GTi – magická trojica písmen, ktorá je v prípade Peugeotu asi naveky spojená s legendárnymi modelmi 205/309 GTi. Na ich úspechu sa najnovšie pokúša priživiť aj hatchback 308 GTi.
Pravdupovediac, najostrejšia tristoosmička vôbec nevyzerá na to, že chce potrápiť niekoho zo svorky ostrých hatchbackov. Nenájdete na nej žiadne originálne nárazníky, prahy alebo výrazné spojlery. Vzadu dokonca chýba akékoľvek označenie, okrem číslic 308 a horizontálnej chrómovanej lišty opticky rozdeľujúcej zadné dvere tu totiž nič iné neuvidíte. Niečo naznačia nenápadné nápisy GTi na predných dverách a dvojitá koncovka výfuku, ale to je asi tak všetko.
Kritizuj len to, čo sám aj kúpiš
Čím dlhšie s autami robím, tým viac rozumiem snahe automobiliek ponúkať verzie ako je táto – nenápadný a výkonný kompakt použiteľný na každodenné jazdy za povinnosťami aj zábavou. Postaviť nekompromisný špeciál v štýle niekdajšej famóznej verzie 306 Rallye by pravdepodobne nebol problém, otázkou však ostáva, koľko ľudí by si takto ultimatívnu tristoosmičku nakoniec aj kúpilo.
Chápem, že pre niektorých fanúšikov je súčasná interpretácia 308 GTi len slabým odvarom toho, čo si pod skratkou GTi predstavujú, na druhej strane musí auto uspokojiť čoraz protichodnejšie nároky klientov, ktorí sa dnes ani pri športových verziách nechcú vzdať klimatizácie, vyhrievaných sedadiel alebo takej nezmyselnosti, akou je sklenená panoramatická strecha (GTi ju má sériovo).
Za volantom s rozvahou
Stretol som sa s názormi, že podvozok Peugeotu 308 GTi za veľa nestojí. Vraj je zbytočne tvrdý, uskákaný a zadná jednoduchá náprava v zákrute nič nepodrží. Úprimne, nemyslím si to. Len kvôli torznej priečke vzadu by som 308 ešte nezatracoval, skôr by som dal po prstoch človeku, ktorý rozhodol o použití ťažkých 18-palcových kolies. Chápem, že vzhľad dnes predáva viac ako technika, ale v niektorých prípadoch to zachádza zbytočne ďaleko. Konštruktéri tak museli bojovať s ladením podvozku obvešaného ťažkými kolesami s rozmermi 225/40 R 18.
Veľké kolesá si svoju daň vyberajú na sérii za sebou nasledujúcich nerovností. Ak trafíte dieru, pruženie a tlmiče si s ňou ako tak poradia, dokonca pri tom zavesenie ani nenarobí veľa hluku. Ak je však nerovností viac, sériové tlmiče stratia nad ťažkými kolesami kontrolu a Peugeot rozbitým úsekom doslova preskáče. Aký to má vplyv na držanie stopy ani nemusím opisovať. Škoda.
Vzhľadom na profil pneumatík je schopnosť zavesenia pohlcovať nerovnosti slušná. Týka sa to najmä prednej nápravy. Zhodou okolností momentálne jazdím na naftovom Peugeote 308 2.0 HDi obutom do rovnakých pneumatík (dokonca s rovnakým bielym lakom, takže by ste ho od verzie GTi ani nerozoznali), no jeho predná náprava zaťažená približne o 50 kg ťažším agregátom už tak poddajná ako v GTi nie je.
Príjemné je, že napriek tomu sa 308 GTi v zákrutách príliš nenakláňa, na dierach však občas hodí zadkom a v zákrute nie je tak vyvážený ako 308 CC. Vďaka krátkemu zadnému previsu presúva viac zodpovednosti na prednú nápravu, ktorej momentálna priľnavosť v podstate diktuje tempo jazdy. Jej dobrá trakcia vytiahne neposlušný zadok z akejkoľvek šlamastiky.
Poviem to asi tak, ak už raz nad zadkom stratíte kontrolu, radšej by ste sedeli v 308 GTi ako 308 CC. Keď 308 CC za rýchlym horizontom dosadne na zadné tlmiče, jeho predné kolesá sa na chvíľku nadľahčia viac, ako v GTi. To sa však už bavíme o tempe, pri ktorom sa Peugeot prestáva cítiť vo svojej koži. Ak mu stojíte príliš na krku, ukáže vám svoju odvrátenú tvár. Odhalíte jeho mäkký podvozok, neisté vedenie stopy a ťažko definovateľnú ťažkopádnosť podporenú ospalými reakciami na pokyny plynového pedálu.
