Aj štvordverové Legacy disponuje všetkými prednosťami modelov tohoto japonského výrobcu, od nenapodobiteľného motoru boxer až po jedinečný pohon Symmetrical AWD. My sme si sadli za volant verzie Legacy 2.0 D Limusine Sport.
Subaru nebola nikdy láska na prvý pohľad. Platí to aj pre jeho piatu generáciu. Subaru sa síce snažilo rešpektovať súčasné dizajnérske trendy, čo vidno na bohato dimenzovaných predných svetlách a módnej splývavej siluete kabíny, ale cenu za dizajn by mu šoféri pravdepodobne neudelili. Legacy si totiž zachováva akúsi drsnosť a jednoduchosť, a to aj v prípade štvordverového sedanu, čo nebýva zvykom. Jednoducho pôsobí, akoby oddeleniu off-roadov zadali úlohu postaviť štvordverovú limuzínu.
Skalným priaznivcom značky bude však určite viac ako krása chýbať typická bezrámová konštrukcia dverí. Prednosť dostala totiž pevnosť karosérie. Podstatné však je, že Legacy patrí v strednej triede stále medzi velikánov. Ani nie tak dĺžkou 4730 mm, ako skôr šírkou 1780 mm a výškou až 1505 mm. Pocit robustnosti vzbudzuje aj vysoko situovaná predná kapota a kabína, ktorá sa v porovnaní s konkurenciou zužuje len mierne.
Retro a moderna v jedinom balení
Veľká výška karosérie a široké dvere zabezpečujú vynikajúci prístup do mimoriadne priestranného interiéru. V šírke a dĺžke môže smelo konkurovať autám vyššej strednej triedy. Zvlášť na zadných sedadlách ponúka excelentné priestorové parametre – dokonca trom cestujúcim. Porovnanie s Fordom Mondeo či Škodou Superb nie je naozaj prehnané. Aj nad hlavou je dostatok miesta. Platí to aj pre cestujúcich vzadu, hoci strecha mierne klesá. Sedadlá majú veľkorysé rozmery a veľmi príjemné mäkšie čalúnenie.
Za volantom človek nemá problém nájsť miesto, ale ergonomických chybičiek je tu dosť. Napríklad ovládaním palubného počítača kolíčkom na prístrojovom paneli, alebo ovládaním audio sústavy pripomína Legacy začiatky deväťdesiatych rokov. Audiosystém síce nesie prívlastok „prémiový“, no jeho zvuk sklame. Rozmaznaný Európan si tiež bude musieť zvykať na ázijský dizajn. Veľké Subaru by si iste zaslúžilo kvalitnejšie pôsobiace plasty, bohatšie modelované výplne dverí či aspoň farebný displej audia a palubného počítača.
V záplave nudy žiari len trojramenný volant a prístrojový panel s priam futuristickým modrým podsvietením. Oceníte však vzorovo veľké spätné zrkadlá a celkovo dobrý výhľad. Off-roadový efekt spoľahlivo zabezpečuje pohľad na prednú kapotu s nasávacím otvorom ku chladiču stlačeného vzduchu.
Na príplatky zabudnite
Legacy na tom s výbavou rozhodne nie je zle. Obsahuje šesť airbagov, aktívne opierky hlavy, ESP, dvojzónovú klimatizáciu, tempomat či dokonca elektricky ovládané predné vyhrievané sedadlá. Zaráža však tým, že je v ponuke len v jednej jedinej úrovni vybavenia. Priplatiť si možno iba za strešné okno a kožené čalúnenie. Kto by chcel vstavanú navigáciu, elektrochromatické spätné zrkadlá alebo automatickú prevodovku, v prípade dieselu má smolu.
Subaru tiež úplne odignorovalo nové bezpečnostné systémy. O aktívnom tempomate s pribrzďovaním, natáčacích reflektoroch, kontrole jazdného pruhu či monitorovaní slepého uhla zrkadiel zostáva len snívať.
Kufor má slušný objem 486 litrov, no ako pri všetkých sedanoch, je jeho limitom relatívne malý vstupný otvor. Šokom je preto skôr skutočnosť, že v sedane na rozdiel od kombi nie je možné sklopiť zadné sedadlá. Tento hendikep zachraňuje sčasti otvor pre lyže v operadlách. Prekvapí vás aj absencia rezervného kolesa.
