihový objem valcov 1991 cm3, maximálny výkon 110 kW (150 k) pri 4000 ot./min., maximálny krútiaci moment 320 Nm pri 2000 ot./min.
Kombinovaná spotreba: 8,6 l/100 km
Prevodovka: päťstupňová automatická prevodovka s hydrodynamickým meničom krútiaceho momentu

Podvozok: vpredu nezávislé zavesenie na vzperách typu McPherson, vzadu nezávislé viacprvkové zavesenie
Brzdy: Vpredu kotúčové brzdy s vnútorných chladením, vzadu kotúčové brzdy, protiblokovací systém ABS s EBD, brzdový asistent, mechanická ručná brzda pôsobiaca na zadné kolesá

Karoséria: päťdverové sedemmiestne SUV, DxŠxV: 4635×1849×1720 mm, rázvor osí kolies 2707 mm, prevádzková hmotnosť 1910 kg, objem batožinového priestoru 465/930 l

Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 11,3 s
Maximálna rýchlosť: 180 km/h

debata chyba
Články podľa značiek