Výkonný a nenápadný
Štvorvalec 1.6 THP má v GTi výkon 147 kW/200 k, ešte viac ho však charakterizuje krútiaci moment 275 Nm dostupný pri 1700 otáčkach. Po prvom naštartovaní som na chvíľu zapochyboval, či je montáž tak kultivovaného agregátu do športového hatchbacku dobrý nápad. Chýba mu aspoň náznak hrubosti, ktorý by k drzému kompaktu pasoval o čosi viac. Pri jazde samotnej sa však pochybnosti rýchlo rozplynuli.
Jeho výkony prichádzajú nenúteným spôsobom a odozva plynu sa s rastúcimi otáčkami zlepšuje. Vo svete jeho jedinečných výkonov zrazu vyzerajú všetky atmosférické motory zastaralo, pravdou však ostáva, že pri využívaní max. potenciálu nedokáže dosť účinne maskovať charakter prepĺňaného motora. S vytočeným atmosférickým motorom totiž dokážete pomocou plynu meniť vyváženie medzi prednou a zadnou nápravou podstatne jemnejšie.
Keď nad tým tak rozmýšľam, pre auto ako je toto sa motor 1.6 THP hodí výborne. Je tichý, krásne pružný a ak sa nebudete ponáhľať, dokážete s ním pohodlne jazdiť za sedem litrov. Umožní vám užívať si jeho pružnosť bez toho, aby ste mali pocit, že žmýkate vlastnú peňaženku. Ak sa trochu posnažíte, na jednu nádrž zvládnete aj 800 km.
Výkonný rodinný kompakt
Testovaný Peugeot považujte skôr za výkonný rodinný kompakt ako hatchback, ktorým by ste mali v serpentínach naháňať Golf GTI alebo Mégane R.S. Pri každodennom používaní je takmer fenomenálnym autom, jeho šoférovanie vás neunaví, dokáže pobaviť a ak nemáte náladu, neobťažuje natriasaním ani vysokou spotrebou.
Keby ho v Peugeote nenazvali GTi, pravdepodobne by som bol z auta nadšenejší. Za magickou trojicou písmen som čakal trochu tvrdší prístup a menej ústupkov pri jazde na hrane. Škoda, že Peugeot takto hazarduje, písmenká GTi by si mal nechať na vzácnejšie príležitosti.
Výkon 200 k robí z GTi reálne rýchle auto, neponúka však úroveň ovládateľnosti, ktorá by nadšeným vodičom priniesla skutočné uspokojenie.
Realita slovenských ciest
Po veľmi dlhom čase sa mi počas testu podarilo trafiť dieru na ceste a hneď pritom aj zničiť pravú prednú pneumatiku. Čo vám poviem, situácia na zaplakanie. Najmä, keď si uvedomíte, koľko taká pneumatika stojí. Nešiel som rýchlo, no sérii troch za sebou nasledujúcich dier uprostred zákruty som sa už vyhnúť nestihol. Výsledok vidíte na priloženej fotografii.
A prečo to vlastne spomínam? Z hľadiska stability, priľnavosti a estetiky je obutie s rozmermi 225/40 R 18 prínosom, ale na naše cesty nepatrí. O zimnom období to platí dvojnásobne.
Len pre zaujímavosť, vrcholná verzia Peugeotu 306 S16 si kedysi vystačila s pneumatikami 195/55 R 15. A veru mohla si to dovoliť, v porovnaní so súčasným GTi totiž bola o viac ako 300 kg ľahšia.
Výhody | Nevýhody |
---|---|
pružnosť | obyčajný vzhľad |
spotreba | schopnosti na rozbitej ceste |
trakcia | chýba mu viac nadšenia |
Technické údaje | |
---|---|
Model: | Peugeot 308 GTi |
Počet valcov/ventilov: | 4/16 |
Objem motora (cm3): | 1598 |
Výkon (kW/ot.): | 147/5800 |
Krútiaci moment (Nm/ot.): | 275/1700 |
Prevodovka: | 6-manuál |
Dĺžka/šírka/výška (mm): | 4276/1815/1498 |
Rázvor náprav (mm): | 2608 |
Objem bat. priestoru/nádrže (l): | 348–1201/60 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 237 |
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): | 7,7 |
Komb. spotreba (l/100 km): | 6,9 |
Cena: | 21 950 € (akciová cena) |
Sériové vybavenie GTi (vybrané prvky): | |
ABS, ESP, 6 airbagov, tempomat, denné LED svetlomety, palubný počítač, automatická dvojzónová klimatizácia, , polokožený poťah sedadiel, kožený volant Sport GTi, hliníkové pedále, prahy dverí a hlavica radiacej páky, siví zliatinové disky Lincancabur s pneumatikami 225/40 R 18, dvojitá koncovka výfuku. | |
Autozor: Peugeot 308 – aktuálne ceny, výbava a porovnanie s konkurentmi |