Čaro boxera umocňuje nízka spotreba
Originálny naftový boxer 2.0D doslova očarí. Uhádnuť, že tento motor spaľuje naftu, dá zabrať aj profesionálovi. Prezradí to až pohľad na otáčkomer s červenou zónou od 4800 otáčok.
Rovnako očarujúci je jeho záťah. Tých 110 kW už pri 3600 otáčkach pôsobí oveľa vitálnejšie, ako by ste očakávali. Postaral sa o to mohutný krútiaci moment 350 Nm, ktorý je k dispozícii od 1800 otáčok za minútu, a dobré sprevodovanie s vyslovene krátkou jednotkou. Možno aj preto, lebo v dieselovom Legacy už nenájdete legendárny redukčný prevod. Pravdu povediac ho ani nepotrebuje. Aj bez neho utiahne príves s hmotnosťou 1,7 tony. Skvelou správou je rozhodnutie použiť šesťstupňovú prevodovku. Tá sa postarala o excelentnú spotrebu.
Ani v mestskej premávke nemusí z nádrže ubudnúť viac ako 6,5 litra paliva na sto kilometrov, o čom sa jeho benzínovým súrodencom môže len snívať. Radenie prevodov je pritom japonsky presné.
Suverén aj na zlých cestách
Tu je Legacy naozaj silným hráčom. Tlmenie nerovností odvádza takmer v štýle prémiovej triedy. Alebo lepšie povedané, filtrácia podvozku je lepšia ako v niektorých SUV, a to aj na 18-palcových diskoch. Neprekáža mu betónová cesta ani mačacie hlavy. Za volantom cítiť precíznosť, s akou bolo auto navrhnuté. Komfort odpruženia však neznamená, že by strácalo istotu v zákrutách. Nízke ťažisko plochého motora a harmonický prenos výkonu na všetky štyri kolesá cez systém Symmetrical AWD ho drží vo zvolenej stope bez výrazných náklonov a sklonov k pretáčavosti či nedotáčavosti.
Dokonca aj elektrický posilňovač riadenia dokáže ponúknuť veľmi príjemnú spätnú väzbu a hladkosť bez prenosu negatívnych síl na volant. Priamejší prevod zas prináša radosť z jazdy. Aj na brzdách cítiť, že sú koncipované na vyššiu záťaž. Ich účinok neslabne ani pri naozaj drsnom zaobchádzaní. Len spojka je o čosi tvrdšia, čo pravdepodobne vyplýva zo snahy o čo najväčšiu životnosť a spoľahlivosť. A tá je asi najväčšou devízou Subaru, ktoré si v rebríčkoch spoľahlivosti, napríklad nemeckého TUV, udržuje popredné priečky aj po desiatich či dvanástich rokoch. Toto auto preto neočarí hneď, no jeho kvality si začnete vážiť s pribúdajúcim rokmi.
Výhody | Nevýhody |
---|---|
trakcia | ovládanie palub. počítača |
jazdný komfort | kvalita audiosústavy |
spotreba | min. príplatková výbava |
Technické údaje | |
---|---|
Model: | Subaru Legacy 2.0 D Limousine Sport 2.0D |
Počet valcov/ventilov: | 4/16 2×DOHC |
Objem motora (cm3): | 1998 |
Výkon (kW/ot.): | 110/3600 |
Krútiaci moment (Nm/ot.): | 350/1800 |
Prevodovka: | 6-manuál |
Dĺžka/šírka/výška (mm): | 4730/1780/1505 |
Rázvor náprav (mm): | 2750 |
Objem bat. priestoru/nádrže (l): | 486/65 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 206 |
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): | 9,3 |
Priemerná spotreba (l/100 km): | 6,3 |
Cena: | 33 490 € |
Sériové vybavenie Sport (vybrané prvky): | |
stabilizačný systém VDC, 6× airbag, aktívne opierky hlavy, xenónové svetlá s ostrekovaním, hmlové svetlá, diaľkové centrálne uzamykanie, el. parkovacia brzda, hill-holder, asistent zjazdu zo svahu, tempomat, dvojzónová klimatizácia, vyhrievané sedadlá, sedadlo vodiča elektricky nastaviteľné, elektrický balík na okná a sklápateľné spätné zrkadlá, audio s CD-meničom + 6 reproduktorov, hliníkové pedále, kožený volant a radiaca páka, hliníkové 18-palcové disky. |
Subaru Legacy: Aktuálne ceny, výbava a porovnanie s konkurentmi na Autozor.sk
Fotografie vznikli v spolupráci s portálom hotcars.sk.